Hvor er kaptajn Niels Hansen Gram (f. ca. 1711 - d. 1760) fra?

Startet af Jonathan Meyn, 11 Nov 2023 - 05:21

Forrige emne - Næste emne

Jonathan Meyn

Hej forum
Jeg mindes at have set en tråd der behandlede samme emne, men har ikke kunne finde den - derfor starter jeg her en ny.

Jeg undersøger i øjeblikket Niels Hansen Gram, som i en årrække (1733-1745) sejlede for Asiatisk Kompagni - senere blev han meddirektør og overekvipagemester i Det Almindelige Handelskompagni.

Han var gift med Maren Rasmusdatter Brock (f. 1734 - d. 1804), en datter af handelsmand i Randers Rasmus Nielsen Brock (f. 1695 - d. 1754) og Maria Kirstine Andersdatter (f. 1710 - d. 1754). Sammen fik de 3 børn;

1. Hans Gram (f.1754 - d.1804)
2. Anne/Anna Marie Gram (f.1756 - d.1821)
3. Maria Kirstine Gram (f.1759 - d.1796)

Jeg har samlet en masse materiale om deres liv i København, som jeg gerne deler. Det eneste jeg endnu ikke har fundet ud er hvor Gram blev født og derfor ligeledes hvem Grams forældre var. Hans fødselsår bliver nogle steder angivet som 1715, andre som 1719 - mere sandsynligt er dog at han blev født i 1711, idet han dør som 49-årig i 1760. Nogle angivers hans fødselssted som Sokkelund Herred, Københavns Amt - men jeg har endnu ikke haft held med at finde ham (måske er det antaget, da resten af hans liv udspillede sig i dette herred?). 

Den 1. feb. 1760 fik Gram og Brock kongelig bevilling på at måtte holde samfrændeskifte (Danske Kancelli, Suppliker, opslag 3 nr. 13) I samfrændeskiftet der blev holdt i december står bl.a. følgende;

"(...) hans Broder Søren Hansen af Strømsøe i vort Rige Norge (...) Efter fælles Villige og Samtykke er den Sl: afdødes Systres Mand vel Edle Hr Capit Knud Christian Uttreck formaaet til at være Formynder for Deres Søn Hans Gram (...) Den sl: Afdødes anden Systres Mand Jørgen Nielsen Kramer Negotiant i Staden er formaaet til at være formynder for Deres eldste Datter Anne Marie Gram" (Københavns Skiftekommission, opslag 155, nr. 151)

Vi lærer således at han havde en bror ved navn Søren Hansen der i 1760 boede i Strømsø, at den ene af hans søstre var gift med kaptajn Knud Christian Uttreck (omtales i de fleste andre kilder som Yttreck) og hans anden søster var gift med negotiant Jørgen Nielsen Kramer.

Søren Hansen af Strømsø
Det er iøjnefaldende at han ikke har fået efternavnet Gram. Det kan der være mange årsager til, muligvis har han været en uægte søn? Men den slags er jeg ikke så skarp i. Niels Gram indsendte i januar 1760 en supplik hvori han beder om tilladelse til at Søren Hansen ikke skal skikkes til skifte eller formynderskabet. (Danske Kancelli, supplikker, opslag 3, nr. 13) I samfrændeskiftet står Søren heller ikke til at arve noget, i modsætning til de to søstre.

I samfrændeskiftet efter kaptajn Knud Yttreck og Anna Hansdatter Gram står at han var gift med Maria Manderupsdatter Tuxen (f. 1751 - d. 1794), en datter af kapellanen ved Vor Frelser Kirke på Christianshavn Manderup Pedersen Tuxen (f. 1715 - d. 1760) og Mette Olufsdatter (f. 1719 - d. 1758). (Københavns Skiftekommission, Samfrændeskiftebreve, opslag 210 nr. 30) De blev gift engang i 1777/1778, muligvis i Næstved, idet de i 1777 ansøger om at måtte blive gift uden trolovelse og lysning. (Danske Kancelli, Sjællandske Registre, opslag 785 nr. 542) De fik lavede et testamente i februar 1778, hvor der står at de på daværende tidspunkt opholdt sig på Christianshavn, men egentlig boede i Næstved hvor Søren Hansen havde nedsat sig som købmand. Kort tid herefter døde Søren - i skiftet fremgår det at han døde i Næstved d. 14. november 1778. (Næstved Byfoged, Skifteprotokol, opslag 363)     

