Tysk - død - Görlsdorf - 1809 - kræver ikke Archion.de

Startet af Stegemüller, 18 Maj 2024 - 04:53

Forrige emne - Næste emne

Stegemüller

God morgen og velkommen  cool)

Jeg læser selv ikke ret godt:

Landeskirchliches Archiv der Evangelischen Kirche Berlin-Brandenburg-schlesische Oberlausitz, Kirchenkreis Seelow, Görlsdorf, Gesamtkirchenbuch 1694-1834, Bild 454/508

1809
1

f. Eva Maria vorwitterrte(?) Müllerin herans geb.(?) ___
Hüller geboren Janke starb am zweiten (2) Januar
Morgens acht (8) Uhr an der Abzerung 51 Jahr alt
Beerd ___ am 5te ej. ___ Abdankung beerdigt.

Kinder:
Luise Müller, 22 J.
Christ Müller, 20
Ana Sophia Müller, 16
Eva Sophia Hülle, 14 J.
Marie Elis. Hülle, 11 J.
Gottfried Hülle, 8 J.

Vormit zum(?) ___ d 12te April.

Her har I som vanligt kirkebogen.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Ole Westermann

Mit forslag:

? Eva Maria vorwittwete Müllerin hernach geschiedene
Hülle gebohrne Janke starb am zweiten (2) Januar
Morgens acht (8) Uhr an der Auszehrung 51. Jahr alt
und wurde am 5ten ej. ? der Abdankung beerdigt.
Kinder:
Luise Müller, 22 J.
Christ Müller, 20
Anna Sophia Müller, 16
Eva Sophia Hülle, 14 J.
Marie Elis. Hülle, 11 J.
Gottfried Hülle, 8 J.

soweit zur Leutenrolle den 12te April.

mvh Ole

Bjarke Thyrrestrup


Et ændringsforslag:

? Eva Maria vorwittwete -> f.[emina] Eva Maria verwittwete


Mvh
Bjarke

Stegemüller

Tusind tak for hjælpen til både Ole W og Bjarke T.

1) Skal den samlede indtegning forstås sådan, at hun først var gift med en Müller og dernæst med en Hülle, som hun blev skilt fra?

2) Hvad betyder ordet "Leutenrolle"? DeepL foreslår "Lægsdsrulle", men det giver da ikke mening.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Inger Buchard

Hun er først enke efter Müller, senere (gift med og) skilt fra Hülle. Da 2. ægteskab er opløst, dør hun som enkefru Müller - -in er hunkønsendelsen

Hun er begravet med en Abdankung - en parentation, hvis jeg forstår det ret

Efter indførslen står der, at KB-data er opdateret i Cantonrolle op til denne indførsel. Mon ikke det er Napoleon, der spøger her med kravet om civil registrering af personhændelser? På vej til Moskva omlagde han den borgerlige forvaltning mange steder, bl. a. i Berlin, hvor husnumrene blev fortløbende fra 1- xx på den ene side af gaden, og fra xx-99 på den anden, så nr. 1 og nr. 99 ligger overfor hinanden. Meget forvirrende, når man vil finde et husnummer i det gamle centrum.
En del steder i den fransk besatte del af Tyskland begynder den civile personregistrering under Napoleon - den, som Preussen indfører i 1874. Da Seelow (berømt fra det sidste store slag i 1945 på vej mod Berlin) ligger lige nord for Frankfurt/O, på hovedruten til Moskva, må området have været under fransk administration i 1809

Med alle muligheder for at min viden ikke slår til ;-)

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Stegemüller

Mange tak.

Waugh Inger, det er interessant. Din viden overstiger i hvert fald langt min.

Jeg ved ikke heller hvad "parentation" er?

Er det muligt, at "Abdankung" kunne finde vej til din tyske ordliste (jeg gætter i hvert fald på, at det er din)? Ind til videre er vi blevet enige om at "Abdankung" nok skal forstås som Leichenrede/Ligprædiken".
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Ole Westermann

Nu har jeg set på cantonrolle i google books, og det synes at være knyttet til militæret som en slags lægdsrulle. Canton er jo egentlig en schweitzisk betegnelse for et distrikt, men synes også at forekomme i Tyskland, måske især Sydtyskland.

Så måske skulle KB-føreren jævnligt ajourføre med denne rulle, når nogen var død, selvfølgelig især de mandlige.

mvh Ole


Stegemüller

Tak. Dette bliver da spændender og spændender.

