Lorrainekors

Startet af Helene Pedersen, 03 Jun 2024 - 19:16

Forrige emne - Næste emne

Helene Pedersen

Hej
Jeg søger efter slægt i Archion og i Kirkebøger fra Hollingstedt ser jeg tit Lorrainekors, et kors med to lodrette bjælker, hvad betyder dette kors, jeg har søgt på Goggle; men finder ingen forklaring på brugen i kirkebøger.
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Ole Westermann

Du mener vel 2 vandrette bjælker. Det er vanskeligt at afgøre, når man ikke kan se, i hvilken sammehæng det er brugt. Personligt anvender jeg det som et begravelsesregn , hvor korset er et dødstegn.

mvh Ole

Helene Pedersen

Hej Ole
Ja det var selvfølgelig vandrette streger.
Jeg har ikke fundet ud af og lægge links ind fra Archion.
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk

Bjarke Thyrrestrup

Et bud her måske:

https://wiki.genealogy.net/Genealogische_Symbole_und_Zeichen - gå ned til: "Seltener gebräuchliche Symbolik und Kombinationen"


Mvh
Bjarke

Ole Westermann

Og hvordan vil du tolke det, Bjarke ? at denne slægtslinie hermed er uddød ?

mvh Ole

Bjarke Thyrrestrup


Ja, ud fra det vil jeg tolke det som at slægtslinien er uddød, men om det holder, må nok komme an på nærmere undersøgelser.
Måske det kunne være en idé at lægge et spørgsmål herom i Archions forum?


Mvh
Bjarke

Bjarke Thyrrestrup


Der er flere eksempler på dobbelt kors her fra kirkebogen i Hollingstedt.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSDD-WQ1R?i=239&cc=3015626&cat=382325

De står alle i forbindelse med en barnedåb. Så hvis barnet er død før det får stiftet familie,
passer det vel meget godt med, at den slægtslinie i hvert fald er uddød.


Mvh
Bjarke

Peter Kristiansen

Men en del af de latinske kors i kirkebogen for Hollingstedt, virker som om, at de oprindeligt har været Lorraine-kors - men har fået fjernet den nederste bjælke ??
M.v.h. Peter Kristiansen

Ole Westermann

#8
Efter at have set mig omkring, tror jeg, at denne præst anvender dobbeltkorset ved dåb, uden at iøvrigt betyder noget særligt. Han bruger enkeltkorset ved dødsfald uden nogen særlig betydning, og han anvender 'sløjfen' ved vielser.
Så kan han hurtigt fået overblik til statistisk brug.

mvh Ole

Helene Pedersen

Hej alle sammen
Mange tak for jeres indlæg.
Jeg synes forklaringerne gav mening. Jeg havde spurgt i Archion; men fik ikke svar på det, det kan være fordi spørgsmålet var stillet sammen med to andre spørgsmål.
Jeg synes Archion ellers fungere godt, jeg købte mig et års tilgang; selvom jeg næsten har fundet alt på Rigsarkivet i København. Det er bedre at sidder herhjemme og finde personerne, og få hjælp fra de tyske hjælpere, da der er en del ord, som er svære at læse.
Med venlig hilsen
Helene Pedersen
Frederiksværk