dødsårsag i Broager sogn 1831( på tysk)

Startet af sanne rasmussen, 24 Feb 2024 - 17:01

Forrige emne - Næste emne

sanne rasmussen

Jeg ønsker hjælp til tydning og oversættelse af dødsårsag på Christian Friedrich Hoffmann, der døde 8-12-1831 i Broager
Han er 8 og nederst på siden

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=455734#455734,81488303

Mvh Sanne Rasmussen

Inger Buchard

Starb an einer Wassersucht

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Lau Michelsen

Er starb
an dem hieselbst herchenden Ffieber und dazu gekom-
mener Wassersucht - alt 46 Jahre.
Mvh
Lau

sanne rasmussen

Hej Lau og Inger
Tak for hurtigt svar. Der døde faktisk en del personer i Broager i den periode, Måske en lokal tuberkuloseepidemi, men måske den Østdanske Epidemi, der huserede dette efterår på Sjælland, Lolland og Falster og lagde et visit forbi Als. Hvem ved.

Sanne Rasmussen

Ole Westermann

#4
Det har næppe været tuberkulose, som er en såkaldt langsom dræber, der ikke har en sådan epidemisk karakter med feber, bugsmerter og vattersot.
Jeg har kigget mig omkring i bogen og stødt mange gange i perioden på betegnelsen gastrisk-nervøs feber, og det tyder meget på TYFUS, som er forårsaget af bakterien Salmonella typhi, som netop har nogle af de beskrevne symptomer.
Den vattersotlignende udspiling af bugen hos nogle personer kan i virkeligheden skyldes massive blødninger i tarmene, som ikke når at vise sig som en blodig diarre, før patienten dør.

mvh Ole

sanne rasmussen

Hej Ole

Tak for dit indslag. Du har nok ret i at det ikke var tuberkulose og det kunne være så mange andre epidemiske sygdomme, men syntes, at året 1831 var lidt interessant, hvor man var på vagt overfor cholera og at den Østdanske Epidemi hærgede. Jeg mistede flere aner på Lolland til den epidemi

Sanne Rasmussen

Ole Westermann

#6
Jeg er slet ikke i tvivl om, at det var tyfus !! Cholera forårsager en heftig og tynd diarre og brækninger.

sanne rasmussen

Hej igen Ole

Ja den sygdom kan bestemt heller ikke udelukkes. Tak for dine indlæg

Sanne Rasmussen