Så var DeepL alligevel ikke helt galt på den med "Lægdsrulle"
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Inger Buchard

#9
... og jeg tastede lidt pasprotokoller fra Aabenraa og fik følgende ud af en søgning efter stednavnet Petershagen
https://gov.genealogy.net/item/show/object_275714
sydvest for Hannover.
Her står om forvaltningsinddelingen, at området var en kanton (1807 - 1814)
og man kan læse forordningen her
https://www.lwl.org/westfaelische-geschichte/que/normal/que1077.pdf
Indrømmet: det er ikke kongeriget Hannover, vi har med at gøre med Görlsdorf, men begrebet bruges altså også i Nordtyskland dér, hvor Jérome Napoleon var aktiv.

Og da enken jo er af hunkøn, har hun næppe interesseret militærvæsenet

med venlig slægtsforskerhilsen
Inger Buchard

PS: Jeg har sendt spørgsmålet videre til FamNord, for nu er jeg virkelig interesseret i et svar
Redaktør på DIS-Wiki

Stegemüller

#10
Ja netop er enken et hunkøn, og derfor afviste jeg også straks det med lægdsrullen. Men dine tanker og ræsonnementer er klare og konsistente. Hvor er der meget af Tysklands historie, der er ukendt land for mig. Hvor ligger der meget vidunderlig læring forude.

En lille afstikker - og så alligevel ikke, for det var jo oldefar, der satte gang i alt dette fantastiske projekt, som I er så søde at bistå med:

Du nævnte for flere måneder siden for mig, at byen Guben lå vest for FFO. Jeg tjekkede arkivets hjemmeside forleden. Og hvad tror du, der lå der? En kæmpe hatteindustri! Alt passer som fod i hose. Det må være der oldefar blev uddannet. Jeg har skrevet til dem og venter utålmodigt på svar.

Der er timedrift på toget mellem FFO og Guben, og på 41 minutter og for næsten ingen penge kan jeg komme dertil. Jeg tager bryllupsbilledet på det flere millimeter tykke pap med med. hvor han står med høj hat. Det skal de se. Det kan være, de "kender" ham.

Her kan du se lidt om hatteindustrien i Guben.

Store genealogiske hilsner
Hanne

Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Ole Westermann

Bemærkningen om rullen den 12.April er jo 3 måneder efter Eva Marias dødsfald og er ikke møntet på hende, men på de foregående blandt de døde. Føreren af KBen skulle med jævne mellemrum meddele bestyreren af lægdsrullen, hvem der i perioden var døde.
Sandsynligvis en ren standardprocedure.
Jeg tænker, at et gennemsyn af listen med de døde vil afsløre lignende bemærkninger før og senere.

Stegemüller

Jeg tjekker lige nogle årgange og vender retur.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Stegemüller

Det er højst besynderligt. Det ser ud som om, det er "noget" man skal foretage sig ca. en gang om året, men det varer kun kort.

Jeg har fundet følgende - med alle forbehold for denne kirkebogs såkaldte "tilgængelighed":

Ingen før "vores" - men fx 1799 rummer (vist nok) nogle ord med "Si di Liste") Kilde: Bild 447. Det med "Liste" har jeg set flere gange, men jeg ikke haft nogen anelse om, hvad det kunne betyde.

12/4-1809 ("vores")
24/1-1810
1/5-1811
31/12-1811
28/11-1812
10/10-1813

Herefter kan jeg ikke finde flere. Bild 461 afslutter 1823.

Og på Bild 462 (årstal fremgår ikke og kan ikke udledes) går man over til de håndtegnede kolonner, vi har haft fat på, og der er i hvert fald ikke noget om Canton/Kanton.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Inger Buchard

Jeg giver mig:
Maria Babzien skriver i FamNord
https://wiki.genealogy.net/Kantonrolle
An Stelle der bis 1764 in Preussen üblichen Enrollierungspässe, wurden seit dieser Zeit vollständige Kantonsrollen (Musterungslisten) angefertig, in der die Wehrpflichtigen und die Art ihrer Tauglichkeit erfasst wurden.


Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Stegemüller

Citat fra: Inger Buchard Dato 18 Maj 2024 - 20:56Jeg giver mig:
Maria Babzien skriver i FamNord
https://wiki.genealogy.net/Kantonrolle
An Stelle der bis 1764 in Preussen üblichen Enrollierungspässe, wurden seit dieser Zeit vollständige Kantonsrollen (Musterungslisten) angefertig, in der die Wehrpflichtigen und die Art ihrer Tauglichkeit erfasst wurden.


Inger Buchard

Det skal jo ske ske en gang imellem.

Tak for indsatsen!
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata