manden med de mange navne Christiansen/Korfixen/Corfixen - født 1877

Startet af Kika, 21 Feb 2024 - 12:50

Forrige emne - Næste emne

Kika

Hej  :)

Jeg har en ane, som bliver født 27. marts 1877 i Karrebæk sogn. Her står hans mor: Maren Kirstine Jørgensen (7. december 1856, Karrebæk) som ugift, og udlagte barnefader er: Niels Christiansen af Enø, (10. marts 1855, Karrebæk). De bliver aldrig gift, og Niels dør også året efter 15. december 1878, Karrebæk. Barnet får navnet: Jørgen Folgvart Christiansen:
Kirkebog Karrebæk - 1877. Nr.  6

Jeg ved Jørgen dør i 1944 i Næstved 6. maj, og her kaldes han nu: Jørgen Volkvart Corfixen (Corfixen er et navn har han taget fra hans udlagte barnefaders familie):
Kirkebog Sct Peders sogn, Næstved  - 1944. Nr 34

Jeg ved, han i 1929 bliver borgerligt viet med Kamilla Sofie Hansen (5. august 1893, Femø). Ved vielsen står der, at han er enkemand og han har forelagt dødsattest samt for hustru og 2 børn..... Jeg ved ikke om det betyder, at både hustru og børnene er døde, eller det kun er hustruen.
Ved vielsen er hans navn angivet som: Jørgen Volkvart Korfixen og alligevel underskriver han selv som Jørgen Volquart Korfitsen........
Ægteskabsbog - Karrebæksognefoged - 1929

Jeg kan fint følge ham i det nye ægteskab, hvor han får 3 børn og flytter til Næstved, hvor familien står som Corfixen:
FT 1940 - Næstved, Østergade 10

Hans børn får jf kirkebøgerne efternavnet Corfixsen - et eksempel herpå er fra datterens fødsel: 30. oktober 1930 på Enø:
Kirkebog Karrebæk - 1930, nr 13

min store hovedbrud er, hvor Jørgen befinder sig frem til 1925, hvor jeg har ham på en FT i Karrebæk. Der er han angivet som enkemand:
FT 1925 Karrebæk - se nederst på siden

Jørgens mor bliver først gift i 1883 med Hans Larsen, og i FT 1880 er Jørgen hos den udlagte barnefaders bror og hustru som plejebarn. Disse Skrifter navn fra Christiansen til Korfixen fra FT 1880 til 1890. Ved hans konfirmation i 1891, står han med sin egen mors navn:
Kirkebog Karrebæk - 1891, Nr 10

Så det helt store spørgsmål er: Hvor befandt Jørgen sig fra 1890 til 1925, og hvem var det, han giftede sig med?

Håber der er en, der har bedre held end jeg til at løse denne gåde  ???xxx

mange hilsner
Karina


Kika

Hej Inger

Tak for hjælpen :) Er ikke en ørn udi lægdsruller, men betyder det ikke, at han bliver i Karrebæk?

Mange hilsner
Karina

Kika

Nu har jeg måske fundet ud af, hvor han har opholdt sig! Fandt en ansøgning om pas fra USA, hvor han kalder sig John Korfitsen, og han ønsker pas for at komme hjem for at besøge sine forældre. Det ser ud som om han kom til USA i 1898, og har opholdt sig der i 21 år (ansøgningen om pas er fra 1920).

Pasansøgning fundet på Familysearch

nu håber jeg, at kunne finde frem til, om han blev gift i USA  ;D

mange hilsner
Karina

Kika

opdatering:

Jørgen (John) Bliver gift i USA, men kan ikke lige finde deres vielsesattest. Men hun hedder Fanny (Fannie), og jeg mener også hun er emigreret fra DK. Hun står til at være født i ca 1886.

De får 2 børn:
Helga Korfitsen, født 14. juni 1907  Brooklyn, Kings, New York
John William Korfitsen, født 1913 Brooklyn, Kings, New York

Sønnen John dør 20. juni 1918, Datteren Helga dør 6. december 1918, og hustruen Fanny dør 25. februar 1919...... Derfor er det nok ikke så mærkeligt, at han vender hjem til Danmark igen i 1920  :(

Hans ældste datter i det nye ægteskab kommer faktisk til at hedde Helga Fanny, og er født 9. juli 1929 i Karrebæk  :)

god aften og mange hilsner
Karina

Inger Toudal

#5
Udvandrerdatabasen https://www.udvandrerarkivet.dk/udvandrerprotokollerne/

Navn:    Korfitzen, John    Stilling:    Fisker
Alder:    27    Bestemmelsessted:    N.Y.
Kontrakt nr.:    103000    Forevisningsdato:    3/15/1904
Fødested:    Karrebæk    Fødesogn:    Karrebæk
Sidste oph.sogn:    ?    Sidste oph. amt:    - Amerika
Sidste oph.sted:    Amerika    Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    New York City    Bestemmelses stat:    New York State
Skibsnavn:    Indirekte
IDkode:    I0304K0813

Navn:    Korfitzen, Fanny    Stilling:    Hustru
Alder:    22    Bestemmelsessted:    NY.
Kontrakt nr.:    250900    Forevisningsdato:    8/27/1907
Fødested:    Næstved    Fødesogn:    Næstved
Sidste oph.sogn:    ?    Sidste oph. amt:    - USA
Sidste oph.sted:    USA.    Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    New York City    Bestemmelses stat:    New York State
Skibsnavn:    Hellig Olav
Bemærkninger:    ANM: H. Olav.    IDkode:    D0708K2201

