Kgl. bevilling til ægteskab af forladt hustru i Gamtofte Sogn

Startet af Anni Damkjær, 04 Okt 2012 - 12:29

Forrige emne - Næste emne

Anni Damkjær

Hej herinde

Min 4 x Tip oldemor (Anna) Maria Frandsdatter er født 1741 i Ebberup, Kærum Sogn, Baag Herred, Odense Amt.

30. maj 1760 bliver hun gift i Kærum Kirke med min 4 x tipoldefar Christen Clausen fra Egerup, Gamtofte Sogn.

De får så fem børn, hvoraf to døde. Deres sidste barn – min 3 x tipoldefar fik de i 1767.

Jeg har så ledt i øst og vest for at kunne finde Maria og Christens død. Jeg havde egentlig opgivet det, indtil jeg fandt en Maria Frandsdatter død i 1773 i Kærum, men hendes mand nævntes som Rasmus Sørensen.

Med den tanke i mente, at jeg kunne have overset Chrestens død og at Maria var blevet gift igen, fortsatte jeg søgningen under vielser og fandt dette under opslag 344 – ca. midt på siden, Odense, Baag, Gamtofte 1705-1813.

"13. oktober 1769 - Ungkarl Rasmus Sørensen af Woltofte og Christen Clausens forladte hustru Maria Frandsdatter i Egerup uden forudgående trolovelse og lysning, efter Kongelig allernådigste bevilling copulerede".

Nu da min 4 x tipoldefar har forladt sin hustru kort efter det sidste barns fødsel, får jeg nok svært ved at finde ud af, hvad der er blevet af ham, men jeg håber jo på, at kunne finde et hint i den kongelige bevilling.

Så mit spørgsmål er, hvor kan jeg finde et register over vielser med kongelig bevilling?

Jeg har prøvet at søge online, men kan ikke finde noget. Jeg har også prøvet at kigge efter hendes skifte fra hendes død i 1773 på de online skifteprotokoller fra Frederiksgave Gods, da jeg mener, hun hører under det, men skiftet kan jeg heller ikke finde.

Med venlig hilsen
Anni Damkjær