kobbersmed Jens Nielsens børn i Randers 1811-1821

Startet af Lene Mary Ovesen, 30 Aug 2011 - 23:52

Forrige emne - Næste emne

Lene Mary Ovesen

Jeg har overtaget meget materiale fra min svigermoder fra hendes slægtsforskning.

Herunder om en direkte ane til hende,  som min hun har sat til at være søn af kobbersmed Jens Nielsen og hustru MAREN ADAMSDATTER i Randers. Dette par får:

Børn uden for ægteskab
1 Niels Nielsen
F 8 august 1811 i Sct Morten, Randers, Støvring, Randers (23/1810-1813)
Hjemmedøbt i bager Gyrstings hus samme dag, søn af Marn Adams og til barnefader udlagdes kobbersmed Fastings svend, Jens Nielsen. Faddere:Mad. Fasting, jomf. Broge, Rasmus Møller Höymarch, Niels Hansen
Død 26 juli 1882 i Randers. Begravet 31 juli 1882 fra Sct Mortens Kirke, Randers (489/1798-1813)

Børn i ægteskab
1 Lars Ballebo Fasting Nielsen
F 31 maj 1815 i Sct Morten, Støvring, Randers (25/1814-1817)
Døbt i hjemmet. Dåben confirmeret 16 juli 1815 i Sct Mortens Kirke, søn af kobbersmedemester Jens Nielsen og hustru Maren Adamadatter. Han konfirmeres 26 april 1829 i Sct Mortens Kirke, Randers.
(nr 12, 151/1828-33) (Søn af kobbersmed Jens Nielsen og Maren Adamsdatter)

2 Adam Nielsen
F 26 august 1819 i Sct Morten, Støvring, Randers (47/1815-1820)
Døbt i hjemmet. Dåben publiceret 14 november 1819 i Sct Mortens Kirke, Randers, søn af kobbersmed Jens Nielsen og Maren Adamadatter. Konfirmeret Michaelis 1833 i Sct Mortens Kirke, Adam Nielsen. (nr 19, 24/1832-33) (Søn af kobbersmed Jens Nielsen og Maren Adamsdatter)

3 Kirstine Nielsen
F 21 oktober 1821 i Sct Morten, Randers, Støvring, Randers (109/1821-27)
Døbt 14 december 1821 i Sct Mortens Kirke, Randers, datter af kobbersmed Jens Nielsen og Maren Adamsdatter. Faddere: Madame Brogh, trine Nielsen, Rasmus Møller, Kobbersmedesvend Jens Nielsen og barnets fader
Konfirmeret 2 søndag efter Påske 1835 i Sct Mortens Kirke, Kirstine Nielsen. Fik g i kundskaber og mg i opførsel (171/1834-38) (Datter af kobbersmed Jens Nielsen og Maren Adamsdatter)

   FT-1834, opslag 5, Hovmeden, Randers Købstad, Støvring, Randers
   Maren Adamsen, 49, enke, driver Professjonen (Kobbersmedien?)
   Adam Nielsen, 15 ugift, hendes søn, i lære hos moderen
   Anne Kirstine Nielsen, 13, ugift, hendes datter
   Johan Christian Michelsen, 23, ugift, hendes svend
   Frederik Didriksen, 37, ugift, hendes svand
   Kirstine Holm, 19, ugift, deres tjenestepige
   Andreas Kakovsky, 10, ugift, plejebarn

Heraf  ses, at kobbersmed Jens Nielsen og hustru Maren Adamsdatter har givet deres børn efternavnet Nielsen, ikke Jensen, som "man plejede".
..............................................................................................................................................................................................

Min svigermor indført endnu et barn (hendes direkte ane):

NIELS CHRISTIAN NIELSEN
F 23 marts 1818 i Sct Morten, Randers, Støvring, Randers (nr 37, 8/1815-1820)
Døbt 24 maj 1818 I Sct Mortens Kirke, Randers, søn af Jens Nielsen kobbersmed og Maren Nielsdatter.

Konfirmeret 6 maj 1832 i Sct Mortens Kirke, Niels Christian Nielsen, ophold hos (faderen?) (nr 10, 15/1832-33) (Søn af Afg(angne?) kobbersmed Jens Nielsen og Maren Nielsdatter)

Viet 2 juni 1848 i Sct Mortens Kirke, Randers ungkarl og beslagsmedesvend, Niels Christian Nielsen, 30 år (født 1818) til pige Marie Cathrine Pedersen, 29 år Forlovere: J P Hostrup og Ibsen (nr 20, 261/1844-50) Marie Cathrine Pedersen dør 25 juli 1884 i Randers, enke efter beslagsmed Niels Christian Nielsen, 65 år gammel (nr 105, 123/1873-91)
   
