Er der nogen som ved hvor Lille Torp ligger i Resen, Fjends, Viborg???

Startet af Kirsten Halgaard Kristensen, 20 Aug 2011 - 23:17

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Halgaard Kristensen

Jeg er ved at finde oplysninger om min tip-tip oldefar, som boede i Lille Torp Resen, Er der nogen som ved hvor det rent fysisk ligger i Resen og eksisterer det fortsat????
Et af børnene Inger Jensdatter kniber det med at finde ud af hvor hun blev af hun blev født 3. september 1800 i Daugbjerg. Hvem hun blev gift med o.s.v.???? Familen flyttete fra Resen til Kølvrå i Haderup.
Er der nogen der ved noget, vil jeg blive  taknemlig.
mvh. KIrsten
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

Hans Poulsen



Hej Kirsten

"..Er der nogen der ved noget..".

Ikke med sikkerhed.

Hvad siger du til denne ft. 1845, som ikke helt stemmer med de data, du giver.

Er det den *rigtige* Inger Jensdatter, der figurerer her?

Samtlige personer i husstanden

Viborg, Fjends, Resen, Resen, En gaard, 12, FT-1845, B7946
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Niels Jørgensen 60  Gift  Gaardmand Heri sognet
Inger Jensdatter 44  Gift  Hans kone Haderup sogn Ringkjøbing amt
Kirsten Nielsdatter 18  Ugift  Deres børn Heri sognet
Ane Nielsdatter 16  Ugift  Deres børn Heri sognet
Karen Nielsdatter 13  Ugift  Deres børn Heri sognet
Maren Nielsdatter 11  Ugift  Deres børn Heri sognet
Mette Kirstine Nielsdatter 8  Ugift  Deres børn Heri sognet
Niels Nielsen 6  Ugift  Deres børn Heri sognet
Ane Cathrine Nielsdatter 6  Ugift  Deres børn Heri sognet
Jens Nielsen 3  Ugift  Deres børn Heri sognet

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ellen Marie Kaae

Har du prøvet at finde stedet på Kort-og Matrikelstyrelsens historiske kort (kms.dk) eller på de gamle målebordsblade på arealinfo.dk?
Venlig hilsen

Ellen Marie Kaae

Kirsten Halgaard Kristensen

Hej Hans
tak for informationerne om den Inger, det kunne måske tyde på at det er den rigtige, årstallet passer hvis de er talt op i folketællingen først på året hun er jo født 3. september.
Jeg vil kigge på dettusind tak.
Nu tror jeg ikke der kan gøres mere omkring hende. :D :D
Til Hanne tak for tippet met kort og matrikelstyrelen m.m. jeg er ny her så jeg anende ikke de fantes på netten. Supert tip. Vi har lige været fysisk i Resen for at se om vi kunne finde ud af noget, men det gjorde vi ikke, men en dejlig tur var det.
god dag til jer begge.
Hvor er folk dog flinke til at hjælpe herinde, det er meget viden generelt og mange tips tak til alle.
mvmh. Kirsten
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

Arne Feldborg

Torpområdet (Neder Torp og Over Torp) ligger 2 - 3 km. syd for Resen. Lille Torp kender jeg ikke, og jeg kan heller ikke finde den på de kort jeg lige her og nu har til rådighed.

Men efter den rækkefølge gårdene fremkommer på i folketællingerne må den ligge længst mod syd, dvs. nok et sted mellem Over Torp og Høgild.

Den Inger Hans nævner er vist den samme, som hende vi har haft fat i en anden tråd.
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,18806.msg97943.html#msg97943

Hun er nok den mest sandsynlige, men der er stadigvæk en del usikre punkter der mangler afklaring.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kirsten Halgaard Kristensen

Hej Arne,
Tak for forsøget med at finde Lille Torp.
Jo det er den samme Inger somfør som du er så flink at henvise til. hvordan laver men sådan en kædning rent praktisk??
Jeg har nu kigget i Haderup kirkebog fra 1821-1844. opslag 256 punkt 7 og 232 punkt 2 Henviser til faderen Jens Jensen Huus`død 5 februar 1836.
Jeg læser det som om han er begravet 14 feb.1836 boede i Langborg på Kølvrå Mark første gang et stednavn er nævnt mig bekendt. Han er enkemand og aftægtsgårdmand. Er der en der vil bekræfte at der står 66 3/4 år gammel og 14 dage. Vil det ikke sige han er født 22 august 1869??
Der står noget efter navnet hvad står der???
Opslag 182 nr. 51 er nævnt en inger Jensdatter 24 år i 1825, det er udflytningslisten medn jeg kan ikke læse andet en navn og årtal.
Opslag 182 nr. 59 tror jeg er min tip oldefar Esper Jensen, er der nogen der kan læse hvad der står??
Der er også en Karen Jensdatter  16 år som skal ud og tjene. opslag 178 i Ørre sogn 1823. Men "min"Karen er født i 1804 i Daugbjerg.
Kan der være gevinst.
Mvh Kirsten
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

Arne Feldborg

#6
Ved Gertruds dåb i Haderup 1829 hedder een af fadderne: "Huusmand Søren Michelsens Hustrue Inger Jensdatter af Karup By og Sogn"

Det er hende her, jeg tror du skal kigge lidt nærmere på hende:

Fkt-1834; Karup - Karup sogn ; 6; Karup Bye - et Huus
33; Søren Michelsen; m; 47; gift; Syillemand
34; Inger Jensdatter; k; 35; gift; Hans Kone
35; Michel Sørensen; m; 4; ugift; Deres Søn

Fkt-1845; Karup - Karup Sogn ; 13; Karup Bye - et Huus
69; Søren Mikkelsen; m; 58; gift; Dito [Karup]; Huusmand Spillemand
70; Inger Jensdatter; k; 45; gift; Haderup; Hans Kone
71; Jens Christian Sørensen; m; 9; ugift; Karup; Deres Børn
72; Karen Maria Sørensdatter; k; 5; ugift; Dito [Karup]; Deres Børn

PS:
Jens Jensen Huus / Torp / Langborg mener jeg er døbt i Smollerup 21 apr 1769 og begravet i Haderup 14. feb 1836.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kirsten Halgaard Kristensen

Yes Arne.
Det er det rigtige.
Jeg har netop i FT 1834 fundet broderen Jens Jensen som også kalder sig Huus han er født i 1806 i Resen, Fjends, Viborg, opslag 16, her er Jens Jensen også nævnt 65 år gammel og de har to børn Jens og Abelone Anderdatte, Gertrud  Kristine og Inger Kirstine,( haderup f. 1833 opslag 46) jeg ledte efter Gertrud som du nu nævner.
Kan jeg få dig til at se om jeg har oversat dette rigtigt der er nogle huller:
Inger Kirstine jensdatter 23 april 1833. Der omkring dåben kan jeg ikke læse kun at der står 19. maj 1833.'.....
..........gårdmand og jordbruger Jens Jensen huus..... og hustru Abelone Andersdatter........Langborg(Lindberg??) fra Kiølvraae Mark.
Båret af Peder Andrsnes hustru Mette Jeppesdatter af Nedre Uhr........................pigen Ane Marie Peterdatter begge af Nedre Uhr. gårdmand........Sørensen af Kiølvraae, samt gårdmand Jens Nielsen ......kiølvraae.
Tak for fødseldato og sted på den gamle Jens Jensen det skal jeg også have kigget på.
mvh. Kirsten
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

Ole Dorch

Lige 2 ting som måske kan hjælpe dig?


Du skrev: "hun blev født 3. september 1800 i Daugbjerg".

Men det gjorde hun jo ikke?
Både ved hendes dåb og konfirmation står der, at hun er født 16 september 1800.

Måske er datoen for kirkedåben som står yderst til venstre blevet mistolket?
Den er lidt utydelig og kunne måske udlægges anderledes, men der står altså D(om): 20 p(ost): T(rinitatis):, hvilket jo det år var den 26 oktober.


Hvad angår forslaget om at din Inger er den Inger Jensdatter som blev gift med Niels Jørgensen, så tror jeg du kan udelukke dette?

Der blev nemlig født en anden Inger Jensdatter i Haderup 1801, og det er nok hende som vies med Niels.

Hun blev hjemmedøbt 10 dec, og fremstillet i kirken 7 februar 1802. (Opsl. 86 Haderup 1747-1815 ), og hendes konfirmation 1816 ses i Haderup 1815-1821 opsl. 22.

