Hvor og hvornår er Hans Oelsen og Maren Oelsdatter født?

Startet af L. Henriksen, 12 Maj 2024 - 17:17

Forrige emne - Næste emne

L. Henriksen

Hvor og hvornår er Hans Oelsen og hans hustru Maren Oelsdatter født?

De er trolovede i Melby sogn (Frederiksborg amt) 16. feb. 1766.
Hans er født ca. 1746. Hans far hedder Ole Larsen.
Maren er født ca. 1744.
Deres børn er født i Melby.

Jeg ved ikke, om Hans og Maren er født i Melby sogn, eller hvor de ellers stammer fra, men har indtil videre ledt i Melby sogn, eftersom de er trolovede her og deres børn er døbt her.

Jeg kan ikke finde Hans' dåb i Melby i årene omkring 1746.

Der er to piger døbt Maren i Melby, men hvordan opklarer jeg, om en af dem vitterlig er den rigtige?

1744
Maren – faderen: Ole Larsen (den mest sandsynlige)

1740
Maren – faderen: Ole Poulsen

Ingen Ole er nævnt ved børnenes dåb, så det kan ikke bruges som ledetråd.

Er det mon muligt at finde Hans Oelsen under hans far, Ole Larsen, i en lægdsrulle?

Jeg vil også gerne finde navnene på Hans' og Marens mødre (og selvfølgelig Marens far), men mødrenes navne oplyses typisk ikke i denne periode. Er der en anden måde at finde frem til disse på?

Håber, nogen kan bidrage med nogle ideer.

Mvh.
Lene

Jette Nielsen

#1
Hej Lene

Ved Hans Olsens vielse 1766 var begge forlovere fra Torup, så det er måske der, de skal findes.
Der er 2 Ole Larsen i Torup, men ham her er gift med Kirsten Mortensdtr. og boede i Torplille.

Gift 1746:
Name   Oluf Larsen
Spouse's Name   Kirsten Mortensdr
Event Type   Marriage
Event Date   12 May 1746
Event Place   Torup, Frederiksborg, Denmark
-----
Trolovelse til ve. øverst:
Ungkarl Ole Larsen fra Tollerup,Melby sogn og Pige Kirsten Mortensdtr. af Torplille.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=594450&side=133
---------
En søn døbt 27 Dec. 1746, ingen navn eller faddere til ve:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=594450&side=61
--------
Konf..1763 nr. 11 Hans Olsen Torplille 16 år.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=594450&side=196

Konf.1764 Kirsten 16 år  (der er sikkert flere børn)
Konf.1775 Ole Olsen 
---------
Kilde:    OE-1771
Mandens navn:    Ole Larsen   Mandens erhverv:    Bonde
Mandens alder:    49   Mandens civilstand:    Gift
Mandens nr. ægteskab:    1   Mand død (ja/nej):    Nej
Hustru død (ja(nej):    Nej   Hustrus alder:    46
Hustrus civilstand:    Gift   Hustrus nr. ægteskab:    1
Sogn:    Torup   Herred:    Strø
Amt:    Frederiksborg   Stednavn:    4
-------
Frederiksborg, Strø, Torup, Torplille Bye, , 148, FT-1787
Ole Olsen     29     gift      Husbonde      Bonde og Gaardb.       
Ellen Larsdatter     26     gift      Madmoder             
Karen Olsdatter     6     -      En Datter af Husbondens 1ste Ægteskab             
Lars Olsen     5     -      Deres Børn af sidste Ægteskab             
Dorthe Kirstine Olsdatter     3     -  Deres Børn af sidste Ægteskab             
Birthe Olsdatter     1     -      Deres Børn af sidste Ægteskab             
Jens Hansen     18     ugift      Tienestefolk             
Dorthe Jørgensdatter     15     -      Tienestefolk             
Ole Larsen     66     gift      Husbondens Forældre      Indsidder og har Ophold fra Stædet       
Kirsten Mortensdatter     63     gift      Husbondens Forældre 

-------

Noget kunne tyde på, at det kunne være Hans Olsens forældre, så her er noget at arbejde videre med-

Mvh.
Jette

L. Henriksen

Hej Jette

Mange tak for dit flotte arbejde. Ja, det kunne godt være Hans Oelsen, der er døbt i Torup. Og årstallet passer med senere oplysninger om ham og forældrenes vielse. Det er umiddelbart svært at være helt sikker, når hans navn ikke er anført ved hans dåb, og faderen har et almindeligt navn. Men jeg tror, det er ham.

Jeg er rigtig glad for, at du oven i købet har fundet frem til Hans Oelsens forældre. Moderen, Kirsten Mortensdatters, dåb har jeg fundet i Torup, 21. okt. 1725. Jeg tror, det er faderen, Ole Larsen, jeg har fundet døbt i Melby 14. juni 1722.

Jeg har nu ledt efter Maren Olsdatters dåb i Torup, men ved ikke, om det er hende, jeg har fundet. Der er en Maren døbt 13. september 1744 i Torup, som kunne passe med årstallet.
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=23451735#594450,91965863

Dog er denne Maren født uden for ægteskab, hendes fars navn oplyses ikke, kun moderens fornavn, Bodild, og at moderen er svigerinde til en Peder Mogensen og senere gifter sig med barnets far. Jeg ved ikke hvor meget senere. Jeg har uden held forsøgt at finde en Bodil og en Ole, som er trolovet eller viet i Torup, men må nok kigge i nabosognene.

Endnu en gang tak for din hjælp med at finde Hans Oelsen – og endda hans forældre og morfar. Det er jeg rigtig glad for😊.

Mvh.
Lene