Død 22 oktober 1865 i Randers. Begravet 26 oktober 1865 fra Sct Mortens Kirke, gift, fattiglem, 46 år gammel (født 1819) (nr 100, 95/1850-72) (Ved hans kones død  D 25 juli 1884 i Randers (nr 105, 123/1873-91) omtales hun som enke efter beslagsmed Niels Christian Nielsen. Ville hun ikke også være fattiglem, hvis han var det?)
En anden Niels Christian Nielsen dør: D 29 juli 1883 i Randers. Begravet 3 august 1883 fra Sct Mortens Kirke, arbejdsmand , 63 år gammel (nr 81, 117/1850-72) men så passer alderen ikke længere, så skulle han være født i 1816)

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Disse 5 børn er alle børn af en kobbersmed og i alle 4 tilfælde hedder han Jens Nielsen og bor i Randers. Den ældste og de 2 yngste har Maren ADAMSDATTER til mor. Han, som ville være 2 barn har derimod Maren NIELSDATTER til moder.

Krydsforsøg:
Ved konfirmationen:
Hvis der står, han opholder sig hos faderen, er han ikke søn af Maren Adamsdatter. Hendes mand døde i 1831.
Men jeg tror, der står søn af: Afg(angne?) kobbersmed Jens Nielsen og Maren Nielsdatter. Men måske er både Maren Nielsdatters og Maren Adamsdatters kobbersmedemænd døde. Kobbersmed Jens Nielsen døde 3 maj 1831 i Randers (nr 25, 302/1828-33)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Har der mon været to kobbersmede med navnet Jens Nielsen i 1818 i Randers?

Jeg har ingen Niels Christian'er, søn af en Niels, fundet født mellem 1814-1818

Derimod er der en i 1819:
Niels Christian Nielsen
F 21 november 1819 i Sct Morten, Randers, Støvring, Randers (nr 95, 25/1815-1820)
Døbt i hjemmet den 24, uægte søn af Ane Marie Christensdatter, udlagt til barnefader Niels Andersen Overlade, ved 2 ? af Biørn Holms ?. Faddere: Coporal Sæbyes kone, Inger Christensdatter, Thomas Christensen og koporalerne Lundbye og Flade

Konfirmeret 26 august 1835 i Sct Mortens Kirke, Niels Christian Nielsen (nr 23, 146/1834-38) (Søn af Ane Marie Christensdatter og Niels Andersen Overlade)

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Findes der en måde hvorpå det kan fastslås, om Niels Christian Nielsen fejlagtigt har fået en anden moder end kobbersmed Jens Nielsens andre børn, eller om der er tale om en hel anden familie?

Gitte Johansen

#1
Hvis du går i KB 1815-1820, Skt. Morten, opslag 8, er dåben der, og han har madam Broch til fadder ligesom Kirstine, så jeg tror, det er den rigtige familie. Den svend, der står i ft1834, Johan Christian Michelsen er Johan Chr. Melskens, min tiptipoldefar. Han overtager kobbesmedefirmaet efter enken. Han bliver gift med Ane Cathrine Broch.

Og så står der Adamsdatter og ikke Adamadatter, så det er samme moder, de har.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lene Mary Ovesen

Tak Gitte Johansen.

Det  med Adamadatter er en sjuskefejl: Der skulle naturligvis stå Adamsdatter.

"Problemet" med KB 1815-1820, Skt. Morten, opslag 8 er stadig bare, at moderens navn der er Maren Nielsdatter, ikke Adamsdatter.

Venlig hilsen
Lene Ovesen

Gitte Johansen

#3
Hej Lene

Det tror jeg ikke, du skal tænke så meget over. Hun kan have kaldt sig Nielsen (Nielsdatter) efter sin mand og børnene har jo også fået efternavnet Nielsen. Hvis du kigger under markedspladsen i dette forum, kan du læse et indlæg netop om kvindernes navne ved giftermål.


Præsten kan også have skrevet forkert. Da jeg i sin tid skulle finde en ane i 1790 i Randers, havde jeg store problemer, indtil jeg fandt ud af, at præsten havde skrevet Jon Drejer (som var hans erhverv), i stedet for Strand
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Hvis du er interesseret kan jeg på din mail sende dig et foto af huset, som de boede i på Houmeden, samt et ejendomsregister fra Randers Lokalarkiv.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Nu har jeg lige kigget på DDA. Hvis du søger på Adam Nielsen, Randers Købstad er han der med sin moder, som nu hedder Maren Nielsen.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Lene Mary Ovesen

Hej Gitte Johansen.

Mange, mange tak for hjælpen. Min mailadresse er lene.ovesen@elromail.dk
Jeg er meget interesseret i et foto af huset af huset i Houmeden.
Speciel tak for DDA henvisningen.

Nu føler jeg mig overbevist om, at jeg kan beholde anerne i slægtstræet.

Venlige hilsner
Lene Ovesen :)