Hendes forældre og 3 ældre søskende ses her i 1801:

ringkoebing, Ginding, Haderup, Heusgaard, , 22, FT-1801, B9072
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Povelsen 41  Gift Huusbonde Bonde og gaardbeboer 
Karen Laursdatter 38  Gift Hans kone   

Laurs Jensen 12  Ugift Deres børn   
Anne Jensdatter 9  Ugift Deres børn   
Kiersten Jensdatter 4  Ugift Deres børn

Den markerede søster ses her i 1834 med sin mand:

viborg, Fjends, Resen, Resen By og Sogn, En Gaard, 5, FT-1834, C4551
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jesper Knudsen 62 aar  Gift  Gaardmand 
Ane Jensdatter 44 aar  Gift  hans kone 

Knud Jespersen 20 aar  Ugift  deres børn 
Jens Jespersen 18 aar  Ugift  deres børn 
Niels Jespersen 4 aar  Ugift  deres børn 
Birte Katrine Jespersdatter 13 aar  Ugift  deres børn 
Ane Marie Jespersdatter 12 aar  Ugift  deres børn 
Maren Jespersdatter 9 aar  Ugift  deres børn 
Kjersten Jespersdatter 7 aar  Ugift  deres børn 
Jens Pouelsen 77 aar  Enkemand  Aftægtsmand og af husfaderen forsørges

..og Jesper Knudsen er netop den ene forlover ved vielsen imellem Inger Jensdatter og Niels Jørgensen, og ses også som fadder ved dåbshandlingerne (sammen med f.eks ovennævnte søster Kirsten).

..og så ses denne Inger Jensdatters fader Jens Poulsen jo også her i Resen i 1834.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Arne Feldborg

Citat fra: Kirsten Halgaard Kristensen Dato 21 Aug 2011 - 18:19
Kan jeg få dig til at se om jeg har oversat dette rigtigt der er nogle huller:
Jeg læser:
SelvejerHuusmand
og Jordbruger
Jens Jensen Huus
den Yngre og Hu-
strue Apelone
Andersdatter bo-
ende paa Langborg
paa Kiølvraae Mark

Baaret af Gaardmand Peder Andersens Hustrue
Mette Jeppesdatter af Neder Uhr; Øvrige
Faddere vare Bemeldte Gaardmand Peder Andersen
med TjenestePige Pigen Anne Marie Philips-
Datter begge af Neder Uhre., Gaardmand
Christen Sørensen af Kiølvraae, Samt
Huusmand Jens Andersen NB:(?) paa Kiølvmark(?)

Her har du den Inger i Karup som jeg nævnte tidligere i 1855, og her også med det rigtige fødesogn.
Fkt-1855; Karup - Karup By ; 16; Et Huus
71; Inger Jensdatter; k; 55; enke; Dauberg Sogn, Viborg Amt; Lutheran; Huusmoder
72; Jens Christian Sørensen; m; 19; ugift; Karup Sogn, (Viborg Amt); Lutheran;
73; Karen Maria Sørensdatter; k; 15; ugift; Do (Karup); Lutheran;

Hun og Søren Michelsen er viet 09 nov 1827 i Karup. Og her er også oplysning om hendes vaccination. Dog uden dato, men både årstal og vaccinators navn er rigtig.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kirsten Halgaard Kristensen

#10
hej Hans og Arne..
Tak for arbejder, der er jo mange Inger Jensdøtre i området. Godt du så min fejl med fødselsdatoen.Det med det latinske har jeg endnu ikke lært.
Det er lige så det kører rundt i hovedet, det er ikke sådan at bevare overblikket.
men den rigtige Inger er hende i Karup, da hun står fadder til broderens barn, godt gået Arne.
godt de kalder sig Huus efter Jensen elller var det helt håbløst.
De søskende Inger har er Karen 1804 i DAugbjerg, Jens i !806 i Resen og Esper i 1810 og Esper har jeg gode oplysninger på han er gift 26 marts 1841 formodentlig i Hodsager da hustruen er derfra, Ane Jensen f. 1813.
Og det er også den rigtige mand/kone jeg har fået koblet på Jens og Karen.
Nu mangler jeg at gennemgå det hele og finde ud af hvorhen Karen Jensdatter og niels Pedersen er rejs, jeg tror han er fra Sevel
Og så er der jo den gamle Jens Jensen Huus, Arne hvor ved du fra at det er Smollerup han kommmer fra???, og ikke Daubjerg, jeg tror det også, men har ingen beviser, og mangler at finde hans fødseldato iKB. Jeg går ud fra det er barnet navn der nævnes først i teksten.?? Men Smollerup og Daugbjeg står jo sammen i Kirkebogen og jeg aner ikke hvor han har boet, kun at huset var jordløs og han var nationalsoldet.
Hold da op, hvor er vi kommet langt omkring. Fantastisk flot arbejde fra jer.
Arne hvad var det der stod efter den gamle Jens jensens navn i Dødsattesten??
mvh Kirsten
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

