Hvornår er Jens Jensen døbt i Grønbæk sogn, Viborg amt ml.

Startet af Mona Rasmussen, 27 Maj 2024 - 18:38

Forrige emne - Næste emne

Mona Rasmussen

Hej

Jeg er virkelig kørt sur i Jens Jensener.

Jeg har dette arveafkald

121 Afkald. Allinggård 25.7.1745, side 848.
Afkald fra Jens Jensen Brårup, fra Jens Jensen Kærsgaard i Grønbæk, fra Joen Jensen i Brårup og fra Maren Jensdatter g.m. Rasmus Jacobsen i Roe til bror Søren Jensen, der overtager gården i Brårup efter deres afdøde far Jens Jensen, og med ophold til deres mor Anne Sørensdatter.

Her kan jeg se, at Jens Jensen og Anne Sørensdatter har fået 5 børn. Jeg kan kun finde de 4

1.Jens Jensen blev døbt i Tvilum sogn Skanderborg amt 28. august 1687 Her står forældrene som trolovede

De bliver viet 23, sept. 1688 i Tvilum og bosætter sig i Brårup, Grønbæk sogn, Viborg amt

2. Søren Jensen blev døbt 22. feb. 1691 i Grønbæk, Viborg amt

3. Maren Jensdatter blev døbt 29. april. 1694 i Grønbæk

4. Joen Jensen blev døbt 28. januar 1703 i Grønbæk


Jeg har fundet Jens Jensen Brårup begravet 2. marts 1760 i Grønbæk

og Jens Jensen Kærsgaard begravet 6. marts 1763 i Grønbæk

Der står ingen alder ved de begravede i Grønbæk kirkebog. Jeg kan ikke finde skifter efter dem

Men hvis jeg kan gå ud fra, at sønnerne er nævnt efter alder i arveafkaldet efter faderen må det være den Jens der er døbt i 1687, der kaldes Brårup. Og dermed er det jo så Jens Jensen Kærsgaard, jeg ikke kan finde døbt.

Jeg har været gennem KB mellem 1694 og 1703 et utal af gange, for det er jo noget af et "gab", men uden held.


Håber, der er en der kan løse mysteriet for mig.

Venlig hilsen

Mona Rasmussen

Ellen Marie Kaae

Hej Mona

Bare en tanke: Kan Den gamle Jens Jensen have været gift en gang før, han blev gift med Anne Sørensdatter og der have fået en søn, Jens, som så må være født FØR 1687?
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Mona Rasmussen

Hej Ellen Marie

Tak for dit input.

Det er selvfølgelig en mulighed. Men så ville der vel ikke stå "med ophold til deres mor" i arveafkaldet.

Jeg hælder mest til, at den ene Jens er født i det store mellemrum 1694-1703.

Jeg har fundet hans far død i 1786, og han har nok skullet giftes, eller i hvert fald troloves for at overtage fæstet.

Venlig hilsen

Mona


Hans Chr. Baagøe


Mona Rasmussen

#4
Hej Hans Chr. Baagøe

Fantastisk.

Så må præsten have glemt at skrive barnet ind, for hun er introduceret 3. post epiph = 26. januar, og det første barn i 1696 er døbt fastelavns søndag = 23. februar
Jeg må indrømme, at jeg slet ikke havde tænkt på at kigge under introducerede. Så jeg tager lige en omgang mere i den kirkebog  ;D

Venlig hilsen

Mona