Ægtepar i Møgelthorum, Thorum sogn (ved Limfjorden) EFTER 1966

Startet af Shari Jensen, 03 Jan 2024 - 08:04

Forrige emne - Næste emne

Shari Jensen

Jeg har kontaktet Sundøre lokalarkiv (under Museum Salling i Skive), men tænker at nogen her på Forum måske kan finde info.

Jeg søger info om et dansk ægtepar som i minimum 1964-1966 boede i Møgelthorum og måske også sidenhen.

 
Kilde: Der findes breve hos slægtninge her i USA skrevet 1964-1966 som var modtaget fra parret i Møgelthorum pr. Roslev, Salling i disse år, men intet vejnavn er angivet.

Det vides p.t. ikke hvorfor parret flyttede fra Kbh. til Møgelthorum, men måske ønskede de ganske enkelt at tilbringe deres otium på landet.

Deres navne: 
Frederik Hansen (født Frederik Lorensen) f. 1898
Oda Eleonora Fernanda Hansen f. 1898 (pigenavnet var også Hansen).

Frederik var født i delstaten Connecticut i USA af danske immigranter, men voksede op i Danmark og i USA.  Foto vedhæftet.

Oda var født og opvokset i Kbh, forældrene døde begge i Kbh. inden hun blev gift med Frederik.

Frederik & Oda blev gift i 1943 på Rådhuset i Kbh.
Frederik var ved vielsen maskinist i Kbh.

Parret fik ingen fælles børn, men Oda havde en datter født udenfor ægteskab i 1917 ved navn Gurli Ella Hviid som blev gift med Svend Grønman Jørgensen i 1937 i Kbh. Gurli og Svend udvandrede til Canada inden 1958,og der døde de begge i provinsen Alberta i 1990erne. De havde to børn, men deres fornavne er ikke kendt.

Så vidt familien her i USA ved udvandrede parret ikke til Canada sammen med Oda´s familie. De sidste breve er fra Møgelthorum i 1966.

Jeg har søgt i diverse databaser samt Dødsregisteret 1943-1969 hvilket får mig til at tro at de begge døde efter 1969.

 
Jeg har også tjekket arkiv.dk, Thorum sogn kirkebog som kun går til 1969 samt gravstene på kirkegården der.

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Shari Jensen

Hej Bente,
Ja, det var netop på Find a Grave at jeg fandt info om deres dødsdato og sted.

Men tak skal du alligevel have!