Hvor opholdt Christian Frederiksen sig i 1820

Startet af Benny Houmann, 28 Feb 2024 - 12:24

Forrige emne - Næste emne

Benny Houmann

Hej Tydere!

Endnu en gang er der et enkelt ord, der spænder ben!

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#18363,1075285

I Lægdsrulle Ålborg 1820 F Hovedrulle optræder Christian Frederiksen, som er født på gården Krabbesholm i Lundby Sogn - hans far var Friderich Hansen.

Mit hovedspørgsmål er: Hvor opholdt han sig i 1820?

Da jeg endnu er ny udi lægdsruller, har jeg et tillægsspørgsmål: Bliver en person ved med at optræde i lægdsrullen i sit fødesogn, selv om han opholder sig et andet sted?

På forhånd tak!

MVH Benny Dahl Houmann

 
Benny Dahl Houmann
bh17@outlook.dk

Inge Hedal

Nr. 25/20 Kristian, født på Krabbesholm, opholder sig Hiemme. (Den vandrette streg over m er et forkortelsestegn, der angiver konsonantfordobling, altså mm).

Hvis han flytter til et andet lægd, bliver han optaget i det lægds rulle.

Kender du f.eks.
www.rigsarkivet.dk/udforsk/laegdsruller-og-soeruller/laegdsruller-kom-godt-i-gang/

www.lægdsruller.dk/infofiles/lægdsruller-en-kort-vejledning.pdf

www.lægdsruller.dk

Mvh Inge

Benny Houmann

Hej Inge!

Tusind tak for svaret!

Konsonantfordobling har jeg aldrig hørt om, og de første 2 links, som jeg ikke havde, er nu arkiveret til senere (snart) brug!

Jeg suger til mig, og der er utroligt meget at suge af  :)

MVH Benny
Benny Dahl Houmann
bh17@outlook.dk

Inge Hedal

Har du fundet hans dåb i Lundby sogn? Jeg har en mistanke om, at han er døbt Hans Christian, ikke kun Christian.
Mvh Inge

Benny Houmann

Hej Inge!

Nej! Jeg har ikke fundet hans dåb i Lundby Sogn - og heller ikke hans konfirmation! Begge dele har spredt lidt mystik over ham.

Jeg farer straks ombord i kirkebøgerne!

Tak for tippet!

MVH Benny
Benny Dahl Houmann
bh17@outlook.dk

Benny Houmann

Hej Inge!

Desværre!

Jeg fandt hverken dåb eller konfirmation for en Hans Christian - eller Christian som han benævnes i alle senere opslag.

At der er født en Christian d. 7. januar 1808 i Krabbesholm i Lundby Sogn fremgår udelukkende af lægdsrullen her:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#18317,1065199

Mystisk!

MVH Benny
Benny Dahl Houmann
bh17@outlook.dk

Inger Toudal

Hans Christian Frederik af Krabisholm, Hr Frederik Hansens søn, blev konfirmeret 1816:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21584366#359056,70497395 - No 6

Hans bror Petter Frederiksen, født/døbt 22. juli 1810, blev konfirmeret ?? i Farstrup Kirke:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21584366#359056,70497396 - nederst
 
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inge Olesen

Venlig hilsen
Inge Olesen

Benny Houmann

Hej Inger og Inge!

Det er en utrolig hjælpsomhed man møder, så jeg er faktisk glad for, at jeg har behov for noget hjælp :)

Til Inger Toudal
Hans Christian Frederiksen er født i 1799, så det passer fint, at han bliver konformeret i 1816.
Petter (Peter) er født i 1810, så det passer også fint, at han blev konfirmeret i i 1824.
Men den "forsvundne" Christian Frederiksen blev født d. 7. januar 1808, hvilket jeg kun kan finde i en lægdsrulle for 1808. Og i alle senere opslag stemmer alderen overens med fødsel i 1808. Mem hverken dåb eller konfirmation fremgår af kirkebøgerne i Lundby Sogn! Mystisk!!

Til Inge Olesen!
Konfirmationen for Inger Dorthea Frederiksdatter havde jeg faktisk i min slægtstavle. Hun er min direkte ane (7 generationer). Altså min 4 x tipoldemor - hvis mine evner rækker!

Da han var 15 år boede han hjemme i Lundby iflg. lægdsrulle.
Da han var 18 år boede han ikke længere hjemme i Lundby iflg. lægdsrulle. Men der er anført nogle tal og tegn under navnet Krabbesholm. Hvad mon de betyder?

Mange tak for hjælpsomheden!

MVH Benny
Benny Dahl Houmann
bh17@outlook.dk

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Benny Houmann

Hej Inger!

Tusind tak for de indsatte links - som jeg med stor iver vil kaste mig over!

Det er kun et par uger siden, jeg har haft mod til at anvende lægdsruller, og min korte erfaring er, at de er meget nyttige, når mændene "blafrer i vinden".

MVH Benny
Benny Dahl Houmann
bh17@outlook.dk