Finde Brandforsikring / policer

Startet af HelleL, 23 Nov 2023 - 10:48

Forrige emne - Næste emne

HelleL

Ved ikke om dette er det rigtige sted at spørge,  men hvordan finder jeg brandforsikringer / policer for min fødegaard, Matr. 4 i Ebbeskov, Faxe/Fakse (Præstø Amt) efter 1859 - og frem. Jeg er interesseret i at finde ud af, hvornår stuehuset er bygget. I BBR står 1877, men kunne godt tænke mig at få det bekræftet. Gården var arvefæstegaard under Vemmetofte Kloster og Godser. Jeg har lokaliseret en forsikring i Den Almindelige Brandforsikring for Landbygninger fra 22. juli 1859, hvor ejeren hed Hans Peder Poulsen. Jeg er især interesseret i perioden fra 1862 (mageskifte 25. februar 1862 - arvefæsteskøde 29. april 1863 og frem til 1883, hvor ejeren hed Anders Christiansen. Hans enke Johanne Poulsdatter ejede gården fra 18. marts 1883 i en kort tid efter Anders død, men solgte den videre til min oldefar Jens Kristian (Christian) Larsen i 3. august 1884. Fra 7. juni 1924 til 1962 ejede min farfar Jens Aage Larsen gården. Jeg har skøder m.m. fra perioden, men der står ikke noget om bygningen af gården. Håber nogen kan hjælpe mig videre? Foto viser Jens Kristian Larsen med familie foran gården. Mange hilsener Helle

HelleL

Hej igen! Jeg har fundet nogle oplysninger på en brandforsikring fra 1962. Det er police nr. 451, Fakse Sogn, Den Almindelige Brandforsikring for Landbygninger. Er det muligt at finde den frem til mig? Eller skal jeg bestille den via Daisy og køre til Rigsarkivet? Mange hilsener Helle

Ole Sylvester-Nielsen

Hej Helle
Gården er i
 J.C.B. la Cours Danske gårde 3 samling 4 bind side 1153
https://slaegtsbibliotek.dk/807156.pdf
Der er måske oplysninger som du ikke har

Ole Sylvester-Nielsen
Ole Sylvester-Nielsen
Medlem af Danske Slægtsforskere