Sidse Andersdatters vielse Kbhvn. 1850 - 1853

Startet af Aksel Peter Jørgensen, 31 Okt 2010 - 23:01

Forrige emne - Næste emne

Aksel Peter Jørgensen

Sidse Andersdatters vielse 1850 – 1853.
Sidse Andersen (Andersdatter), f. 27.2.1827, Herringløse, Hvedstrup sogn, konfirmeret 18.4.1841 i Kongens Lyngby.
Ved vielse med Knud Madsen 1.6.1855 i Trinitatis kirke, har hun et barn: Hans Henrik Jensen (f. 14.5.1853 Kgl. Fødselsstiftelse, men uden angivelse af forældre).
I Hans Henrik Jensens lægdsrulle (1869) anføres faderen som afdøde arbejdsmand Jacob Jensen. Altså, han må være født i ægteskab.
Skifteprotokol for Sidses` mors død 4.7.1853 (Birthe Larsen) er anført en datter (nr. 4) Sidse Andersdatter gift med Jacob Jensen, København.
Der er noteret afgang fra Lyngby 5.11.1847, men ikke hvorhen.
Samtlige sogne i Københavns amt gennemsøgt, men ingen vielse mellem Sidse og Jacob er fundet.
I Københavns Magistrats 3. afdeling er der 20.9.1853 notat om refusion fra Hvedstrup sogn for kur af uægte barn, Peter Jensen på Alm. Hospital, da moderen Sidse Andersdatter er fra Hvedstrup. Hvedstrup anerkender forsørgelsespligten, men anfører, at Sidse ikke er konfirmeret i sognet og ikke siden fødsel noteret i sognet. Gennemgang af Hvedstrup sogns kirkebog viser kun en Sidse Andersdatter i årene omkring 1827, der ikke er konfirmeret i kirken og det er ovennævnte. Barnet Peter Jensen dør 28.9.1853 og det anføres, at moderen er enke.
Tese: Sidse får et barn udenfor ægteskab med Jacob Jensen (Peter Jensen i 1850). Bliver gift med Jacob Jensen og får Hans Henrik Jensen 14.5,1853. Jacob Jensen dør inden 28.9.1853. Et gæt er, at det er koleraepidemien i København, der er årsag.
MEN der burde være en notering om en vielse/planlagt bryllup maj – september 1853. Hvor finder jeg den? Er der nogen, der kan hjælpe.
Ved vielsen med Knud Madsen 1855 anføres Sidse som ugift!!

Anne Mortensen

#1
Tese: Sidse får et barn udenfor ægteskab med Jacob Jensen (Peter Jensen i 1850).
Har du en kirkeboig og opslagstal ?
-----------------------------------
I Hans Henrik Jensens lægdsrulle (1869) anføres faderen som afdøde arbejdsmand Jacob Jensen. Altså, han må være født i ægteskab
Uanset om han er født i eller udenfor ægteskab er hans far jo Jacob Jensen.
Har du søgt Hans Henriks konf. ?
Mener ikke du kan regne sikkert med at parret er blevet gift.
Du skriver selv
Ved vielsen med Knud Madsen 1855 anføres Sidse som ugift!!

Et opslagtal til denne vielse ?
Ved vielse med Knud Madsen 1.6.1855 i Trinitatis kirke

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Aksel Peter Jørgensen

Tak for interessen.
Det er nyt for mig, at lægdsruller anfører faderen, når der er tale om uægte børn. Det er jeg ikke tidligere stødt på. Men det vil indgå i mine overvejelser. Hans Henrik er konfirmeret i Garnisons sogn med følgende anførelse af forældre: "Forældrene er opgivne; for Moderen Sidse Madsen."
Hans Henrik Jensens senere kriminalsager indeholder ingen nærmere oplysning om hans ophav. (Han hjælpes til sidst af politiet med en enkeltbillet til Amerika).
Det bliver man jo ikke meget klogere af.
Jeg er langt fra sikker på, at parret er blevet gift, men det er påfaldende, at både lægdsrulle og en skifteprotokol anfører det, selv om skifteprotokollens oplysninger stammer fra Sidses far.
Ægteskabet med Knud Madsen er anført i Trinitatis kirkebog: AO 1842 - 1857, opslag 307, nr. 247.
Dødsfald i Københavns begravelsesprotokoller i berørte tidsrum er også gennemset. Der er flere "Jensen"  og "Jacob" med dødsdato i relevante tidsrum og som er død af kolera, men ingen af dem hedder Jacob Jensen. Så det endte også blindt.