Wilhelmina(e) BREITIGAM, + 1829 i Altona, hvor er hun fra, hvor blev hun gift?

Startet af Ernst-Peter Bleshoy, 14 Maj 2024 - 15:16

Forrige emne - Næste emne

Ernst-Peter Bleshoy

God dag!
Jeg har ledt efter Wilhelmina Breitigams fødested og datoer, sted og dato for bryllup i mange år. Desværre fik jeg ikke succes. Nu vil jeg gerne prøve lykken her.
Nedenfor er de få fakta, jeg har fundet indtil videre:

1) + 29. april 1829 i Altona, grundlagt 2. maj 1829 i Altona (hovedkirke).
2) * 18. oktober 1778 ??? (beregnet) i ???
 Da dødsanførslen i Altona KB er så præcis, alder: 50 år 6 måneder 11 dage, havde jeg håbet at finde fødestedet i Altona hovedkirkes dåbsregister, men der var desværre ikke noget der.
3) oo med Michael Auer, Kroejer i Blankenese mellem 13. februar 1803 (omtalt i FT 1803, se nedenfor) og 11. december 1812 (* datter Johanna Catharina Magdalena Auer, i Nienstedten).

Wilhelminas
mand, Michael Auer, født den 10. juli 1781 i Moselweis ved Koblenz, havde sandsynligvis ikke Wilhelmina med sig fra sit hjemland, fordi han var registreret som ugift i folketællingen 1803.
Han døde omkring 1828. (Kilde: Hamborg adressebog)
Den sidste post i Altonas adressebog fra 1827 vedrører Michael Auer. Herefter er kun hans enke i adressebogen

FT 1803 Holstein: LAS-H, Abtlg. 412, Nr. 297, S. 376, Familie 356:

Anthon Auer, Hausvater, 32 J., Witwer zum 1. Mal, Gastwirth
Hinrich Auer, Seine Söhne, 5 J., unverh.
Anton Auer, --- " --- 3 J., --- " ---
Joh. Hinr. Uhlenfeldt, Sein Schwiegervater 70 J., verheiratet zum 1. Mal
Elisab. Sandbergen Dessen Frau 68 J., --- " ---
Michael Auer Bruder d. Hausvaters 21 J., unverh

Da Michael er beskrevet som "ugift" i FT 1803, bør Wilhelmina også findes særskilt i FT, hvis hun ikke kommer fra et helt andet sted. Måske har nogen adgang til FT 1803 fra Holsten.

Jeg ville blive glad for hjælp og mange tak i forvejen.

Med venlig hilsen
Peter Bleshoy fra Lübeck


Morten Nielsen

Broderen Anthon får en datter 23. april 1811 i Hamburg-Nienstedten; et af dåbsvidnerne er en Wilhelmina Auer. Hvis dette er den rigtige, må vielsen ligge før denne dato.

Venlig hilsen

Morten Nielsen

Ernst-Peter Bleshoy

Hej Morten,
mange tak for dit svar. Det er "mine" Wilhelmina. Det er endnu et skridt videre i det store puslespil.

Venlig hilsen fra Luebeck.
Peter