Arne Feldborg

Citat fra: Kirsten Halgaard Kristensen Dato 21 Aug 2011 - 22:33
Arne hvad var det der stod efter den gamle Jens jensens navn i Dødsattesten??
Der står:
Jens Jensen Hus den ældre
Enkemand og Aftægtsmand, Huusmand fra LangBorg paa Kølvraae Mark
66 3/4 Aar og 14ten dage gammel

Formodningen om at det kunne være ham der er døbt i Smollerup 21 apr 1769 har jeg fra en sekundær kilde som jeg ikke har fået checket.  Og alderen passer jo faktisk ret godt på ham her. men det skal naturligvis bekræftes ad andre kanaler før det kan regnes for sikkert.

Efter Ingeborgs død i 1828 sker der en anmeldelse til Hammerum herreds skifteret. Her får vi den endelige bekræftelse på at det er den rette Inger vi har fat i. Og at Karen er gift med Niels Pedersen i Vistorp (senere bor de tilsyneladende i Over Feldborg). Da boets værdi er mindre end 100  Rigsbankdaler Sølv bliver der intet skifte.

Se det vedhæftede.

[vedhæfting slettet af admin]
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kirsten Halgaard Kristensen

Hej Arne
Dejligt du har skifteretspapirerne. men står der noget omkring sønnerne Jens og Esper(jesper), Jesper er min familie???? i de skifteretspapirer, for at have linket til familien.

Angående Jens Jensen Huus den ældre. Ved vi at hans mor heder Karen Jensdatter fra en folketælling., hvor hun bor hos sønnen.
Fra en anden har jeg følgende; hun kan være født i 1740 feb-eller marts i Høgild Resen trolovet med Jens Christensen 7 april 1764. Han skulle være født 1745 ( dette her ved jeg ikke om er rigtigt).
Men i følge folketællingen står der, hun er enke 2 gang og lever af livrenter fra en stor gård så vidt jeg husker.
Er det noget der kan bruges??
Jeg er meget taknemmelig for al din hjælp.
Mvh kirsten
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

Kirsten Halgaard Kristensen

Hej.
Jeg kan nu se at både Jens og Esper, ellerJesper eller Jaesper,er nævt.
Men selv om min far har arbejdet med den lige linie er det nu godt at få bekræftet at det er den rigtige, for i Hodsager KB 1826-1843 opslag 28 er Jespers giftemål  med Ane jensdatter fra a Fælhuus. Men kan jeg nu være sikker på det er den rigtige jesper??
Mvh. Kirsten
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

Arne Feldborg

Nej, desværre. Der står kun det der er vist i det klip jeg viste.

Men Jens overtager jo ejendommen og boede der vist lige til han døde i 1886. Ejendommen gik videre fra far til søn yderligere et par gange.

Espen ser det ud til bliver gift og bor  Omosegaards Mark i  Hodsager:

Fkt-1845; Hodsager - Ommisgaards Mark ; 36; Et huus m. 1 fam
174; Jesper Jensen; m; 36; gift; Resen Sogn, Viborg Amt; Huusmand
175; Ane Jensdatter; k; 33; gift; Her i sognet [Hodsager Sogn]; Hans kone
176; Ane Jensdatter; k; 8; -; Do [Hodsager Sogn]; Deres børn
177; Inger Jensdatter; k; 6; -; Do [Hodsager Sogn]; Deres børn
178; En pige udøbt; k; 1; -; Do [Hodsager Sogn]; Deres børn
179; Bodil Nielsdatter; k; 68; enke; Haderup Sogn, Ringkjøbing Amt; Aftægtskone, som forsørges af huusfaderen

