Hvad betyder d'et foran Mageløs

Startet af Britta Sørensen, 03 Mar 2024 - 16:44

Forrige emne - Næste emne

Britta Sørensen

Hej!

Jeg har et problem med navnet Mageløs. Det optræder op igennem nogle generationer efter familienavnet blandt mine aner. Jeg har lidt svært ved at finde ud af, om det er et stednavn eller det på en eller anden måde relaterer til en person og det så er fortsat op gennem generationerne som et kaldenavn efter slægtsnavnet.

Som det fremgår af posten nedenunder står der, hvad jeg mener er et d, lige foran Mageløs. Hvad kan det d betyde.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21584406#359341,70502657

Ejdrup Kirkebog
Fødte mænd 1813 - 1836
Opslag 7, nr. 3
15de May
Peder Hjemmedøbt 17 Maij i Kirken 25 Junij
Forældre: Husmand Søren Jensen d: Mageløs
i Schørbeck og H Dorthe Mathiasdatter



Inge Hedal

Hej
Jeg læser:
v. [ved] Mageløse
i Schørbeck

Mvh Inge

Lindy Kirkensgaard Kær

Hej Britta
Jeg læser det læser det som en forkortelse af det latinske ord vulgo (kaldet)

P.S. Søren Jensen Mageløs er min tip4 !
Med Venlig Hilsen
Lindy Kirkensgaard Kær
Suldrup - Himmerland

Inge Hedal

Det er muligt, men jeg læser Mageløse, ikke Mageløs, og det fik mig til at opfatte det som et stednavn.
Mvh Inge

Britta Sørensen

Hej.

Mange tak for hjælpen. Jeg var også omk. et v, som i ved (siden af). Men ...! Jeg tror, det er rigtigt, at det skal være Mageløse. Det skrives lidt forskelligt altså både med og uden e til sidst. Det er såmænd også stavet med to g'er. Min oldefar Niels Pedersen benævnes ofte i protokoller ol. som "kaldet Mageløse".

Hvis der stod v(ed), så kunne det være flere slægter. Hvis bogstavet betød noget, som kun vedrørte en specifik slægt, så var det naturligvis en fordel.

Jeg har ledt efter et stednavnet "Mageløse", men ikke fundet noget i nærheden af det sted, hvor slægten levede. Nudansk ordbog skriver, at løse, kan være afledt af lys - altså lysning! Hvad "Mage" så skulle stå for i den sammenhæng er ikke indlysende for mig!

Jeg har lånt en bog "Vokslev Sogns Historie" af Ole Færch. En meget spændende bog, synes jeg. Desværre er der ikke nævnt "Mageløse" nogen steder. 

Til Lindy KK. Hvor sjovt at finde et familiemedlem om end langt ude. Nedenfor kan du se min linje.


Søren Jensen Mageløse d. 1751. Også min 4xtip oldefar
Hans datter  Kiersten Sørensdatter gifter sig med Mathias Christensen Hyrde
Deres datter Dorethe Mathiasdatter gifter sig med en Søren Jensen F. 1754 d. 1825
De får sønnen Peder Sørensen Mageløse f. 1815, d. 1862. Han gifter sig med Else Marie Christiansdatter.
De får Niels Pedersen kaldet Mageløse f. 1851. Han er min oldefar.

Mvh
Britta Sørensen
Roskilde