Margrethe Thomsdatter blev mormon og forlod manden

Startet af Jens Aaberg, 06 Apr 2024 - 16:56

Forrige emne - Næste emne

Jens Aaberg

Jens Christensen - også kaldet Holt - var en småkriminel person fra Dronninglund, hvis færden jeg prøver at kortlægge.
Han bliver 30. okt. 1845 gift med Margrethe Thomsdatter, født 23. marts 1821 i Rosenby, Dronninglund sogn.
De får mindst 6 børn.
Manden går ud og ind at fængslet, så det er måske blevet for meget for Margrethe, for 1884 forlader hun ham og rejser til USA som mormon. (oplyst fra Vridsløselilles stambog).
Jeg har forsøgt at finde ud af, hvad der blev af hende, men uden held. Måske der er en, som er bedre til det end mig?
Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om hendes skæbne i forbindelse med min historie om manden.
Mvh. Jens Aaberg

Britta Hansen

Hvor ser du sidste forekomst på hende? Hvor er hun i f.eks. FT1880?

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, 8de Rode, , 2545, FT-1870, E2779
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Christensen Holt      49      G      Huusfader      Arbeidsmand      Dorf. Dronninglund Sogn. Hjørring Amt 
Margrethe Holt. født Thomsen      48      G      Hustru            Rosenby. Dronninglund Sogn. Hjørring Amt 
Christen Jensen Holt      23      U      Søn      Væverlærling      Thorup. Dronninglund Sogn. Hjørring Amt 
Birgitte Jensen Holt      12      U      Datter            Mølholm. St. Brøndum Sogn 
Andreas Jensen Holt      10      U      Søn            Lyngby. Lyngby Sogn 
Dorthea Marie Jensen Holt      7      U      Datter            ...??bardt. ...??drup Sogn 
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jens Aaberg

Hej Britta.
Tak, fordi du vil se på mit indlæg.
Jeg burde havde skrevet, hvad jeg har, men jeg har fundet hende i den folketælling, som du sender.
1880 finder jeg manden i Dronninglund som gift tjenestekarl. Han står som gift, men konen er ikke nævnt.
1890 finder jeg ham i Sæby arrest. Her står ikke noget om ægteskabelig status. Da skulle hun jo også være rejst til USA.
Mvh. Jens Aaberg.

grethe jensen

Hende her passer med alderen og kunne forklare at hun er svær at finde i ft 1880:
https://www.ddd.dda.dk/andredatabaser/alle_opl_andre.asp
Bestemmelses sted som Minesota er sandsynlig for en mormon.
(fraskildte kvinder havde ret til at kalde sig enker paa det tidspunkt).
Kan du linke til stambogen saa aarstallet 1884 staar i kontekst?
Mvh GJ

Jens Aaberg

Hej Grethe.

Jeg kan desværre ikke åbne det link, du sendte.

Jeg sender her link til stambogen

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21804474#417749,76718384

Det er 1884 han bliver indsat og siger, at indtil for 3 år siden havde de et godt samlid, men så blev hun mormon og rejste fra ham. Det må vel så være 1881.

grethe jensen

Som jeg tolker stambogen er ægteskabet er opløst 3 aar tidligere i.e. ca 1881.
linket kom via https://www.ddd.dda.dk/databaser.htm
og med søgning i samtlige databaser.
Mvh GJ

Britta Hansen

#6
Hvorfor fortæller du os ikke, hvad der står eller blot linker til forekomsten.

Navn:    Thomsen, Margrethe                Stilling:    Enke
Alder:    60                                                    Bestemmelsessted:    Albert Lea, Minn.
Kontrakt nr.:    488900                                  Forevisningsdato:    6/17/1880
Sidste oph.sogn:    Voer                                Sidste oph. amt:    Hjørring
Sidste oph.sted:    Agersted, Hjørring A.        Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    Albert Lea                      Bestemmelses stat:    Minnesota
Skibsnavn:    Indirekte
IDkode:    I7980T0910

Jeg tror bare, at det er hende her:
Hjørring, Dronninglund, Voer, Agersted Bymose, 1 Hus, 182 (11), FT-1880, C6383
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Ma[r]greth[e] Thomsen      60      Enke      Husmoder            Agersted Vo[e]r Sogn 
Mariane Larsen      23      Ugift      Husmoderens datter            Knarren Vo[e]r Sogn 
Lars Peder Kristian Larsen      19      Ugift      Tjenestekarl            Try Dronninglund Sogn

og det ligner ikke Jens Christensen Holts ægtefælle.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Inger Toudal

https://www.udvandrerarkivet.dk/udvandrerprotokollerne/

"Hvad med mormoner?

Mormonudvandringen fra og via Danmark er inkluderet i Udvandrerprotokollerne 1868-1872 og efter 1894.
For perioden 1873-1894 er der ført særskilte lister omfattende 15.000 mormoner.
Listerne findes på Udvandrerarkivet, men er endnu ikke indført i databasen.

Her kan du søge på de indvandrede mormoner: Mormonmigration"
 
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jens Aaberg

Hej.
Tak til jer alle, fordi I ville kigge på det.
Mvh. Jens Aaberg.