Dødsårsag

Startet af Benny Houmann, 14 Apr 2024 - 15:00

Forrige emne - Næste emne

Benny Houmann

Hej Tydere!

Jeg er havnet i et dobbelt trist tilfælde:

Trist 1: En 37-år dame døde på Aarhus Sindsygehospital 6. august 1946, efter at være indlagt d. 6. august 1946.

Trist 2: Jeg er ikke i stand til at tyde alle ord, man har skrevet vedr. dødsfaldet.
Jeg læser: ????????? ??????? med hysteriske reaktioner. Og jeg tror, at de første 2 or er latinske udtryk.

Det er desværre ikke muligt at ændre Trist 1, men hvis nogen kan erstatte spørgsmålstegnene med danske ord, vil Trist 2 være væk.

På forhånd tak!

MVH Benny Dahl Houmann
Benny Dahl Houmann
bh17@outlook.dk

Inger Toudal

Jeg læser: Inferioritas intellect.
 
Venlig hilsen
Inger Toudal

Benny Houmann

Mange tak Inger!

Og så vidt min elektroniske oversætter fortæller mig, så døjede hun med mindreværd tilsat hysteriske reaktioner.

Hun blev indlagt d. 7. august 1946, og døde d. 7. august 1946! Meget trist!!

MVH Benny
Benny Dahl Houmann
bh17@outlook.dk

Inger Toudal

#3
Venlig hilsen
Inger Toudal

Benny Houmann

Hej igen Inger!

Jeg har nu læst det hele, og det giver en rigtig god indsigt i de problemer, damen havde. Tusind tak for indsatsen!!

Jeg kan oplyse, at damen nåede at føde 4 børn, inden hun forlod denne verden som 37-årig, og den yngste var kun 3 år.

Jeg er vidende om, at en søn bestred et betroet job, som kræver en god intelligens, i mange år, så morens mentale tilstand har åbenbart ikke været arvelig.

MVH Benny 
Benny Dahl Houmann
bh17@outlook.dk

Ole Westermann

Inferioritas intellectualis - "sinke" dvs et individ med let grad af intelligensdefekt med IQ på 75-90.
Og det kan næppe være dødsårsagen, for det dør man ikke af.

mvh Ole

Benny Houmann

Hej Ole!

Tak for dine bemærkninger!

At de latinske ord kan oversættes til bl.a. Sinke fremgår også af de links, som Inger Toudal var så venlige at sende.

Og jeg er helt enig med dig i, at det ikke er noget man dør af - direkte! Men denne tilstand, sammenholdt med beskrivelsen "Hysteriske reaktioner" vel indirekte have ført til dødsfaldet. Dødsfaldet skete samme dag som indlæggelsen, så tanker kan jo ledes i den retning. En dødsattest kunne nok fortælle noget mere, men endnu er det ikke lykkedes mig at finde den.

MVH Benny
Benny Dahl Houmann
bh17@outlook.dk

Ole Westermann

Ja, det giver en stærk mistanke om, at hun har taget sit eget liv i et anfald af hysteri og magtesløshed.

mvh Ole

Benny Houmann

Helt enig!

Og derhjemme var hendes mand samt 4 børn på 15, 13, 8 og 3 år!

Skrækkelig historie!

MVH Benny
Benny Dahl Houmann
bh17@outlook.dk