2 brødre født med 1 måneds mellemrum?

Startet af Henrik Krog, 29 Jun 2024 - 23:06

Forrige emne - Næste emne

Henrik Krog

Jeg har et problem, som jeg håber måske at kunne få lidt hjælp til at give mening.

Ægteparret Anders Jensen og Mette Mortensdatter bor i starten af 1800-tallet i Holtet i Øster Hassing Sogn, Kær Herred, Ålborg Amt. Holtet er en klynge gårde der, alt efter FT, omfatter 5-7 gårde og husmandssteder på tidspunktet.

I 1811 får de så vidt jeg kan se to drenge. Problemet er, at de er noteret født med en måneds mellemrum. Godt nok er den slags en medicinsk mulighed, men jeg tænker at der måske kan ligge en forklaring i nogle få ord jeg er i tvivl om tydningen af.

Notaterne på begge drenge findes på samme opslag, her. Min læsning:

Først Mads Peter Andersen, venstre side, nr. 2 fra oven. Han er det første barn opført i 1811. Som jeg læser det:

"Anders Jensen og Hustrus...
Barn paa Holtet NB
Mads Peter
Født den 24de feb, ......
....... i Kirken den 8de marts

NB Mette Morthensdatter"

Den anden dreng, Laurs Andersen, ses på højre side, nederst. Han er det sidste barn opført i 1811, selv om den angivne dato for fødslen burde sætte ham i starten.

"Anders Jensen og
hustru Mette Morthens
Datter paa Holtet ...
Drengebarn Laurs
Døbt den 23. Marts 1811
... .. 14. april 1811"

Begge er født i starten af året med en måneds mellemrum, men af en eller anden grund er Laurs først blevet skrevet ind i slutningen af året.

Jeg har spekuleret på om de kunne være tvillinger, hvor præsten har glemt at skrive begge ind ved fødslen (han glemmer også i første omgang at angive moderens navn, hvilken han redder med et "NB" for så at tilføje det nederst i notatet), men det forklarer ikke at der går en måned mellem de bliver født.

Al hjælp er velkommen.

Henrik

Kathrine Tobiasen

Hej Henrik

Interessant problem!

Der er dog et par ting, der adskiller de to dåb.
Om Mads Peter står der:
Fødslen 24de Febr., Confir-
meret i Kirke den 8de martz

og Laurs:
Døbt den 27 Martz 1811
Død den 14 april 1811

Der nævnes ikke noget om Laurs' fødselsdato. Kan der være tale om tvillinger, født 24. februar? Selv om det er en meget usædvanlig måde at anføre det på  :-\
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Bente Wanning

Namn   Mads Peter Andersen
Kön   Mandlig (Man)
Typ av händelse   Konfirmation
Konfirmationsdatum   1826
Konfirmationsplats   Øster Hassing, Ålborg, Danmark
Far   
Anders Jensen
Mor   
Mette Mortensdatter 
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Henrik Krog

Citat fra: Kathrine Tobiasen Dato 30 Jun 2024 - 00:56Der nævnes ikke noget om Laurs' fødselsdato. Kan der være tale om tvillinger, født 24. februar? Selv om det er en meget usædvanlig måde at anføre det på  :-\

Hej Kathrine

Mange tak for tydningen. Jeg hælder til samme forklaring som dig, det ærgrer mig bare at der er så mange uregelmæssigheder i notaterne at det er svært at konkludere noget fast.

Hvorfor er Laurs´ fødsel ikke nævnt med hans brors, og hvorfor er han først noteret i kirkebogen sidst på året, længe efter han er død?

Mads Peters "confirmation" i kirken forudsætter en hjemmedåb, men den nævnes ikke. Betyder det så at når Larus´ dåb nævnes så er der tale om en hjemme- eller en kirkedåb? Og hvis der er tale om en hjemmedåb, hvorfor er den så ikke bare foretaget sammen med hans brors?

Det bliver ikke mindre underligt af, at Laurs nævnes som død i oversigten over fødte/døbte, men ikke er noteret som begravet i sognet (her).

Jeg må slå mig til tåls med at kilderne er som de nu engang er.

Igen: tak for hjælpen.

Henrik

Henrik Krog

Kære Bente Wanning

Tak for oplysningerne. De ryger straks i mine noter.

Henrik