Hjælp til tydning af ord i protokol

Startet af Grethe Leerbech, 11 Feb 2024 - 14:39

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Vedlagte protokol opslag 223 side 202 i protokollen står der noget ved Ole Pedersen i herrup by, Sevel sogns søndre hede jeg ikke kan læse.  det står i 2den rubrik under ordet Eieren : Er forandret  ?Det har sikekrt noget med hans hartkorn at gøre.

Ligeledes i sidste rubrik står der : HAr skøde og skatter med ingen kgl. bevilling. Det med den kgl. bevilling står flere stederi protokollen. Er der nogen der ved hvad det evt. drejer sig om. Gården i Herrup har været selvejer siden 1760erne og ligegr som enestegårtd i et øde hedesogn

På forhånd tak
mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Poul F. Andersen

Du glemte vist vedhæftningen....
Venligst
Poul F. Andersen

Grethe Leerbech

Ja, det gik for hurtigt. Protokolsiden er for stor, så her er blot et udsnit Håber det kan læses.

mvh
Grethe 
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ole Westermann

Mit forslag:

Under Ejeren: Er forandret saaledes
Yderst t.h.:
Har Skøde og Skatte-
bog men ingen Kgl.
Bevilling
Se Mat. No.38 Bor-
bjerg Sogns øster Deel
Hjerm Herred pag.

Betydningen kender jeg ikke.

mvh Ole

Grethe Leerbech

Tak skal du have Ole.

Jeg vil ubndersøge om man dengang skulle have kgl. bevilling for at udstykke, for det gjorde han i beg. af 1800tallet.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