Navn:    Korfitzen, Helga    Stilling:    Barn
Alder:    01    Bestemmelsessted:    NY.
Kontrakt nr.:    250900    Forevisningsdato:    8/27/1907
Fødested:    USA.    Fødesogn:    ?
Sidste oph.sogn:    ?    Sidste oph. amt:    - USA
Sidste oph.sted:    USA.    Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    New York City    Bestemmelses stat:    New York State
Skibsnavn:    Hellig Olav
Bemærkninger:    ANM: H. Olav.    IDkode:    D0708K2202

Kunne være:

Navn:    Andersen, Fanny Christine    Stilling:    Tyende (m/k land)
Alder:    18    Bestemmelsessted:    N.Y.
Kontrakt nr.:    509100    Forevisningsdato:    9/7/1904
Fødested:    Vejlø    Fødesogn:    Vejlø
Sidste oph.sogn:    Karrebæk    Sidste oph. amt:    Sorø
Sidste oph.sted:    Enø    Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    New York City    Bestemmelses stat:    New York State
Skibsnavn:    United States
IDkode:    D0405A0110

Præstø, Mønbo, Damsholte, Frenderup By, 5, 112, FT-1901, D8136
Navn:      Alder:      Status:      Stilling i familien:      Erhverv:      Fødested:
Jørgen Jensen      17.01.1870      Gift      Husfader      Landbruger      Damsholte Sogn, Præstø Amt 
Anne Sophie Andersen      15.02.1876      Gift      Husmoder              Vejlø Sogn, Præstø Amt 
Hans Christian Jensen      20.11.1898      Ugift      Barn              Damsholte Sogn, Præstø Amt 
Kirsten Marie Margrethe Jensen      24.06.1900      Ugift      Barn              Damsholte Sogn, Præstø Amt 
Fanny Christine Andersen      06.02.1886      Ugift      Slægtning              Vejlø Sogn, Præstø Amt 
Hans Peter Hansen      29.04.1881      Ugift              Tjenestekarl i Landbrug      Damsholte Sogn, Præstø Amt 
Peter Christian Nielsen      25.04.1886      Ugift              Tjenestekarl i Landbrug      Fanefjord Sogn, Præstø Amt 
________________________________________________________________________________________________________

https://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/search/%22john%20korfitsen%22/allowedonly/true

https://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/search/korfitzen%20en%C3%B8/allowedonly/true

- han er tilbage i Karrebæk sogn senest i marts 1922: John Korfitzen, Kontrolhønseriet "Enø" pr. Karrebæksminde.
 
Venlig hilsen
Inger Toudal

Kika

1000 tak Inger - jeg er ret sikker på du har fundet den rigtige Fanny  ;D

Mange hilsner
Karina

Inger Toudal

#7
April 1904:
https://heritage.statueofliberty.org/show-manifest-big-image/czoxNzoidDcxNS0wNDQyMDMyNC5qcGciOw==/1 - linje 14

- John Korfitzen skal til en bror Henrik(?) Korfitzen i Brooklyn.

September 1904:
https://heritage.statueofliberty.org/show-manifest-big-image/czoxNzoidDcxNS0wNDk1MDE0NC5qcGciOw==/1 - linje 28

- Fanny K. Andersen skal til en fætter John Corfitzen i Brooklyn.

September 1908:
https://heritage.statueofliberty.org/show-manifest-big-image/czoxNzoidDcxNS0xMTM5MDc5MS5qcGciOw==/1 - linje 1 & 2

https://heritage.statueofliberty.org/show-manifest-big-image/czoxNzoidDcxNS0xMTM5MDc5MC5qcGciOw==/1 - linje 1 & 2

- Fanny og Helga Korfitzen skal til deres hjem i Brooklyn. De er amerikanske statsborgere.
________________________________________________________________________________________________________

Database over indfødsretstildelinger https://ddd.dda.dk/immibas/immibas2.asp

Efternavn:    Kristiansen   Fornavn:    Jørgen Volkvarts
Erhverv:    Fisker   Fødelokalitet:    Karrebæk
Føderegion:    Sorø Amt   Fødeland:    Danmark
Fødselsår:    1877   I DK fra:    1920
Bopæl, lokalitet:    Karrebæk   Amt, region:    Sorø Amt
Lov af:    13 04 1923   Tillæg:    A
Løbenr:    492
Bemærkninger: oplyst, kaldet Korfitsen.
Mistet dansk indfødsret ved 1905 at få borgerret i de nordamerikanske fristater,
hvortil han 1898 indvandrede.

Efternavn:    Corfixen    Fornavn:    Niels Kristian Avgust
Erhverv:    Fisker    Fødelokalitet:    Karrebæk
Føderegion:    Sorø Amt    Fødeland:    Danmark
Fødselsår:    1885    I DK fra:    1919
Bopæl, lokalitet:    Karrebæk    Amt, region:    Sorø Amt
Lov af:    13 04 1923    Tillæg:    A
Løbenr:    156
Bemærkninger: Mistet dansk indfødsret [ved] 1911 at få statsborgerret i de nordamerikanske fristater
hvortil han i 1904 var indvandret.

Er han i familie med Jørgen/John  Kristiansen/Korfitsen/Korfixen?
 
Venlig hilsen
Inger Toudal