Fkt-1850; Hodsager - Hodsager ; 42.1; Ommisgrds. .?, et huus
195; Jesper Jensen; m; 41; gift; Resen s., Viborg a.; Huusmand, huusfader
196; Ane Jensdatter; k; 38; gift; Hodsager s.; Hans kone
197; Ane Jensdatter; k; 13; ugift; Hodsager s.; Deres børn
198; Inger Jensdatter; k; 11; ugift; Hodsager s.; Deres børn
199; Karen Marie Jespersdatter; k; 5; ugift; Hodsager s.; Deres børn

Fkt-1860; Hodsager - ??. .gaard [Ommosegaard??] ; 7.1;
226; Jesper Jensen; ; 51; gift; Resen sogn, Viborg amt; Lutheran; Huusmand, huusfader
227; Ane Jensen; ; 41; gift; Her i sogn; Lutheran; Hans kone
228; Jens Chresten Jespersen; ; 10; ugift; Her i sogn; Lutheran; Deres søn
229; Karen Marie Jespersen; ; 16; ugift; Her i sogn; Lutheran; Deres søn
230; Ane Jensen; ; 23; ugift; Her i sogn; Lutheran; Deres søn

Fkt-1870; Hodsager - Omosegaards mark ; 9; En mosehuus
211; Jesper Jensen; m; 60; gift; Resen sogn, Viborg amt; Lutheran; Huusfader / Landmand
212; Anne Jensen; k; 57; gift; Hosager sogn, Rgk. amt; Lutheran; Huusmoder
213; Jens Christian Jespersen; m; 19; ugift; Hosager sogn, Rgk. amt; Lutheran; Barn
214; Inger Jensen; k; 30; gift; Hosager sogn, Rgk. amt; Lutheran; Logerende, beslægtning??

Fkt-1880; Hodsager - Omosegaard ; 6; Et hus
354; Jens Christian Jespersen; m; 29; gift; Hodsager Sogn, Ringkjøbing Amt; Lutheran; Husfader og huseier
355; Kjerstine Nielsen; k; 28; gift; Hodsager Sogn, Ringkjøbing Amt; Lutheran; Husmoder
356; Ane Jespersen; k; 4; ugift; Hodsager Sogn, Ringkjøbing Amt; Lutheran; Deres børn
357; Jesper Jespersen; m; 2; ugift; Hodsager Sogn, Ringkjøbing Amt; Lutheran; Deres børn
358; Jenssine Laurisen; k; 17; ugift; Haderup Sogn, Ringkjøbing Amt; Lutheran; Tjenestepige
359; Jesper Jensen; m; 70; gift; Resen Sogn, Viborg Amt; Lutheran; Aftægtsmand
360; Ane Jensen; k; 67; gift; Hodsager Sogn, Ringkjøbing Amt; Lutheran; Hans kone

Se også "Hodsager Minder I" side 107:
Fra Vester Aamosegaard er i sin Tid udskilt en lille Gaar d
mod Vest, hvor først Jesper Fcelagerhus og senere Sønnen,
Jens Chr. Jespersen, boede til sin Død 1909 (59 Aar) ,
og endnu bor hans Enke her . To Sønner fra dette Hjem ,
der tjente i Store Solds, Tvis, blev begge sparket af e n
Hest og afgik ved Døden som Følge deraf ; — den første ,
Niels Jespersen, døde paa Holstebro Sygehus i Sommere n
1904, og Aaret efter — ved Pinsetid 1905 — døde Broderen
Peder Kristian i Solds efter et længere Sygeleje o g
store Lidelser.


