Købmand og overformynder Rasmus Lassen, Århus, død 1671

Startet af Anne de Fine Olivarius, 02 Jun 2024 - 11:58

Forrige emne - Næste emne

Anne de Fine Olivarius

Denne Rasmus var gift med en Anne Rasmusdatter, død 1671.
Jeg ville så gerne vide, hvor denne Anne kommer fra men har indtil videre intet fundet.
Jeg ved ikke hvor jeg mere skal lede.
Måske har nogen et par ideer?
Venlig hilsen
Anne

Hans Peter Christiansen

Her er der en anden/den samme? Rasmus Lassen også

død 1671 Århus - men gift med en Mette Cathrine Sørensdatter Loft.
----------------
Rasmus Lassen
Male
1610-1671
 •
GDKR-QLQ
Birth  about 1610
Århus, Denmark
Death  1671
Århus, Denmark
Spouses
Mette Cathrine Sorensdatter Loft
Female
Deceased
 •
GDKR-2M3
Children
Jens Rasmussen Laasbye

https://www.familysearch.org/search/tree/results?q.anyPlace=Denmark&q.deathLikeDate.from=1671&q.deathLikeDate.to=1671&q.givenName=rasmus&q.surname=lassen
Mvh HP

Regelsen

Hej

Er det denne person? Geni


Rasmus (1) Lassen
Fødselsdag:   estimeret mellem 1596 og 1614
Død   1671
Århus
Immediate Family:   
Søn af Las Lundrup Jensen og Anne Jensdatter
Gift med Anne Rasmusdatter
Far til Jens Rasmussen Lasson; Maren Rasmusdatter Lassen; Rasmus Rasmussen Lassen, 1 S., 2 D; Mette Rasmusdatter Lassen; Oluf Rasmussen og 1 anden
Bror til Maren (1) Lasdatter og Kirsten Lasdatter
Beskæftigelse   købmand og overformynder i Århus
Managed af:   Private User
Senest opdateret:   30. april 2022
Venlig hilsen
regelsen

Anne de Fine Olivarius

Kære Regelsen
Tak for at du går ind i dette!
Ja, det er den Rasmus Lassen, men han er ikke søn af Las Lundrup Jensen. Jeg har studeret og endevendt den Lassen-familie efter det lange skift jeg fandt hos Brejl (tidligere tråd her.)
Jeg læste 'Varde bys historie' af Carl Lindberg Nielsen, og her fremgår det tydeligt (der er en liste over Las Jensens børn) at Rasmus ikke er søn af ham.
Men det er selvfølgelig ikke relevant i forhold til Anne Rasmusdatters herkomst, desværre.
Venlig hilsen
Anne

Anne de Fine Olivarius

PS Det er mærkeligt med Mette Cathrine Loft, hende ved jeg ikke noget om.
Må hellere undersøge det nærmere. Der kan vel kun være en Rasmus Lassen der døde i Århus i 1671.

Anne de Fine Olivarius

Mette Cathrine Sørensdatter Loft døde i 1776 og var gift med en helt anden...

grethe jensen

Er det ham her? 1633 17/1. Rasmus Lassen borger sst, som var formynder for salig Magdalene Carstensdatter, har udlagt arv til hendes søskende.
fra Nørgaard-Petersen paa : https://www.brejl.dk/barhus1593.html

Hvor har du fundet hans borgerskab? Her er en kun en Rasmus L.: https://sites.rootsweb.com/~dnkcen/hhj/1602-1818_217.html
Mvh GJ

Anne de Fine Olivarius


Hej Grethe

Jeg har ikke ledt efter hans borgerskab, tænkte ikke det var nødvendigt når jeg har dette. Men det er det måske?
Men jeg har dette:

16 Rasmus Lassen, købmand i Århus. 11.7.1671, fol.69B.
E: Anne Rasmusdatter. LV: Laurids Brorson til Dybvad. B: Jens Rasmussen Lassen, købmand i Århus, Rasmus Rasmussen Lassen, student, Oluf Rasmussen 10, Mette Rasmusdatter 16, Maren Rasmusdatter g.m. Niels Madsen, tolder sst. FM: farbror Jens Lassen, rådmand sst.

Og skifte nr 641, Brejl, Århus, en vigtig kilde til viden om Lsassen-familien, hvor flere er mine aner.

Venlig hilsen
Anne

Anne de Fine Olivarius

Og dette:

Niels Madsen blev gift anden gang i 1665 med Maren Rasmusdatter (født 8. marts 1649 i Aarhus, død 30. september 1710), datter af overformynder Rasmus Lassen og Anne Rasmusdatter. Efter Niels Madsens død blev Maren Rasmusdatter gift anden gang med præst i Grundfør Villads Olufsen.
Århus Stadsarkiv


Anne de Fine Olivarius

Tak for linket!
Rasmus Lassen er født i Brendstrup, Hasle Herred, som så mange andre af den familie.
Han fik borgerskab som købmand i 1636, Århus.
Anne er sikkert fra samme egn, måske en kusine, der er flere Rasmusser i familien. Det vil jeg kigge på.
Rasmus Lassens far var Las Jensen, født 1590, foged på Østergård.
Vh Anne


Anne de Fine Olivarius

Tak, Grethe, ja jeg har haft fat i den ved flere lejligheder, spændende læsning. Noget af det gode ved slægtsforskning er alt det historiske nan også får indblik i.
Og der er jo et par Lassener her, samme familie. Dog ikke Rasmus.
Kh Anne

grethe jensen

og tingbøgerne fra Aarhus (se under Brejl for transcr.) giver heller ikke noget?

Anne de Fine Olivarius

Dem har jeg faktisk ikke tænkt på at nærstudere, men det vil jeg da gøre. Det var der jeg i sin fandt bevis på  at Las Jensen (den rigtige) var far til Rasmus.
Tak for dine gode ideer!