Første del af en tinglysning fra 1793

Startet af anørgaard, 04 Jun 2024 - 18:59

Forrige emne - Næste emne

anørgaard

Hej. Håber nogen kan hjælpe mig med at tyde første del af en tinglysning fra 1793.

https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=18383180#231982,44064412 (starter 1/3 ned af højre side)

Jeg tyder selv:
"No. 7 x x Fra x x x
Frideriche Ane Sophie Adeler, Salig Geheimeraad og Amtmand Woydas x til Sophiendahl
x og afhænder hermed fra mig og Arvinger til Christen Rasmussen Dyhr og Arvinger x x x Contract
af 18 x 1791 hans i fæstehavende Gaard i Alling Sogn og Bye af Agger og Engs Hartkorn 2 Tdr. 5 Skp
x x 1 9/10 alb. og Skovskyld 1 x 2/5 alb. Alt Kirke x x x sig x x at sælge x Gaard
til x x Gaard x til at Completere x Hartkorn x x x x. 2de Altid at
lade Gaardens Bygninger være forsikret i den x Brandkasse...."

Ole Westermann

Det var en gyselig omgang - mit bedste tilbud med få mangler:

No. 7 C7timus Toe Rigsdaler  Undertegnede
      1793
Frideriche Ane Sophie Adeler salig Geheimeraad og Amtmand Woydas Efterleverske til Sophiendahl
skiøder og afhænder herved fra mig og Arvinger til Christen Rasmussen Dyhr og Arvinger efter Kiøbe Contract
af 18 Decembr 1791 hans ifæstehavende Gaard i Alling Sogn og Bye, af Agger og Engs Hartkorn 2 Tdr. 5 Skp
1 F 1 9/10 alb. og Skovskyld 1 Fk 2/5 alb. Alt siden han har forplictet sig til: 1. aldrig at sælge denne Gaard
til nogen Hovedgaard enten* til at Completere dens Hartkorn, eller G...e h..... til... 2det altid at  *betyder her: hverken
lade Gaardens Bygninger være forsikret i den Anordnede Brandkasse, 3de Bestadigt at Betale til
Aarhuus Hospital, de sædvanlige Penge for Plovhaven, hvilke 3 Poster altid bør indføres i de skiøder som ...
denne Gaard og dens Eyendomme udstædes.  4 at tilstaae mig den forbeholdne Eier Jagtrettighed, som hidtil
paa Gaardens Eiendomme og Vand, saalænge ieg samt Arvinger eyer og Beboer Sophiendahl,
saa og at S... .. ... aarlig naar eskes til Klap Jagten. 5. at være tilfreds med at ieg forbeholder mig
som aldeeles dette Kiøb  .. vedkommende mine 4re i Alling Bye havende huuse, og dertil at af den ....
Hartkorn 1 Fk med all den denne tilhørende Rettighed og herlighed i alle Maader baade i Bye og Mark;
Under Disse Vilkaar og Betingelser som Kiøbe Contractens øvrige Opfyldelse skiøde og afhænder
ieg til bemelte Christen Rasmussen Dyhr og Arvinger denne Gaard medhørende Hartkorn, herligheder
Rettigheder Fiskerie og Bygning Besætning og Eyendomme baade i Bye Mark, Skov, Agger Eng, Heede, Ore,
D.., Krat, Mose, Kiær, samt 1/10 andeel af Færgeløbet over Alling Aa til Rye, med et Knubskib*;
undtagen med den samme Ret ieg det selv eyet og besiddet haver, da mig denne Dag derfor er Betalt den
accorderede Kiøbe Summa 508 Rd 2 mk 7 sk skriver Femhundrede og Aatte Rigsdaler Toe Mark Syv skilling, med
aars Rente; altsaa kand han og Arvinger uden min Paatale som andre Selveyere, efter loven og de Kongelige
anordninger ...re dem denne Gaard, saa rigtig som de bæst veed og kand. Til Bekræftelse udstædis dette skiøde ...
herved under min Haand og Segl.  Sophiendahl den 21de Junii 1793  Fridericha Adeler ...... Woyda (L.S.) Som Laug-
værge underskriver, efter Begiering T. Adeler - Læst for Retten paa Skanderborg Birketing den 22 Aug. 1783
i Pante Protokollen indført.  Muncheberg . HCTastrup?

*se https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=knubskib&tab=for

mvh Ole


Ole Westermann

#2
3.sidste linie: Fridericha Adeler Enke af Woyda ...etc...
- og sidste navn er UCTolstrup

Ole Westermann

I 9.-10.sidste linie: ..., Heede, Over-
drev, Krat ...etc...

anørgaard