De oplysninger du har om  Jens Jensen Huus den ældre og hans kone passer godt sammen med de notater jeg har. Men som nævnt er det ikke noget jeg selv har efterkontrolleret.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kirsten Halgaard Kristensen

#15
Hej Arne.
Utroligt meget godt du har fundet frem -tak
hvordan kan det være gården får navneforandring fra Ommisgaard til Omosegaard? hvad betyder navnene??
Jeg ser det somom Jesper og Ane har fået 4 børn: Ane, Inger, Jens Christian(oldefar) og Karen Marie, jeg skal have tjekket kirkebøgerne.
På vores tur var vi forbi gården, fik at vide den stadig er i slægtens eje vist en grandfætter til mig. Stor flot gård.
Men jeg skal jo være helt sikker på Jesper som er gift med Ane er søn til Jens Jensen Huus den ældre. Det må være udganglister jer skal tjekke, er der andre steder at søg
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

Arne Feldborg

Omosegaard, Ommisgaard, Aamosegaard er bare forskellige stavemåder for det samme. I dag bruger man stort set kun stavemåden Omosegaard. Men sprogforskere mener, at den oprindelige udtale er Aamosegaard. Navngivet efter Lilleå som tidligere løb igennem en stor mose på det sted.

Jesper Jensen kan godt have haft flere børn, som så er døde som små. Det har jeg ikke checket. Men du har nok ret i, der kun er fire der bliver voksne. Det er formentlig også et skifte eller en dødsanmeldelse på ham, det har jeg heller ikke checket. Jeg er ikke helt klar over, hvorfor han bliver kaldt "Jesper Fælagerhuus" i et par tilfælde. Fælager var et hus som lå helt ned ved åen, han må jo nok have boet der i en periode.

Han er den eneste Jesper Jensen med den rette alder og med det rette fødested i Ringkøbing og Viborg amter. Men det beviser jo i sig selv ikke noget. Han er ikke voksen da der bliver skiftet efter moderen og der er intet skifte efter faderen. Så der er ikke nogen "Rygende Pistol". Af og tilgangslister kan nok give en del og fadderskaber i hans søskendeflok kan nok også give noget.

Ved vielsen er han "af Karup" så det er nok ham du har her:
Fkt-1840; Karup - Karup Sogn ; 19; Karup - en Gaard m. 1 fam
115; Niels Mikkelsen; m; 44; gift; Gaardmand og Kroeholder
116; Birthe Christensdatter; k; 49; gift; hans Kone
117; Mikkel Mikkelsen; m; 19; ugift; deres Barn
118; Johanne Mikkelsen; k; 17; ugift; deres Barn
119; Bodil Mikkelsen; k; 14; ugift; deres Barn
120; Anne Mikkelsen; k; 11; ugift; deres Barn
121; Christine Mikkelsen; k; 9; ugift; deres Barn
122; Jesper Jensen; m; 30; ugift; deres Karl

Og måske også her:
Fkt-1834; Vium - Vium sogn ; 1; Vium Bye - Præstegaarden
1; Peder Meldal; m; 67; gift; Sognepræst
2; Christiane Marie Randrup; k; 53; gift; Hans Kone
3; Jensine Katrine; k; 32; ugift; Deres Barn
4; Lauritz Randrup; m; 29; ugift; Deres Barn
5; Christiane Marie; k; 26; ugift; Deres Barn
6; Ane Marie Vinther; k; 16; ugift; en Confirmant
7; Niels Madsen; m; 32; ugift; Deres Tjenestekarl
8; Jesper Jensen; m; 23; ugift; Deres Tjenestekarl
9; Niels Thuesen; m; 20; ugift; Deres Tjenestekarl
10; Ane Nielsdatter; k; 27; ugift; Deres Tjenestepige
11; Ane Mortensdatter; k; 27; ugift; Deres Tjenestepige
12; Ane Jensdatter; k; 20; ugift; Deres Tjenestepige
13; Palli Pedersen; m; 63; ugift; Deres Tjenestekarl

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kirsten Halgaard Kristensen

Undskyld den bratte afslutning i går, boardet virkede pludselig ikke, men jeg valge at sende det jeg havde skrevet
Utroligt flot du har fundet tjenestestederne, var det almindelig at tjene samme sted flere år i træk, eller flyttede man en gang om året?
Den utrolige historie om de to brødre der blev sparket ihjel af den samme hest,(min bedstefars halvbrødre) har jeg hørt før, mærkelig hesten ikke blev aflivet.
Herligt med direkte bevis, Måske skulle jeg læse Hodsager Mindesamlig.
jeg må igang med kirkebogen igen
PS konen kom jo fra A Fælhuus, er det det sammen som Fælager.?
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

Arne Feldborg

Ja, det er det samme. Jeg tænkte ikke lige på, at Anne var enke efter Jens Chr. Larsen i Fælhuus. Så de har givetvis bort der i en hel del år.

