Hvad betyder forkortelsen Bf i Kirkebogen fra Den kgl. Fødselsstiftelse

Startet af Jørgen Rasmussen, 13 Maj 2024 - 12:18

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Rasmussen

Hos en bekendts farmor Anne Elisabeth Nielsen f.19 Jan 1882 på Den Kgl. Fødselsstiftelse står der ved hendes nr. 34 en forkortelse Bf, - er der nogen der ved hvad det betyder.

Ole Westermann

Jeg tror nu, at der står Bt eller BT
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?bsid=389216#389216,74198972
men betydningen kender jeg ikke - det ses en del steder.
Men det er der nok nogen, som ved.

mvh Ole

Inger Toudal

Hovedprotokol:
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=16415203#421416,37325 - nr. 34 / 34

Jeg læset Bt  i kolonnen Mødrenes ugentlige Betaling: Rdl.

Moderen har nok været betalende patient.
 
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jørgen Rasmussen

Tak for svaret - det giver god mening
Med venlig hilsen
Jørgen Rasmussen

Jørgen Rasmussen

Lige et supplerende spørgsmål -
Hvorfor var det gratis for de fleste at føde, på Den Kgl. Fødselsstiftelse mens andre skulle betale?

Og så lige et spørgsmål om efternavn - den fødte pige kommer til at hedde Anna Elisabeth Nielsen.
Moderen hedder Petersen hedder den ukendte far så Nielsen til efternavn eller Niels til fornavn. Hvad var egentlig kutyme når man gav uægte børn efternavn var der regler for det?
Mvh
Jørgen Rasmussen 

Ole Westermann

#5
Kunne det tænkes, at det er hende, som her kaldes Johanne Elisabeth Nielsen, og moderen nu er blevet gift ?

København, København (Staden), Saxogade (Ulige numre), Kjøbenhavn Udenbys Vester Kvarter, Saxogade 19,matr.255 Melh.2.Sal, 34, FT-1885, C8893
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Niels Nielsen      33      Gift      Husfader      Arbeidsmand      Nordrup Farnløse Sogn 
Ane Nielsen født Petersen      34      Gift      Husmoder            Quærkeby Sogn 
Johanne Elisabeth Nielsen      3      Ugift      Datter            Kjøbenhavn 

mvh Ole


Inge Hedal

Et forslag:
www.rigsarkivet.dk/udforsk/foedt-paa-foedselsstiftelsens-kom-godt-i-gang/

Citat:
"Stor viden om vanskelige fødsler
Fødselsstiftelsen var også centrum for uddannelsen af jordemødre i Danmark og oparbejdede stor viden om vanskelige fødsler. Derfor var der også mange gifte mødre, som mod betaling, fødte på Fødselsstiftelsen."

Mvh Inge