Hvor blev de af, Albæk, Hjørring a 1860erne

Startet af Niels Ole Rask, 04 Maj 2024 - 16:22

Forrige emne - Næste emne

Niels Ole Rask

Jeg har problemer med dette ægtepar
Morten Pedersen og Kirsten Marie Pedersdatter

Hjørring, Dronninglund, Albæk, Voersaa skoledistrikt, Voersaa by, et hus, 275, Ft 1860 D6930
Morten Pedersen        48 gift Husfader Fisker og daglejer       Albæk Hjørring a
Kirsten M Pedersdatter 48 gift Hans kone                         Dronninglund Hjørring a
Karen Marie Mortensen  11 u    Deres barn                        Albæk Hjørring a
Marte Mortensen         8 u       -                                      -
Christine Mortensen     6 u       -                                      -
Peder Mortensen         5 u       -                                      -

Ved de yngre børns konfirmation, Christine og Peder nævnes forældrene som fraskilt, og v Peder moderen afdød
Christine   folio 163 nr 6   Albæk 1868-83 og Peder folio 138 nr 7
Hvis det holder stik er hun død mellem 1868 og 1869, men hvor?
Jeg tror Morten ses i Dronninglund som tj karl i 1870, som enkemand
Men ser ham ikke senere, begge forældre nævnes som afdøde v datteren Karen Maries død i 1897, i Hvilsom.
Morten er f i Albæk 5/6 1812, mens jeg ikke har fundet Kirsten Maries fødsel i Dronninglund.
En af jer der kan bringe mig videre med dette par
På forhånd tak
Niels Ole

Gurli Kristensen

#1
Kirsten Pedersdatter død nr. 18 Morten Pedersens sep. hustru

https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=21695785#410779,75929505

nr. 15 kunne være Morten
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=21695785#410791,75929790

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Navn:   Morten Pedersen   Køn:   M
Alder:   77   Civilstand:   Gift
Stilling i husstanden:   Fattiglem   Fødested:   Albæk Sogn
Erhverv:   Under Fattigforsørgelse.   Arbejdsgiver:   Albæk Voer
Kildehenvisning:   liste 40 Hovedliste   trossamfund:   Folkekirken
Kilde:   FT-1890   Husstands-/familienr:   1-F2
Matrnr/adresse:   Fattiggaard
Sogn:   Voer   Herred:   Dronninglund
Amt:   Hjørring   Stednavn:   Agersted
Indtastningsnr:   C5751   Løbenr.:   44
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen


Niels Ole Rask

Tak Gurli og Birger
Gurli, Jeg skal have pudset mine briller, for hendes død har jeg gået forbi.
Det er et godt bud på hans død i 1891, alderen passer jo, han mangler kun få måneder i 80 år.
Birger, her er et glimrende bevis på at man skal være kritisk med hvad andre har lavet, for her er blandet 2 af samme
navn godt og grundig sammen, der er en møller Morten Pedersen i Albæk, jævnaldrende med min, men hans kone hedder ikke
Kirsten Marie, flere af de her nævnte børn, er min Mortens.
Men tak til jer begge
Hilsen Niels Ole

Birger H. Andersson

Hej Niels Ole!

Jeg kan ikke se nogle muligheder til at hjælpe dig videre med din slægtsforskning af familien Morten Pedersen i Albæk med mindre følgende link kan hjælpe dig: https://www.ancestry.se/discoveryui-content/view/5625134:61607?tid=&pid=&queryId=0714367d-dbee-4ce5-8e10-286e9624ce6a&_phsrc=Nrr54&_phstart=successSource Nr.: 22 er Morten

Mvh.
Birger

Niels Ole Rask

Tak for din interesse Birger
Jeg har vist det jeg skal bruge om dette par.
Det er i øvrigt lidt mystisk med det fra Geni.com
Morten Pedersen i møllen er præcis jævnaldrende med min.
jeg har set lidt på ham, tror han gifter sig til den, hans første ægteskab er barnløst, og han har en søn i andet.
Han døde i 1869.
Geni har ham gift med min Kirsten Marie, men ved et simpelt opslag i Ft kan man se at det ikke passer.
De børn Geni nævner, er af min Morten, så om ikke andet så er moderen rigtig.
Har ikke gode erfaringer med at få sådanne fejl rettet, og desværre bliver de flittigt og kritikløst kopieret.
Min Morten ender sit liv i fattigdom, og møllerne var typisk ansete og ofte velhavende.
tak til dig alligevel, du har vist interesse, og der skal kendskab til familien for at se fejlen.
Hilsen Niels Ole