Jens Chr. Larsen har iøvrigt også være gift to gange:

Fkt-1834; Hodsager - Fæthuset ; 26; et Huus
126; Jens Christian Lausen; m; 36; gift; lever af sin Jordlod
127; Ane Nielsdatter; k; 43; gift; hans Kone
128; Mette Johanne Jensdatter; k; 6; ugift; Deres Datter
129; Laust Jensen; m; 81; enkemand; Aftægtsmand
130; Mariane Mortensdatter; k; 21; ugift; Tjenestepige

Fkt-1840; Hodsager - ; 28; Fælhuset m. 1 fam
124; Jens Christian Larssen; m; 43; gift; Huusmand
125; Ane Jensdatter; k; 27; gift; hans Kone
126; Mette Johanne Jensdatter; k; 12; ugift; deres Børn
127; Ane Jensdatter; k; 3; ugift; deres Børn
128; Inger Jensdatter; k; 1; ugift; deres Børn

Men så står der noget i Hodsagerminder I, side 89, som kan give anledning til misforståelse:
Broen kaldes almindeligvis ,,æ Fælbro", og Fælager -
hus er vel i sin Tid bygget paa en Lod, der har gaaet
ned til Vadestedet. 1840 dør Jens Chr. Laursen, Fælager -
hus, og i 1869 d. 16. Oktbr. skete den triste Begivenhed,
at Enke Ane Johanne Pedersdatter tog sig selv af Dage
(hængte sig). Det er bleven sagt, at det var Sorgen over
hendes Mands Død, der var Skyld heri. Hun havde forsøgt
derpaa en Gang før; men da blev det forhindret.


Det er ikke, som man måske kunne få indtryk af, Jens Chr. Laursens enke der hænger sig, men enken efter en senere beboer ved navn Peder Lauritsen.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kirsten Halgaard Kristensen

Vil det sige Jesper Jensen er gift med enke Ane Jensdatter efter Jens Chr. Larsen altså nr 125 i FT 1840 i det du har skrevet.De må så have haft boende hans barn (Jens Chr.) og de 2 børn af deres egne (Ane og Jens Chr) da så Jesper bliver gift med Ane får de yderlig en del børn, Dem har jeg ikke tjekket op på endnu.
Men sammenhængen mellem søskendene: altså Inger Jensdatter, Jens Jensen og Jesper Jensen er fundet.Synes ikke jeg ser Karen nævnt endnu.
Se. Karup KB 1814-1847 nr. 3 og opslag 23 og opslag 29, opslag 42 alle Søren Mikkelsen og Inger Jensdatters børn, der var en søn der døde  i 1829.
I opslag 42 hvad står der foran Jespers navn under Faddere.
Men noget interessant se Haderup KB 1821-1844 opslag 12 nr 26. Jeg synes at kunne se Inger Jensdatters navn og ligeså Jens Jensen Huus har hun fået et barn uden for ægteskabet?
DEt var da heldigt det ikke var han kone der begik selvmord.
Den Jesper du har som karl hos Niels Mikkelsen er den rigtige, jeg tror det er en bror til Søren Mikkelsen.
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

Kirsten Halgaard Kristensen

skrivelse 2:
Har fundet billeder af Jens Jensen Langborg, som dukkede op i mit elektroniske slægtforskningsprogram, ligeså har der var også billeder af et par af hans børn. Jeg har billeder af Jens Christian Jespersen og hans 2 koner sat sammen i et billede.
Ved Inger Jensdatters Michel nr 2 opslag 21 står en masse i anmærkning kan du tyde det.
Venlig hilsen
Kirsten H.K.

Arne Feldborg

Ja, det ser absolut ud som om Inger har fået et barn allerede i 1824. Jeg har ikke lige fået mig stavet igennem hele teksten, det er ret utydelig og jeg har vist ikke set den før. Prøv at lægge den ud i "Hjælp til Tydning".

CitatI opslag 42 hvad står der foran Jespers navn under Faddere.
Jeg læser:
Ungk. Jesper Jen-
sen af Karup.

Og ja. Der må være 3 'hold' børn. Ikke usædvanligt på den tid.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kirsten Halgaard Kristensen

Venlig hilsen
Kirsten H.K.