Tilgangsliste fra Veerst. Hvor kommer de fra?

Startet af Mogens Fischer, 24 Apr 2024 - 15:16

Forrige emne - Næste emne

Mogens Fischer

Hej!

Jeg har fundet Ebbe Johansen og Ane Hansdatter i tilgangslisten for Veerst sogn.
De er nr. 19 og 20 og er ankommet 25. maj (1845).
Men hvor kommer de fra?
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=17127828#171828,28851489

De rejser i 1846 videre til Skrave i Haderslev amt.

mvh
Mogens
Mogens Fischer

Ole Westermann

Jeg tror, at de kommer fra Øeddis (Ødis).

mvh Ole

Mogens Fischer

Hej Ole!
Det lyder rigtigt.
Desværre har Ødis ikke til- og afgangslister før 1867.
Så det fører mig desværre ikke videre.

Jeg mangler deres opholdssteder fra de blev gift 30. oktober 1841 i Brørup til de dukker op i Veerst.
Jeg har dog fundet manden i Vamdrup sogn ved folketællingen i 1845, men ikke konen.

Efter 1845 er der styr på dem.

mvh
Mogens
Mogens Fischer

Hans Chr. Baagøe

Det må vist være hende og sønnen, du mangler:

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Navn:   Anne Hansdt.
Alder:   28   Civilstand:   Gift
Fødested:   Kalslund Gr. H.
Kildehenvisning:   811
Kilde:    FT-1845   Husstands-/familienr:   80
Sogn:    Ødis   Herred:    Nørre Tyrstrup
Amt:    Vejle   Stednavn:    Bramdrup
Indtastningsnr:    C2192   Løbenr.:    1139
Samtlige personer i husstanden

Vejle, Nørre Tyrstrup, Ødis, Bramdrup, , 80, FT-1845, C2192
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Anne Hansdt.     28     Gift                  Kalslund Gr. H. 
Hans Christian Ebbesen     2     Ugift            hendes Barn      Drenderup Gr. Herred 
 
Venlig hilsen,
Hans Chr. Baagøe

Mogens Fischer

Hej Hans Chr.
Umiddelbart er det ikke den rigtige Anne Hansdatter. Hun er fra Lindknud og jeg har ikke børn før de kommer til Skrave.
Der er ikke folketællinger i Skrave i den periode, hvor de bor der.
Jeg kiggede efter konfirmationer, men fandt ikke en med Hans Christian.
De flyttede til Føvling i 1856. Så jeg prøvede også konfirmationer der. Der var gevinst. Han blev konfirmeret i april 1858.
Og fordi han kommer ud at tjene, er han ikke med i folketællinger sammen med familien.
Så tak for det gode bud
Mvh
Mogens
Mogens Fischer

Hans Chr. Baagøe

Jeg søgte på an% hans% i 1845, og så kom der kun det tidligere viste resultat, og da der var en søn ved navn Ebbesen, så tog jeg det for givet, at det nok var den rigtige.

Her kopien af den originale tælling (nederst til højre):
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=255297&side=20

Jeg har nu lavet en søgning i kirkebøgen fra Ødis, og den bekræfter det fundne (faderen er i Vamdrup):
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=21619159#455878,81495453

Du har ikke helt ret i det med manglende tællinger i Skrave i den periode, familien boede der. Prøv at se på familien med de 5 børn nederst til højre:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=121621&side=15

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Mogens Fischer

Min indgangsvinkel til søgningen er en lidt anden.
Jeg har søgt efter tre søstre til min tipoldemor.
Det eneste jeg havde var deres fødsler og deres konfirmationer. Alle i Lindknud sogn (Vittrup).

Så jeg har søgt via Ancestry, FamilySearch og Dansk demografisk database.
Det drejer sig om Abelone, Anna og Kirsten Hansdatter.
Så det har ikke været helt let. Men nu har jeg helt styr på Abelone og Anne og mangler kun Kirsten, som er født i 1807.

