Spåra person

Startet af Madeleine Gullev, 15 Jun 2024 - 15:41

Forrige emne - Næste emne

Madeleine Gullev

Jag behöver hjälp med att spåra Anders Persson f. 1843-02-26 i Åkarp, Malmöhus län och hans hustru Elna Jönsdotter
f. 1842-11-17 (1832) ? i Hällestad, Malmöhus län, Sverige. De flyttade från Lund i Skåne till Köpenhamn 1869-01-04. Jag hade verkligen behövt hjälp med att få reda på vart de tog vägen? Bosatte de sig i Danmark eller reste de vidare?

Tacksam för hjälp
Madeleine Gullev

J. K. Olsen

Ved FT 1870 bor ugifte 26-årige Anders Person Holmqvist på Adelgade 48, se vedhæftning.

...fortsættes

J. K. Olsen

 ..  og ugifte 36-årige Elna Jøns bor på  Adelgade 24, se vedhæftet.

Kan det være dem?

Mvh.
J. K. Olsen

Eva Morfiadakis

#3
Anders Persson hette inte Holmqvist.

Elna finns inte i födelseboken för Hällestad den 11 nov. 1832. Sen saknas födelsebok pga. brand.


Eva M
Eva M

Madeleine Gullev

Som Eva skriver hette Anders inte Holmqvist. Han var gift med Elna Jönsdotter. Jag har nu hittat bevis för att hon var född 1842-11-17 i Hällestad.

Hällestad (M) A:7 (1838-1845) Bild:120 Sida:9
Lunds domkyrkoförsamling (M) AI: 55 (1862-1867) Bild:6 Sida:2

Tacksam för hjälp
Madeleine Gullev

Eva Morfiadakis

#5
Prästen i Lund råkade någon läsa en 4 som en 3. 4 var väldigt lik en 3.

Jah har också sökt paret. De kan ha fortsatt till Tyskland eller till Amerika.

Eva M
Eva M

Madeleine Gullev

Ja, så var det med säkert med datumet. Jag följer ett viktigt DNA spår och det hade betytt mycket att hitta Anders med förhoppningsvis barn. Jag misstänkte själv att de åkt vidare till Amerika. Du skriver Tyskland, vilket jag inte alls har tänkt på. Kan jag utesluta att de bosatte sig i Danmark?

Madeleine

Bente Wanning

#7
FEJL
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Bente Wanning

Name   Anders Persson
Relationship   Head
Residence Age   24
Birth Date   26 feb. 1843 (26 Feb 1843)
Birth Place   Åbarp
Year range   1867-1870
Residence Place   Lunds stadsförsamling (Lunds domkyrkoförsamling), Malmöhus, Sverige (Sweden)
Date Moved Into Parish   1861
Place Moved From   Upp
Date Moved Out of Parish   1816
Place Moved To   Kopeah
Marriage Date   30 dec. 1862 (30 Dec 1862)
Occupation   Eg
Household Members (Name)   Relationship
Anders Persson   Head
Elna Jõnsdotter
Hustru (Wife)
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Bente Wanning

30 december 1864 i Lunds stadsforsamling Malmø len vielse

Name   Elna
Maiden Name   Jönsdotter
Gender   Kvinna (Female)
Age   22
Birth Date   1842
Marriage Date   30 dec. 1864 (30 Dec 1864)
Marriage Place   Lunds stadsförsamling (Lunds domkyrkoförsamling), Malmöhus (Skåne), Sverige (Sweden)
Spouse   
Anders Pehrsson
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Eva Morfiadakis


Anders P var född i Åkarp. I det Åkarp som ligger i Burlöv församling mellan Malmö och Lund.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#11
Citat fra: Madeleine Gullev Dato 18 Jun 2024 - 16:03Ja, så var det med säkert med datumet. Jag följer ett viktigt DNA spår och det hade betytt mycket att hitta Anders med förhoppningsvis barn. Jag misstänkte själv att de åkt vidare till Amerika. Du skriver Tyskland, vilket jag inte alls har tänkt på. Kan jag utesluta att de bosatte sig i Danmark?

Madeleine

Jag har sökt dem men inte funnit dem. Möjligtvis kan Anders efternam ha blivit Petersen. Ibland har jag sett att Elna blivit Ellen.

Du har inte sett någon bouppteckning efter föräldrar eller ett ogift syskon som gjorts efter deras utresa. Där kan det stå var de befinner. Elna har du inte mycket att gå efter pga. branden i kyrkoarkivet. Jöns bör hennes far ha hetat.

I vigselnotisen 30/12 1864 står det om giftomans samtycke nr 51. Bör finnas bland bilagorna till vigselboken. Har du sett den? Kan ge info. om Elnas bakgrund.  Såg i BIS att hennes far hette Jöns Nilsson och var f. 1804 i Veberöd. Modern Elna Pehrsd. f. 1812 i Bonderup.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00106255_00032#?c=&m=&s=&cv=31&xywh=1933%2C804%2C1612%2C1147

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#12
Eva M

Eva Morfiadakis

Torna häradsrätt (M) FIIa:104 (1868) Bild 2090 / sid 202 (AID: v159976.b2090.s202, NAD: SE/LLA/11095)

Jöns Nilssons BOU. Alla arvingarna är närvarande utom sonen Hans f. 1841 "vars vistelse är för närvarande okänd". Elna är gift med A. Persson i Lund.

Eva M
Eva M

Madeleine Gullev

Ja, bouppteckningen gav inte någon hjälp. Anders far, Jag funderar också på namnet Andrew Pearson eller Parson, Elna blev som du skriver Ellen.

Jag tackar Eva och Bente för intresset att försöka hjälpa mig.

Mvh
Madeleine Gullev