Døbt to gange?

Startet af Line Kristoffersen, 30 Aug 2011 - 10:53

Forrige emne - Næste emne

Line Kristoffersen

Det drejer sig om min farfar Svend Josef Hansen, som har to dåbsattester.

Han er født i Knuppelykke, Kappel Sogn, Maribo Amt den 27. december 1927.
På den ene døbsattest står der han er døbt den 8. januar 1927 - hvilket
jo ikke kan være muligt - mens der på den anden står den 8. januar 1928.
Begge attester vidner om at det er foregået i Nakskov Katolske Kirke, men
kan den ene være forkert?

Desuden undrer det mig, at den ene er bevidnet i overensstemmelse med
Ministrialbogen den 11. april 1947 og den anden den 27. august 1941 -
altså begge mange år efter dåbshandlingen.

Hvis nogen kan give mig en forklaring på disse to spørgsmål vil jeg blive meget glad.

Martin Henriksen


Pudsigt. Da vores datter blev navngivet i 1973 (født oktober 1972) fik vi en navneattest
hvor kordegnen var kommet til at skrive forkert årstal.
Han bad om at få den "falske" og lavede en ny.
Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle love og beskrivelser.

Arne Feldborg

Begge dåbsattester er jo tydeligvis nogle han selv har rekvireret mange år senere, formentlig fordi den oprindelige er bortkommet. Det er der ikke noget mærkeligt i, det ses ofte.

Og meget taler vel for at kordegnen simpelthen har skrevet forkert på den ene.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Line Kristoffersen

Citat fra: Arne Feldborg Dato 30 Aug 2011 - 11:01
Begge dåbsattester er jo tydeligvis nogle han selv har rekvireret mange år senere...


Hvordan kan du vide at de er rekvireret mange år senere?

Og er der ingen, som ved, hvorfor dåbsattesterne først er bevidnet i henhold til Ministerialbogen henholdsvis 14 og 20 år efter fødslen?

Lis B. Jensen

Hej

Har du set dåbsattesterne eller er det far Opslag i Kirkebogen?
Kan man forestille sig at der d. 27. december 1927 er født et barn med samme navn som er død?

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Inge Hedal

Hej
Ved dåben får man en egentlig dåbsattest, og da vil der ikke stå, at den er i overensstemmelse med ministerialbogen. Prøv at finde din egen dåbsattest frem og sammenlign med din farfars.
Af egen erfaring ved jeg, at man kan miste sin dåbsattest. Når man så skal bruge den, må man rekvirere en ny fra det sogn, hvor man er døbt.
Man skal fx bruge sin dåbsattest, når man skal konfirmeres, når man skal have sit første pas, og når man skal giftes. Og da jeg i sin tid skulle indskrives på min uddannelse, ville de også se den. Jeg skrev derfor til mit fødesogn og fik en "ny", underskrevet af den nye sognepræst og bevidnet at være i overensstemmelse med ministerialbogen.
Din farfars alder passer med, at han i 1941 skulle til firmelse, svarende til den protestantiske konfirmation, der normalt finder sted i 12-15 års alderen.
Hvorfor han skulle bruge den i 1947, er ikke godt at vide, men et gæt kunne være, at han skulle have et pas, og så var dåbsattesten væk igen. For han skulle vel ikke giftes på det tidspunkt – som 20-årig?
For mig at se er der ingen tvivl om, at præsten er kommet til at skrive forkert på den ene attest, hvor der står, at han bliver døbt, før han er født. Det findes der vist adskillige fortilfælde for.
Hvis du vil se hans dåb i kirkebogen, skal du på Landsarkivet i København. Hvis du fx gerne vil vide, hvem der var præst i 1927, 1941 og 1947, er der mulighed for at maile til den nuværende præst: skt.franciscus@hotmail.com
Mange hilsner, Inge

Line Kristoffersen

#6
Citat fra: Lis B. Jensen Dato 30 Aug 2011 - 18:15
Har du set dåbsattesterne eller er det far Opslag i Kirkebogen?
Kan man forestille sig at der d. 27. december 1927 er født et barn med samme navn som er død?

Jeg har dåbsattesterne, men det var ellers et godt forslag  :)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Til Inge Hedal:

Tak for dit dybdegående svar. Du har gjort sammenhængen klar.
Faktisk blev han gift i november 1947, så det må være derfor han igen skulle bruge sin dåbsattest.