Passagerlister over rejsende til USA

Startet af Britta Sørensen, 02 Apr 2024 - 23:15

Forrige emne - Næste emne

Britta Sørensen

Hej!

Det er meget længe siden, jeg har haft brug for at se passagerlister (evt. også stabslister) over udrejsende til USA. Det har jeg nu. Jeg kan simpelthen ikke finde finde listerne. Er de blevet betalingsobjekter eller er der sket noget andet eller er det bare mig? Aktuelt drejer det sig over udrejsende i 1882, 1888 og 1899.

Vh
Britta Sørensen

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Britta Sørensen

Hej!

Tak for svaret men det er ikke lige den slags liste. Jeg har prøvet at vedhft. et eksempel på hvad jeg mener, men min fil er for stor. Som overskrift står det nedenfor anførte. Passagererne er opført på lister og der er oplysninger om f.eks. gift, alder, hvorfra, hvorhen, om vedkommende rejser alene osv.

Vh
Britta Sørensen

List or Manifest of Alien Passengers for the Immigration Officer ar Port Arrivel

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Britta Sørensen

Hej igen!

Tak for hjælpen. Jeg har tidligere været inde på adressen, uden dog at have oprettet en konto, med ringe held. Nu har jeg oprettet mig med konto og har søgt på den pgl. person med lige så stort held som tidligere. Enten gør jeg noget forkert (sandsynligt) eller også ved jeg ikke rigtigt hvad?

Nu  har jeg vedhft. attesten med oplysninger om den person, jeg leder efter. Her nedenunder har jeg oplysninger om den samme person. Heller ikke den udrejse kan jeg finde! Jeg gør givetvis noget forkert, men hvad?? Kan du give mig nogle tips.
Vh
Britta Sørensen

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=23522257#613381,93407185
From the Danish Polity
Københavns Politi, 3.
Politiinspektorat
Register over Udvandrere. Indirekte
1898 - 1899
Opslag 172
Kontrakt nr. og Litra 914
Til New York  20. april 1899

Pedersen, Niels Fyrbøder Aalborg 49 år



Britta Hansen

#5
Her er lister på FamilySearch

New York, New York City, manifests of alien passengers and crew members, 1887-1952
herunder
List or manifest of alien passengers for the U. S. Immigration Officer at Port of Arrival : S. S. Caronia, sailing from Queenstown, May 9th, 1906, arriving at Port of New York 16 May 1906
- -
Er dette din Niels Pedersen
New York, Index to Passengers Lists of Vessels, 1897-1902 - tror jeg dog ikke
- -
Det er ham her
Navn:   Pedersen, Niels   Stilling:   Fyrbøder
Alder:   49   Bestemmelsessted:   NY.
Kontrakt nr.:   91400   Forevisningsdato:   4/20/1899
Fødested:   ?   Fødesogn:   ?
Sidste oph.sogn:   Aalborg   Sidste oph. amt:   Aalborg
Sidste oph.sted:   Aalborg   Bestemmelses land:   USA
Bestemmelses by:   New York City   Bestemmelses stat:   New York State
Skibsnavn:   Indirekte
IDkode:   I9899P2316
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Sørensen

Hej og mange tak for al hjælp.

Jeg tror, jeg har fået lidt mere tjek på passagerlisterne. Sidst, jeg have brug for dem er længe siden, er der sket forandringer og jeg er ikke blevet yngre.

Det er rigtigt, at den Niels Pedersen, som udrejser i 1899 ikke er min oldefar. Jeg tror, denne NP er en, jeg  senere har fundet boende i Californien.

Min Niels Pedersen udrejser ifl. indfødsretsattesten til USA i 1888 og ankommer til New York den 20. november samme år. Jeg ville svært gerne kunne finde ham på en passagerliste og ved ikke lige, hvorfor jeg ikke kan?

Et tidligere forlydende (fra hans (fraskilte?) hustru) er, at min oldefar udrejser i 1882, men det har jeg lidt svært ved at fæste lid til, da jeg ved helt sikkert, han er i DK i 1885/86. Muligheden er, at han har arbejdet på skibe, der sejlede mellem DK og USA. Det vil sikkert blive næsten umuligt at finde ud af. Jeg har haft utroligt store problemer med at finde frem til min oldefar efter han forlod min oldemor i begyndelse af 1881. Hun har ikke været ærlig i FT-listerne og har også fortalt sine to børn, at deres far var død, da de blev gift i 1901 og 1902, det var han ikke.

Det har også kompliceret sagen, at min oldefar nogle gange har oplyst, at han var født i 1852. I FamilySearch er der også en person ved samme navn, som er blandet sammen med min oldefar. Jeg har nu fundet min NPs dødsdag, hvilket er godt. Nu mangler jeg bare at komme til Åalborg Stadsarkiv, hvor der ligger sager om ham og hans familie - desværre for mig. Havde de ligget i Rigsarkivet, ville det have været bedre.

Vh og endnu en gang mange tak for den store hjælp.
Britta Sørensen