Tysk - død - Görlsdorf - 1775 - kræver ikke Archion.de

Startet af Stegemüller, 17 Maj 2024 - 21:19

Forrige emne - Næste emne

Stegemüller

Og nu er han død (ham der blev viet lige før) i denne tråd.

Landeskirchliches Archiv der Evangelischen Kirche Berlin-Brandenburg-schlesische Oberlausitz, Kirchenkreis Seelow, Görlsdorf, Gesamtkirchenbuch 1694-1834, Bild 497/508

1775
Am 24ten Sept. früh um 2 Uhr, ist der notsaz(?) Kuse(?)
___freitag, den hisige Garnweber, Meister Martin Mentz
und den 25ten ejusdem mit einer Ab___ beerdiget
___ aetat. 35 Jahr.

Her har I kirkebogen.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Ole Westermann

Det krævede en del sonderinger hist og her:

1775
Am 24sten Sept. früh um 2 Uhr, ist an der rothen Ruhr*           *blodig dysenteri
[g]estorben, der hiesige Garnweber, Meister Martin Mentz
und den 25ten ejusdem mit einer Abdankung beerdiget
worden.   aetat. 35 Jahr.

mvh Ole

Stegemüller

Tusind tak endnu en gang!

Jeg vil nødig dø af rothen Ruhr! Det lyder grimt.

Jeg bliver lige nødt til at spørge til ordet "Abdankung" Inger Buchards liste Jeg tror da, det er hendes har ikke ordet og DeepL foreslår "Abdikation", der ikke giver mening. Jeg synes/tror, det står ved alle dødsfald.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Ole Westermann

#3
Min Gyldendal ordbog på godt 800 sider siger, at Abdankung er et schweitzisk udtryk for bisættelse. Men jeg garanterer ikke for, at det nøjagtigt er det, der står med de gnidrede bogstaver - men betydningen er nok i samme retning. I ordet kan også ligge et "farvel og tak" med livet.

Stegemüller

Mange tak.

Det er helt perfekt, også selv om det ikke giver helt mening både at blive bisat og begravet, men pyt med det. Det er ikke så vigtigt.

Det er også mest fordi, jeg så har et korrekt ord, jeg kan bruge ved alle de afdøde (så slipper du).
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Bjarke Thyrrestrup


Stegemüller

Åh ja - og tak for linket - det lyder rigtig godt. Og så slipper vi også for "dobbeltgængeriet".

På min rejse skal jeg ned at lede efter ligprædikerner. De skulle i et vist omfang ligge på lokalarkiverne (hvis de da ikke er gået tabt).
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata