Niels Møller

Startet af morten undseth, 02 Jul 2024 - 10:28

Forrige emne - Næste emne

morten undseth

I første linje, nr 1, kolonne 1: Niels Hansen Møller. Hva kan det stå som tittel i neste kolonne, foran hans far : Jacob Conrad Møller? Videre kolonne 3 ; Står det Cancellie Tilla og et ord jeg ikke forstår? er dette slik å forstå at det er en annen mor/far? på Niels? , at Cancellie er en tittel på en mann og dernest hans kone Tilla som mor til Niels? På forhånd takk for ev hjelp. (Linken :  Denmark, Church Records, 1812-1924 er  inn til mitt åpne anchestry tre der denne ligger som et hint, gå inn på bildet og klikk videre så får en stor version)


https://www.ancestry.com/family-tree/person/tree/5518164/person/422547964542/hints


Ole Westermann

#1
Faderen er Snedkermester.
Kolonne 3: fød 12te Junii 1806 i Stege, eft. Cancelli Tilladelse - sikkert en tilladelse fra cancelliet på grund af hans alder.

mvh Ole

morten undseth

Og mange takk for svar, det forklarer en del. Dog grunnen til at jeg var/er spørrende fortsatt er at gutten Niels Hansen står som sønn til Jacob Conrad... han " burde ha"  hett Niels Jacobsen...

Ole Westermann

Det var ikke alle, som anvendte patronymer, især i købstæderne var der mange, som ikke gjorde det. Hvorfra han får mellemnavnet Hansen, kan jeg ikke udtale mig ud fra det foreliggende.

Britta Hansen

Jacob Conrads fader hed Hans Møller - KB Våbensted, Musse Maribo - 2. kolonne dåb #4

Præstø, Mønbo, Stege Købstad, Stege Kiøbstad, Nørrestræde, søndre deel, 108, FT-1845, B7927
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jacob Conrad Møller      68      Gift            snedkermester      Waabensted, Mariboe Amt 
Catharine Marie Poulsen      61      Gift            hans kone      Kjøbenhavn 
Cicelie Møller      28      Ugift            deres børn      Stege 
Gustav Ludvig Møller      25      Ugift            deres børn, søefarende udenlands      do [Stege] 
Poul Adolph Møller      21      Ugift            deres børn, svend paa værkstedet      do [Stege] 
Jacob Conrad Møller      7      Ugift            plejebarn      Kallehauge sogn 
Johan Gottlieb Sandrue Hapsøe      18      Ugift            lærling      Stege 

Måske ham her:
Maribo, Musse, Vaabensted, Waabensted Bye, , 21, FT-1787, B9288
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Joh: Henrich Licht      76      Gift      Hosbonde      Sognedegn       
Kirstine Ambech      44      Gift      Madmoder [Joh: Henrich Licht]             
Jacob Hansen      9      -      hendes Søster Søn [Joh: Henrich Licht og Kirstine Ambech]             
Sara Christensdatter      12      -      Tienestepige [Joh: Henrich Licht og Kirstine Ambech]     
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

morten undseth

Takk til Ole og Britt for informasjon og presiseringen omkring Jacob Conrad og hans far Hans Møller. Fint å se orginal dokumentasjon. Og utfra "hint" på min anchestry side og linken om fødsel på Jacob Conrad ser jeg og at hans fadder? var en Jomfru Christine Ambeck fra Nielstrup, som passer med sin søsters (?) alder, Louise Nielsdatter Ambeck, altså moren til Jacob Conrad, bestemoren til Niels Hansen Møller i mitt innlegg nr. 1. Jomfru Christines ektefelle står tilfeldighvis øverst på siden i lenken som død, Johan Henrcih Licht(s). I ditt innlegg nederst Britta, ser vi ditt forslag om riktig Jacob (Conrad), det kan jo stemme at Jomfru Christine (Kristine) Ambeck har sin søsters sønn, Jakob (Conrad) , 9 år i sin pleie i FT i 1787.- Ev. annen informasjon og dokumentasjon om disse eller aner taes imot med takk. Jeg har skjønt at de Møller og Ambeck "tilhørte" Nielstrup herregård.