Tydning af Peder Kallesens altergang i 1671

Startet af Niels Henrik Mogensen, 13 Maj 2024 - 18:52

Forrige emne - Næste emne

Niels Henrik Mogensen

Vil gerne have hjælp til følgende:
I opslaget herunder 1.spalte højre side, ca. 7 linjer fra oven er Peder Kallesen (af) Duborg og hans hustru og søn til alters. Mit spørgsmål er så, om det er denne søn Kalle Pedersen der er nævnt med navn i næste linje, og hvad står der efter hans navn og i den efterfølgende parentes?
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=17216196#201188,38105149
Peder Kalllesen er til alters mange gange med hustru/uxor og børn, men det er tilfældigt om børnenes navne er nævnt - længere nede i samme spalte er hans søn og datter til alters uden navns nævnelse.
Venlig hilsen
Niels Henrik

Ole Westermann

Nej, der er ikke sønnen, men Kalle Pedersen i Lendemark - marktegnet til sidst.

mvh Ole

Niels Henrik Mogensen

Hej Ole
Mange tak for hjælpen, det passer bedre med min teori. Et tillægsspørgsmål. De har børn med til alters, som jeg forstår det, men var der et alderskrav?
Venlig hilsen
Niels Henrik

Ole Westermann

Jeg mener at vide, at man skulle være konfirmeret, før man kunne gå til alters.

mvh Ole


Niels Henrik Mogensen

beklager en fejl.
Hej Ole
Konfirmationen kom jo først senere. Var der kirkelige handlinger for børn mellem dåb og evt. vielse før konfirmationens indførsel?
Jeg har også en ane der i beg. af 1700 tallet har sin/sit liden barn med når han står fadder. Præsten nævner barnet med navn sammen med faderen. Det undrer jeg mig også over, men det var måske lidt tilfældigt, hvad der var skik og brug hos den enkelte præst.
Vh Niels Henrik