I ddd kunne jeg se, at Skrave ikke var med i 1850 og 1855. Og jeg tænkte ikke på at finde originalerne!!

Kirsten har jeg ikke haft held med endnu. Men det kommer forhåbentligt.

Mvh
Mogens

Mogens Fischer

Hans Chr. Baagøe

Jeg har forsøgt lidt med din Kirsten fra 1807, og så med nogle ret kreative søgninger, kom jeg frem til hende, der døde i Læborg den 27. januar 1882.

Så vidt jeg kan se, er er ikke født en pige ved navn Ane Kirstine Hansdatter i Lindknud sogn mellem 1804 og 1812.
Hvis din Abelone var i Jordrup i 1840, så formoder jeg, det er den rigtige, jeg har fundet (Se Søren Peder Christensens faddere):
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=21637950#401072,74512659

Jeg bruger normalt også de samme værktøjer, som du gør. Ind imellem skal der lige tages højde for stavefejl m.m. i indtastningerne. Det var også meget nødvendigt for at finde den forhåbentlig rigtige Kirsten.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Mogens Fischer

Abelone blev gift i Jordrup, og de flyttede senere til Brakker i Øster Starup sogn.
Kirsten er kun døbt Kirsten, så det burde ikke være den rigtige.
Men man ved aldrig.
Mvh
Mogens
Mogens Fischer

Hans Chr. Baagøe

Nej, det undrede også mig, at hun pludselig hed Ane Kirstine, men jeg har dog set den slags tilføjelser før. Ved det ældste af børnene kaldes hun for Kirsten Pedersdatter. Hvis hun ikke er den rigtige, så må der til gengæld have været en Peder Hansen mere i Vittrup omkring 1807-1808.

Kirsten Hansen ankommen til Malt fra Holsted (nr 3 - 1826):
https://arkivalieronline.rigsarkivet.dk/da/billedviser?epid=21637962#401205,74515106

Hverken tilgang eller afgang er ført i Holsted for Kirsten Hansdatter! Afgangen fra Lindknud ser også ud til at mangle. Uanset om hun er den rigtige, så burde Christen Hansens hustru kunne følges i afgangs- og tilgangslisterne tilbage til Lindknud sogn.

Med hensyn til udfordringer med navne, så har jeg selv en ane, der er døbt Birgitte Bakmann, hun nævnes de fleste steder som Birthe Pedersdatter. Faderen har jeg endnu kun set som Peder Hansen. Til gengæld er hun også set som Birgitte Maria Hansen! Hvor kommer "Marie" fra? Pedersdatter og Hansdatter kan godt forsvares, da stedfaderen hed Hans Andersen. Ud over navneforvirringen, så er hendes aldersangivelser også meget upræcise.

Der er nok kun arbejdet tilbage med at se på faddere og gudmødre, og så håbe på, at der er flere match til den rigtige Kirsten Hansdatter, hvor forbindelsen til Abelone endnu kun er en af mulighederne.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe



Mogens Fischer

Hej Hans Chr.
Det er den rigtige Kirsten Hansdatter, du har haft fat i.

Jeg har fundet hendes vielse med Christen (Kristen) Hansen i Malt (Her bliver hun godt nok kaldt Pedersdatter).
De kan følges i folketællingerne for Brørup, Gesten og Læborg.
De dør begge i Læborg. Kirsten i 1882.

Så tak for hjælpen.

Mvh
Mogens
Mogens Fischer

Hans Chr. Baagøe

Hej Mogens

Ja, de mange fejl i oplysningerne gør, at der skal flere match til, inden man kan være sikker. Afstanden mellem Brørup og Jordrup er dog så stor, at Abelone nok ikke var en helt tilfældig pige i den sammenhæng. Jeg fandt dem også i folketællingerne, men jeg manglede en optegnelse, der forbandt Kirsten og Christen med nogle af dine øvrige slægtninge.

Fortsat god arbejdslyst med slægten!

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe