Hvor bliver 3 brødre Nielsen Løyche af i 1792-1833?

Startet af Mette Løyche, 08 Apr 2024 - 15:41

Forrige emne - Næste emne

Mette Løyche

Jeg søger hjælp til at finde oplysninger om min tip-tip oldefar Jens Nielsen Løyche og hans to brødre Hannibal og Carl i perioden 1792-1834. Her er hvad jeg ved (undskyld det lidt lange indlæg):

Jens Nielsen Løyche
Viet 30 Juni 1827 i Rødby Kirke. Alder står som 25 årig, så født 1801-02.
FT 1834 Tingsted. Alder står som 40 årig, så født 1793-94.
FT 1840 Tingsted. Alder står som 47 årig, så født 1792-93.
Død 4 Dec 1843 Tingsted. Alder står som 50 årig, så født 1792-93.

I Rødby Kirkebog står han som Jens Nielsen Bierring af Skjøringe. Han findes ikke i til- eller afgangs-listerne for Skjøringe, Rødby eller Tingsted. Iflg. familie noter er han født 12 Marts 1798 - muligvis i Bjerring (ingen kilde og han findes ikke i Bjerring/Mammen kirkebog), men også at han er døbt i Viborg Domkirke (han findes ikke i kirkebogen for Viborg Domsogn, ej heller i kirkebøgerne for Viborg Søndre Sogn og Viborg Graabrødre Sogn) og døde ung, omkring 45 år gammel. Jeg kan ikke finde ham i nogen lægdbog for Viborg, Bjerring, Skjøring, Rødby eller Tingsted. Hans skifte findes i Kirstineberg's Godsarkiv hvor han arbejdede som snedker/karetmager, men der er ingen angivelse af fødselsdag eller sted.Han efterlader en enke Anne Margrethe Nielsdatter og 7 børn.

Hans far er (efter al sandsynlighed) Niels Nielsen Løyche født 2 Feb 1772 i Bjerring, død 3 April 1808 i Marie Malene sogn mens han var gartner på Ryomgård. (Findes i kirkebogen og også i Lægd 93, Viborg Amt). Jeg kan ikke finde noget skifte for ham i Godsarkivet for Ryomgård.

Jeg kan heller ikke finde Jens i FT 1801. Så: hvornår og hvor er han født, hvem er hans forældre og hvor bliver han af indtil han dukker op som snedkersvend i Rødby?

Hannibal Nielsen Løyche
Hannibal er døbt i Viborg Søndre Sogn 7 April 1797 (far: Niels Nielsen Løyche og mor: Maren Jensdatter). Hannibal og Maren bor stadig i Viborg Købstad i FT1801, men hverken Niels eller Jens står på samme adresse. Niels Nielsen er sandsynligvis i Aarhus – iflg lægden er han i Viborg i 1795-98 og derefter i Aarhus indtil 1806 (selvom han dør i Randers Amt). Jeg ved ikke hvor Maren Jensdatter er født (eller hvor de er gift), så har svært ved at gætte hvor hun flytter hen efter hendes mand dør og efterlader hende med et eller flere små børn.
Hannibal dukker op igen i 1822 hvor han bliver gift med enken Johanne Pauline Pedersen (f. 1786) i Næstved Sankt Morten Sogn og så kan han og hans famile følges i Folketællingerne:
1834: København (Staden)
1845 og 1850: Aarhus Købstad
1860: Bjerregrav Sogn, Viborg Amt
Men hvor er han mellem 1901 og 1822? Heller ikke ham kan jeg finde i nogen lægdrulle. Han er også udlært som snedker. Han bruger ikke tilnavnet Løyche, men der er jo heldigvis ikke så mange der hedder Hannibal på den tid, så er temmelig sikker på at det er ham jeg kan følge. Jeg har endnu ikke fundet hans død og begravelse.

Carl Nielsen Løyche (stavet Løyke)
Den eneste oplysning jeg har om ham er at han døde i Helsingør Sankt Mariæ Sogn d. 7 August 1833 som 28 årig, så han må være født omkring 1805. Han står som Underofficer, så må være at finde i en lægd- eller sørulle, men hvilken?
Han er hverken døbt eller konfirmeret i Helsingør Sankt Mariæ Sogn.
Han kan i teorien være en fætter og ikke en bror til Jens og Carl for Niels Nielsen's storebror hed også Niels (f. 05 Marts 1769 i Bjerring og kan følges i Lægd 12 for Hald i 1789 og 1793 og derefter i Lægd 93 for Viborg Amt indtil hans afsked fra Det Norske Livregiment i 1801 i København, hvorefter han bliver væk.) Men Jens døber sin søn født i 1835 Carl Theodor og mon ikke det er efter hans nylig afdøde yngre bror?

Alle de tidligere (danske) Løycher (stavet på mange sjove måder) kommer fra Bjerring og Mammen Sogn i Viborg Amt.

På forhånd tusind tak for hjælp og gode råd om hvor jeg skal lede videre.

Med venlig hilsen

Mette Løyche Wilkie

Hans Chr. Baagøe

Familien har også boet i Maribo, hvor sønnen Niels Christian er født:

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Navn:   Niels Kristian Løyeke   Køn:   M
Alder:   38   Civilstand:   G
Stilling i husstanden:   Husfader   Fødested:   Maribo. Maribo Amt
Erhverv:   Snedker
Kildehenvisning:   Hovedliste side 641   trossamfund:   Lutheraner
Kilde:    FT-1870   Husstands-/familienr:   241
Matrnr/adresse:   -
Sogn:    Østofte   Herred:    Fuglse
Amt:    Maribo   Stednavn:    Østofte
Indtastningsnr:    E3136   Løbenr.:    1106
Samtlige personer i husstanden

Maribo, Fuglse, Østofte, Østofte, -, 241, FT-1870, E3136
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Niels Kristian Løyeke     38     G      Husfader      Snedker      Maribo. Maribo Amt 
Bodil Jørgensen     30     G      Husmoder            Hundseby. Maribo Amt 
Johanne Dorthe Løyeke     8     U      Barn            Nykjøbing. Maribo Amt 
Jens Nielsen Løyeke     1     U      Barn            Østofte. Maribo Amt 
 
Hans søn Jens Nielsen i den her viste tælling, døde 21. juli 1940 i Aalborg, begravet på Vejgård kirkegård.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Mette Løyche

Mange Tak Hans,

Ja jeg har Niels Christian Løyche og den yngre Jens Nielsen Løyche som du referer til (sønnesøn til ham jeg leder efter) samt information om langt de fleste efterkommere, men det kniber stadig med at finde alle de tre brødre i deres unge alder.

I håbet om at andre kan hjælpe mig på vej.

mvh

Mette