Tysk - vielse - Görlsdorf -1765 - kræver ikke Archion.dk

Startet af Stegemüller, 01 Jun 2024 - 16:29

Forrige emne - Næste emne

Stegemüller

Hej igen

Dette fatter jeg ikke en brik af ... cool)

Landeskirchliches Archiv der Evangelischen Kirche Berlin-Brandenburg-schlesische Oberlausitz, Kirchenkreis Seelow, Görlsdorf, Gesamtkirchenbuch 1694-1834, Bild 431/508

1765
###
D. 19de Julii, ist der Hommne-Schuster(?), Gottfried Schultze, Smita(?) ___
Svinger(?)-Raths Cuno, mit seinen Braut, Anna Sophia Jancke
2te Tochter, ___ Meister Martin Janckens, ___ ___
___ Dorf. Schmidt, enlis(?) ___ ___.

Her har I som vanligt kirkebogen.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Inger Buchard

Noget af det kan jeg få mening i:

D. 19de Julii, ist der Hammel-Schäfer(?), Gottfried Schultze, ...ta(?) ___
Krieges?-Raths Cuno, mit seiner Braut, Anna Sophia Jancke
2te Tochter, weil. Meisters Martin Janckens, gewesener ___
___ Dorf-Schmidts, ehelich eingesegnet worden.

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Ole Westermann

Fylder lidt på i tågesløret:

D. 19te Julii, ist der Hammel-Schäfer, Gottfried Schultze, Seiten? d.....*        *den Herren?  el.lign.     
Krieges-Raths Cuno, mit seiner Braut, Anna Sophia Jancke
2te Tochter, weil. Meisters? Martin Janckens, gewesener hies[elbst]
Huf und Dorf-Schmidts, ehelich eingesegnet worden.

- er Hammel en lokalitet ?

mvh Ole

Stegemüller

I skal begge have tusind tak.

Jeg kan ikke finde "Hammel" som en lokalitet i nærheden af Görlsdorf.

Legacy kan finde et "Hammel" i Niedersachsen, men det er nu nok for langt væk. Og ellers kender jeg kun "Hammel" i vores hjemlige Hammerum Herred, men det dur nok heller ikke.

Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Stegemüller

Jeg bliver lige nødt til at spørge, hvad betyder "weil. Meisters? Martin Janckens" (på dansk)?
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Ole Westermann

#5
weiland - betyder oftest: afdøde - men det kan også betyde forhenværende

Stegemüller

Okay Ole - mange tak.

Det er en rigtig god oplysning!
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Inger Buchard

Hammel-Hirte: HVIS jeg  har læst rigtigt, er det en gedehyrde; en Hammel er en hankøns-ged

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Ole Westermann

#8
Iflg https://woerterbuchnetz.de/?sigle=DWB&lemid=H01643 er det et hanfår, en vædder, og det kan være både en ukastreret og kastreret en af slagsen, sidstnævnte en såkaldt bede.
Gyldendals dansk-tysk ordbog oversætter bede med Hammel.

mvh Ole

Inger Buchard

Fint at få forskellen mellem ged og får på plads.
På den her tid opdyrkes fåreavlen og dermed klædeproduktionen i området. Huguenotterne blev velkomne som klædefabrikanter bl.a. i denne periode. Brandenburgerne ville frigøre sig fra det europæiske klædemarked, når man opbyggede en effektiv hær

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Stegemüller

God morgen Inger og Ole - og tusind tak. Endnu en gang.

Fsva. "weil." kan jeg pludselig huske, at det har jeg da allerede spurgt om én gang. Undskyld. Det er bare svært at holde sammen på det hele.

Det er utrolig interessant, hvad I ved om "får og beder omkring ham sprang" samt Huguenotterne. Der tegner sig efterhånden et billede af en familie med mestre inden for linnedfabrikation, klædefabrikation, "Garnwebere" som ender med den hattemagermester, der flytter fra Frankfurt (Oder) til Danmark.

Görlsdorf både er og var en meget lille by ude på heden. Indgifte er helt naturligt, for der var ikke andre. Der er temmelig langt fra Görlsdorf til Frankfurt (Oder), og jeg sidder stadig og filosoferer over, hvordan Pauline Steinicke kom fra Görlsdorf til Frankfurt (Oder). Og eftersom hendes mor, dør i barselsseng med hende og tvillingesøsteren, har hendes far vel for pokker giftet sig igen, for ikke at stå alene med børnene? Der kan være en sammenhæng mellem de to omstændigheder.

Mit tysk er desværre ikke helt godt nok til selv at bruge ordbogen fra brødrene Grimm.

Dette er det mest spændende slægtsforskning, jeg nogensinde har beskæftiget mig med - men også det sværeste.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata