Født på fødselsstiftelsen i 1901

Startet af Ann Krukow Lysebjerg, 28 Jan 2024 - 11:22

Forrige emne - Næste emne

Ann Krukow Lysebjerg

Jeg sidder med en opgave for en familie, og er stødt på noget jeg ikke ved noget om  ;)

Peter Petersen bliver født på fødselsstiftelsen 21/12-1901
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16415203#47,38169
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=148979#148979,24625138

Ud for moderens nummer står der Bt
Henviser det til, at hun var en betalende fødende og findes hun måske i regnskabet?

Der står at barnet er udsat 6.januar, og jeg har lystigt bladret frem og tilbage i Udsættelsesprotokollen uden at finde ham.
Var der børn der ikke blev skrevet i udsættelsesprotokollen?

mange hilsner fra Ann

Inger Toudal

Det er kun de børn, der blev udleveret til mødrene (eller plejeforældre) med understøttelse fra Fødselsstiftelsen,
er indført i udsætterprotokollerne (se højre side i Hovedprotokollen: naar & under No).

Peter er udgået fra Fødselsstiftelsen 6. jan. 1902 med moderen, der så selv har taget sat sig af ham
eller sat ham i pleje.

De eneste oplysninger om moderen er, at hun var ugift og 25 år gammel.

Jeg er ikke før stødt på forkortelsen Bt. i Fødselsstiftelsens protokoller, men det betyder vel betalende.

Moderen var hemmelig fødende, så man kan nok ikke finde hendes navn i Fødselsstiftelsens arkiver.

Hvor voksede Peter op, og hvad står der ved hans konfirmation?
 
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ann Krukow Lysebjerg

Mange tak Inger
Så ved jeg da hvorfor, at Peter ikke findes i usættelsesprotokollen.

Peter voksede op hos sin mor, som i rigtigt mange år gik under tilnavnet "Farmor"  :)
Peters mor var Olivia Kristine Petersen født 4/4-1877 i Skårup, og det var kun på fødselsstiftelsen, at hun var anonym.

Olivia fortalte selv familien, at barnefaderen havde givet hende penge så hun kunne betale for sit ophold på fødselsstiftelsen.
Derfor vil det være oplagt, at "Bt" ved hendes nummer henviste til, at hun var betalende. Men jeg ved det jo ikke.

hilsen Ann