Skifter

Startet af annie.oestergaard@mail.dk, 14 Feb 2024 - 10:40

Forrige emne - Næste emne

annie.oestergaard@mail.dk

Jeg har nogle spørgsmål i forbindelse med skifte, se ??:

Kilde: Skiftebog, Frederiksberg Birk, V 189110 23 – V 1894 2 14, blad 249 og 250, Folie 485 og 486. 26. November 1892
Nr. 915 1891/1892 – Boet efter Enke Ane Kathrine Grønbeck født Sørensen foretages Kl 2:
Der frlds. Exemplarer af Berl. Tid. No 85, 86 og 87 fra den 9, 11 og 12 April d.A. hvori Proklama med 6 Måneders Varsel til Arvinger og Kreditorer har været indrykket. Endvidere frlds. et Exemplar af Berl. Tid. No 271 fra den 18. ds, hvori nærværende Samling er indvarslet. Endelig frlds. liste over anmeldte Fordringer og en Statusoversigt.
Mødte vare Arvingerne Husmand Johannes Larsen, Husmand Adolf Grønbeck, Arbejdsmand Frederik Hansen med Hustru og Carl Grønbeck. Som Tilsynsværge paa Skiftet for de 2 fraværende Arvinger mødte cand. jur. Winther.
Komparenterne blev gjorte bekendte med den fremlagte Statusoversigt og Listen over de anmeldte Fordringer. Der fandtes Intet at tilføje eller forandre ved de ??? gjorte Bemærkninger. Kompareanten Adolf Grønbeck formente dog at Frederiksbergs Fattigvæsens Fordring bør paahvile og udredes af Arvingen Frederik Hansen. Dette kunde imidlertid de øvrige Arvinger ikke anerkende, og Skifteretten erklærede sig enig med dem.
Med Hensyn til Fordelingen af Arven vedtoges det at Arbejdsmand Frederik Hansen erholder Panteobligationen og Løsøre for 31 Kr 33 Ø, og at han overtager det hos Adolf Grønbeck beroende Løsøre for Vurderingssummen 36 Kr, som han indbetaler hertil, at der udlægges Arvingen Peter Sørensen Løsøre for 31 Kr 33 Ø, Carl Grønbeck for 15 Kr og Johannes Larsen foruden det af ham modtagne Løsøre ???? 31 Kr 34 Ø. Resten af Arven fordeles således at i Adolf Grønbecks Part afgaar hans Gæld 75 Kr og det af ham modtagne Beløb 151 Kr, og i Carls Part afgaar hans Gæld 60 Kr og det af ham modtagne Beløb 141 Kr. Bodet udsat.

Ole Westermann

Det ville gøre det nemmere med et link dertil.
Når du er på første side, klikker du på linien foroven med https, så den bliver blå.
Højreklik og kopier og indsæt linien med indsæt

mvh Ole

Bjarke Thyrrestrup

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=14861939#549238,90761254

Det vil også gøre det nemmere, hvis du følger sidens linieskift.

Her mine forslag til dine ?:

forandre ved de ??? → forandre ved de ved Fordringerne
modtagne Løsøre ???? 31 Kr 34 Ø →  modtagne Løsøre endvidere for 31 Kr 34 Ø


Mvh
Bjarke

annie.oestergaard@mail.dk

Mange tak for hurtigt svar. Det er første gang jeg beder om hjælp i Forum, så tak for anbefalinger til hvordan jeg fremover skal angive min tekst.
Mvh
Annie