Maren Sørensdr /Hegelund forsker William O. Pedersen

Startet af tove agerskov madsen, 29 Maj 2024 - 20:30

Forrige emne - Næste emne

tove agerskov madsen

Hvem er denne mand, som er nævnt i Maren Sørensdatters profil i FamilySearch GX4R-1NJ :
"This data was reviewed in the late 1990s by William O. Pedersen, Danish researcher". Noten giver det indtryk, at det drejer sig om primære kilder.
Jeg arbejder med en linje i mit træ. Jeg søger kilder, som kan bevise tilknytningerne, og er strandet ved Mette Hansdr Skriver (1608-1655). Iflg. Wibergs præstehist. var hun datter af Hans Christensen, Skriver og Borgmester i Viborg og Anne Pedersdr Hegelund.  Så langt så godt, men herfra har jeg ingen kilder. Viborg domkirkes brand i 1726 gør det svært (jeg kender godt Diplomatarium Vibergense).

Jeg kan se, at forskere (Gloggengiesser og Bidstrup - desværre uden angivelse af kilder) knytter Anne Pedersdr Hegelund (o. 1585 - ) til forældrene:
Peder Pedersen Trane Hegelund (o. 1545- 7 okt 1587) Viborg og
Mette/ Maren Sørensdr (o. 1542-o. 1625)
Den ene kalder hende Mette, den anden Maren, og hendes profil hedder p.t. Mette Maren Sørensdatter.

De går videre til:
Peder Kristensen Hegelund (o. 1510 – o. 1590) Viborg og
Karen Pedersdr Trane (o. 1515- )
Videre til:
Kristen (Mortensen) Hegelund (o. 1480- o. 1571) og
Ofvens Pedersdr, datter af Peder Jessen, som igen var søn af Jess Mattisøn Sochfod.
Disse sidste nævnes i Diplomatarium Vibergense, men er de virkelig mine aner?

Venlig hilsen Tove

Christian Konstmann Autzen

Hej Tove

Jeg har vedhæftede fil med oplysninger om din Hegelund ane. OM det er helt korrekt er et godt spørgsmål, men dog en start.

Jeg er efterkommer af biskop Peder Jensen Hegelund i Ribe.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

tove agerskov madsen

Tak Christian det var den slags, jeg havde håbet på! Kontakt til en, som har personlig interesse i sagen, det gør ofte en forskel :-)
Jeg glæder mig til at læse din fil.
Hilsen Tove           tove.madsen4@gmail.com