Anna Hansdatter Gram gift med kaptajn Knud Christian Yttreck
Knud Christian Yttreck var ifølge Oeders født i 1712, og han var formentlig søn af Christian Yttreck (f. 1696) i Ebeltoft. Han sejlede for Asiatisk Kompagni i perioden 1739-1754. De boede på Strandgaden 28 på Christianshavn - overfor Niels Gram og Maren Brock som boede på Strandgade 22B. I deres testamente fremgår det at de ikke fik nogle børn.(Danske Kancelli, Sjællandske Registre, opslag 513 nr. 266)  Yttreck døde d. 28. april 1777 som 64-årig i Vor Frelser Sogn, Københavns Amt. (Vor Frelser Sogn, Enesteministerialbog, opslag 122 nr.127) Anna Gram døde året efter d. 27. april 1778 i en alder af 51 år, samme sted. (Vor Frelser Sogn, Enesteministerialbog, opslag 124 nr. 167)   

Maren Hansdatter Gram gift med Jørgen Nielsen Kramer
Jeg ved næsten ingenting om Maren Gram, kender hverken hendes fødsels- eller dødsdato. Hun ses dog som fadder sammen med broren Niels Gram til en barnedåb i 1753. Det vides at Kramer og Gram boede ved Nyhavns Kanal. Jørgen Kramer var skipper og købmand og var primært involveret i indenrigshandelen - således ses at han har sejlet til Drammen, Trondhjem, Bergen, Aarhus og Kristianssand. I 1747 søgte han om søpas til skibet Inger Marie Christina. (Danske Kancelli, Sjællandske Registre, opslag 119 nr. 360) Han døde d. 25. marts 1763 og i en samtidig avis kan ses der bliver holdt auktion hos "Mad. Sal. Jørgen Nielsen Cramers Enke" - Maren Gram må således antages at være død efter ham (Danske Kancelli, Sjællandske Registre, opslag 519 nr. 283)

Jeg er nu gået kold i hvor man ellers kan finde oplysninger om deres ophav og håber at der er nogle af jer som har nogle gode ideer. ;D

Christian Konstmann Autzen

Måske denne?

https://troelswinther.dk/getperson.php?personID=I20674&tree=TW1

Efternavnet Gram stammer sikkert fra byen Gram - i Sønderjylland.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Janne Tylvad

Hej

Jeg har det lidt med Gram-folket som med Lerche- og Schrøder-folket i 1700-tallet:
Rigtig mange af dem har forældre, der alene bruger deres patronym, men måske med en halvfjern Gram-, Lerche- eller Schrøderslægtning. Næste generation tilføjer derefter f.eks. et Gram - og bliver mindre anonym, men slægtsbilledet forplumres, og søgningen bliver let ensporet.

Der er utroligt mange Gram-folk i København i 1700-tallet.

I dette tilfælde var min første tanke:
Kaptajn Niels Hansen Gram har måske slet ikke Gram-forældre, hvorfor han er så svær at placere i en familiemæssig sammenhæng.
Han blev også efterlyst – uden resultat – i det gamle Forum.

Dernæst: Hans hustru – Maren Broch – er fra Randers, så måske er det en Niels Hansen fra dette område, der skulle kigges efter. En ret uoverkommelig opgave.

Hans søskende: Søren Hansen på Strømsø, Anne Hansdtr og Maren Hansdtr kunne være en stor hjælp, men selv disse navne er jo alt for almindelige.
Søsteren Anne blev gift med en Utrecht – også af en ret lokal slægt (Ebeltoft).

Min søgning fik nu fokus på at finde en familie – gerne i Randers, hvor faderen hed Hans og moderen Sørensdtr/Nielsdtr, med børnene Niels (født ca 1711), Søren, Anne og Maren.
Og endnu engang – takket være Erik Brejls uvurderlige skifter – fandt jeg skiftet herunder, der er værd at undersøge nærmere, idet både navne og årstal stemmer med den efterlyste Niels Hansen Gram:

587 Hans Jensen, skipper i Randers. 3.8.1739, fol.605.
E: Anne Marie Sørensdatter. LV: Adolf Bay. B:
1) Søren Hansen 30, på Strømsø i Norge
2) Niels Hansen 28
3) Jørgen Hansen 19
4) Anne Hansdatter 13
5) Nille Hansdatter 11
6) Jens Hansen 9
7) Maren Hansdatter 7.
https://www.brejl.dk/randers.html

Der er også en del Gram-folk i Randers.

