Hvad er LDS system? Hegelund i Viborg

Startet af tove agerskov madsen, 28 Maj 2024 - 17:35

Forrige emne - Næste emne

tove agerskov madsen

Hej
Nedenstående indeholder hele tre forkortelser, som jeg ikke kender. Desuden en William O. Pedersen, som jeg heller ikke har kendskab til. Kan nogen hjælpe mig?

Jeg er stødt på en indtrængende opfordring fra en engelsktalende bruger af FamilySearch:
Keeping the record accurate
Mette Sorensdatter had become confused in the system due to the addition of her married name. These families were originally on IGI and AF from which many family trees on other sites are based, but have since sometimes become somewhat embellished, confused and borrowed. This data was reviewed in the late 1990s by William O. Pedersen, Danish researcher. Unless there is primary source documentation for changes that are based not only on "secondary sources" or "trees" but on making correct connections, I suggest leaving the data as it was originally submitted to the LDS system. That will help to avoid confusion and constant and usually incorrect changes.

Venlig hilsen Tove

Peter Kristiansen

M.v.h. Peter Kristiansen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Tove

Det er forskellige systemer, som FamilySearch og mormonkirken (LDS = Latter Day Saints) tidligere har brugt, som siden er blevet samlet i deres søgemaskine- og slægtstræ-funktioner.

Så vidt jeg husker var IGI (International Genealogical Index) det overordnede kaldenavn for dem, AF = Ancestry File var slægtstræer samlet af kirkens medlemmer. Der var også en Vital Records-kategori med "batchnumre" med uddrag af kirkebøger, som til dels stadig kan findes via søgemaskinen.

Man kan se om et søgeresultat stammer fra de gamle systemer ved at folde Document Information ud og se efter Indexing Batch, fx. her til venstre:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:FV53-X8S (tilfældig person)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986