Hjælp til Fæsteprotokol Rygaard 1753

Startet af Anne Messmann, 02 Apr 2024 - 17:52

Forrige emne - Næste emne

Anne Messmann

Anders Enevoldsen fæster en gård i Rye Sogn og By 10.4.1753 (så meget kan jeg da tyde...).

Jeg behøver ikke hele teksten oversat: blot jeg forstår meningen/det allervigtigste:

Jeg finder ikke, som man plejer, hvem der 'tilforn beboede' gården?
Og på side 2 står der i 7.linje noget om Hustru, børn og ? - det undrer mig, da jeg ikke har fundet børn, der lever i 1753, og der ikke er nævnt børn i hans skifte fra 1757.

Er der en venlig sjæl, der kan hjælpe?
1.del af Fæstet vedhft. her. 2. del følger.
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Anne Messmann

Her kommer 2. del af Fæstet.
Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Ole Westermann

Nederst på 1.del:
..., som melte Anders Endvoldsen henimod Tyve Aar                        → næste del
Skal have brugt og beboed; Samme Gaard med Bygning ...etc...
                                                      .... med hvad nafn nævnes
kand, af sig self, Hustru, Børn og Folch, ...etc...

Han synes altså at have været fæster i næsten 20 år, hvilket indicerer, at der er tale om en fornyelse/forlængelse af et tidligere indgået fæste på samme gård.
Den sidste vending med hustru, børn og folk tror jeg er en standardvending, som anvendes i de fleste fæstebreve. Ved skiftet 1757 er arvingerne kun den gamle enke og kreditorerne.

Jeg har forgæves ledt efter fæsteprotokoller fra godset. Hvorfra har du det?

mvh Ole


Anne Messmann

Kære Ole, hvor er du bare fantastisk hjælpsom, tusind tak! Nu giver det hele mening: syntes nemlig, at det var temmelig sent han fæstede, da han er født i 1702. Og at "Hustru, Børn og Folch" nok er en standardvending beroliger mig - faderen, Enevold Andersen, havde nemlig 2 sønner, han kaldte Anders: 1 i 1. ægteskab f.1685 og denne Anders f.1702. Og den ældste fik en del børn (heldigvis ofte kaldt: Gl. Anders E.).

Fæsteprotokollen er ikke skannet, men Lejre Arkiv var så venlig at sende kopier: de har en del materiale liggende (jeg havde nu blot bedt om en navneliste, som jeg så de havde, inden jeg ville gå på Rigsarkivet).
Nå, jeg ser lige, du fandt den på SA.

Tak igen for din tid og interesse:)
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann


Anne Messmann

Nej, desværre. Familysearch har ofte bedre scanninger, så dem bruger jeg tit.
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann