Nygaards sedler

Startet af Gry Christensen, 31 Aug 2011 - 12:45

Forrige emne - Næste emne

Gry Christensen

Jeg er nybegynder ud i slægtsforskining, så bær over med mine muligvis begynderspørgsmål :-)

Min direkte ane (9 generationer) var Hans Ravn, Præst i Hinge. Han er at finde på adskillige af Nygårds sedler. På flere af dem er angivet hans børn. Ud for enkelte af børnene står der "dbkf" eller noget i den stil, efterfulgt af en dato. Hvad står der og hvad betyder det? Betyder det, at barnet var dødfødt?

På seddel med IDnr: #311028 gæder det fx Rasmus (1746) og Christian (1749)...

Jeg kan godt finde dem i kirkebogen, men kan ikke tyde hvad der står, så der er ikke meget hjælp at hente  :-)

Mht, om det betyder dødfødt, så ville dette ikke give mening, i det det også står ved Th. Lillelund Ravn (min direkte ane 7 generationer, som jeg jo ved levede efter sin fødsel :-))

Endvidere vil jeg høre, om nogen ved hvad tallet i () efter fødselsdatoen indikerer - er det barn nr. 1, 2, 3 osv eller?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Mvh Gry

Lissa Pedersen

Hej Gry,

Kunne du ikke give nogle links fra Politiets Registerblade? .. så er det hurtigere at kigge på dem.

Mvh Lissa

Gry Christensen

Jo selvfølgelig :)

Her er linket til den omtalte seddel, er det ok?

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=311028&sort=e

Gitte Johansen

Hej Gry

Numrene er sidenr. i kirkebøgerne. Det andet ved jeg ikke.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Hedal

Hej Gry
Jeg vil tro, at dbkf betyder dåb konfirmeret. Barnet har i så fald været hjemmedøbt, og datoen er den dag, barnet var i kirke.
Mvh. Inge

Gry Christensen

#5
Ok, mange tak for hjælpen!

Ved du/I, om datoen i kirkebogen dengang (Kirkebog Hinge, Lysgård, Viborg 1736-1774) er dåbsdatoen? Eller er det fødselsdatoen?
Ole Ravn eks - 1748, 21. februar...
(Opslag 22)
Jeg kan nemlig ikke tyde noget af det, der står andet end Hans Ravn og Ole :-)

Arne Feldborg

Når Nygård skriver "f." foran datoen bedtyder det 'født'.
"dbkf" betyder som allerede nævnt "Dåb konfirmeret" og tallet i parentes er folionummeret i den relevante kirkebog.

Ole er ifølge kirkebogen hjemmedøbt samme dag som han er født og fremstillet i kirken den 21 fer 1748.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.