Agathe Friderichsdatter og Anders Kristensen, Flemløse sogn, Båg herred

Startet af Per Pilekjær Christensen, 06 Jun 2024 - 13:48

Forrige emne - Næste emne

Per Pilekjær Christensen

Agathe blev født 1775-1780 i Kerte eller Barløse sogn, Båg herred, Odense amt ... formoder jeg; har naturligvis søgt og ledt. Er der mon en, der kan hjælpe mig med holdbare data? Hun døde 1832 som 59-årig, hed det i KB for Flemløse sogn. Hun kaldes Friderichsdatter, og der er Friderich'er i Ørsted og Barløse sogn, men det er der også i Dreslette, hvor andre kilder peger henad. Hendes mor er Maren Jensdatter, født omkring 1737.
Agathe blev 12.02.1802 gift i Flemløse kirke, Båg herred, Odense amt med Anders Kristensen, muligvis fra Ørsted, Båg herred. Jeg finder hverken hans fødsel eller død
De fik deres andet og sidste barn 1804; 1806 søgte Agathe hjælp fra fattigkommissionen, da hendes mand var fraværende "i Holsten". 1825 blev Agathe gift med nr.2. Jeg har forsøgt at finde Anders i relevante lægdsruller, men ...
Please ...

Inger Toudal

#1
Odense, Baag, Flemløse, Dærup, , 11, FT-1787, B3337
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Maren Jensdatter     50     Enke(mand)      Indsidder      Er blind og nyder almisse       
Ane Friderichsdatter     11     Ugift      hendes Børn             
Agathe Friderichsdatter     7     Ugift      hendes Børn 

Odense, Baag, Flemløse, Dærup bye, , 5, FT-1801, B3338
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Maren Frideriksdatter     65     Enke(mand)      Indsidder      er Blind nyder almisse       
Agate Frideriksdatter     25     Ugift      hendes Datter             
Marie Pedersdatter     5     Ugift      dennes Datter uden ægteskab

Flemløse Sogn - Register over viede og døde:
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=17129020#174241,29311904

- Agathes alder ved vielserne i 1819 og 1825 tyder på, at hun skulle være født ca. 1776.
 
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

Den blinde kones datter Ane Marie i Dærup blev konfirmeret 1789 i Flemløse:
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=17137523#179110,30377406 - højre side

Den blinde kones datter Agatha i Dærup blev konfirmeret 1792 i Flemløse:
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=17137523#179110,30377410 - venstre side

Desværre er faderen ikke nævnt.
 
Venlig hilsen
Inger Toudal

Per Pilekjær Christensen

Tak for din indsats. Jeg har en del om Agathe fra fattigkommissionens protokol, FT og KB; mit indlæg skulle måske ha' været længere  ;) Hun var gift tre gange, et par af hendes børn døde som små ... Mit problem er: hvor og hvornår blev hun født? hvem var faderen? Hvor kom hendes første mand, Anders Kristensen fra, og hvor og hvornår døde han? Kan han findes i en lægdsrulle?
Lagde du mærke til, at Agathes navn ikke blev nævnt ved konfirmationen? Hun var bare den blinde kones datter!
Men tak igen.
vh/per

Karen Margrethe Schmidt

Citat fra: Per Pilekjær Christensen Dato 06 Jun 2024 - 20:17Lagde du mærke til, at Agathes navn ikke blev nævnt ved konfirmationen? Hun var bare den blinde kones datter!
Der er nævnt navnet: Den blinde Kone en Datter Agatha

mvh
Karen Margrethe
Karen Margrethe Schmidt

Per Pilekjær Christensen

Ups, ja, det er da rigtigt. Det er sket andetsteds ...
/per