Mvh
Janne T

PS Hvor blev Niels Hansen Gram og Maren Broch viet?

Mikkel Eide Eriksen

#3
Hej

De blev viet i huset 31. januar 1753 (Vor Frue kirkebog):

CitatVelædle Niels Gram Capitaine paa China U.K.
Jomfrue Maren Broch. Hos hendes Svoger
Sr. Hans Christian Anchersen Brøgger paa Nørregade

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=0158941#158941,26711176

Kopulationspenge betalt 27. januar:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G98Z-2N3G?i=296&cat=516508

Som "velædel" må han have været nogenlunde pænt placeret i rangklasserne selvom han stadig "blot" er kaptajn...

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Janne Tylvad

Tak Mikkel. Værdsætter din grundighed.

Sr Hans Christian Anchersen og jfr Anna Margrethe Brock vies i Randers 3. juni 1749 (Nygaards Sedler):
https://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=6956&sort=e

Mvh
Janne

Mikkel Eide Eriksen

Selv tak, Janne :)

Her link til skiftet fra Randers:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17054281#195061,32656849

Det fremgår at Niels Hansen "ved denne Forretning er nærværende".

Måske relationer i Gimming sogn, en del fordringer nævnes opslag 87.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Janne Tylvad

Mikkel, du er næsten altid et skridt foran - tak for skifte-link.
Har lige skimmet det og kan se, at i 1739 underskriver Niels Hansen sig som Niels Hansen Gram.

Derudover følgende:
Mons Hans Jensen og Anne Marie Sørensdtr vies i huset 15. juli 1706:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=167697#167697,28151684

Anne Marie Sørensdtr kan være datter af Søren Sørensen skipper i Randers, jvf skifte efter sidstnævnte:
245 Søren Sørensen Skipper i Randers. 25.10.1698, fol.252.
E: Kirsten Jørgensdatter. LV: Søren Mortensen Lang, købmand i Randers. B:
1) Søren Sørensen 20
2) Anne Marie Sørensdatter 8
3) FM:
1 Søren Andersen Mammen
2 Iver Nielsen Rodskov.
https://www.brejl.dk/randers.html

Hans Jensens søn Søren døbes 12. december 1708:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=167698#167698,28151754

Sønnen Niels døbes 18. sept 1711:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=167698#167698,28151770

Og så kunne det på dette tidspunkt være en fordel at få respons fra initiativtageren til denne tråd. Måske kan han supplere med et og andet.

Mvh
Janne




Mikkel Eide Eriksen

Hej igen

Ah ja, der står jo Niels Hansen Gram på opslag 89 øverst, så er der vist ingen tvivl! Godt spottet, Janne :D

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jonathan Meyn

Hold da op hvor er i effektive og dygtige! ;D - Jeg tror vidst heller ikke at der nogen tvivl om at i har fundet den rigtige Niels Hansen Gram. Det giver god mening at han er født i Sankt Mortens Sogn, da den senere hustru Maren Brock, ligeledes blev født der. (https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125716#167699,28152038). Forældrenes navne understøtter det jo yderligere, da Niels og Marens førstefødte søn blev døbt Hans og den førstefødte datter blev døbt Anne Marie. Jeg kan ikke supplere med så meget yderligere ifht. familien, i har jo gravet godt og grundigt i arkiverne - de informationer jeg ligger inde med er primært om Niels Grams virke i Asiatisk Kompagni, Det Almindelige Handeskompagni, samt som Grosserer på Christianshavn.

Tusind tak for hjælpen! Jeres tilgang til problemstillingen er da noget jeg har lært meget af, og kan bruge fremover.

Om Niels og Marens børn kan kort siges;

Hans Gram blev født d. 20. maj 1754 og døbt d. 27. maj 1754 i Vor Frelser Kirke på Christianshavn.  Han blev konfirmeret d. 22. april 1770 i Vor Frelser Kirke, samtidig med søsteren Anne.  Hans var en stor modsætning til den øvrige husstand, og var ikke interesseret i handel som faren og onklen Niels Brock. Han valgte i stedet at studere musik.  Efter stridigheder med onkel Brock og Knud Lyne Rahbek flygtede han til Vestindien hvor han arbejde som sekretær for guvernør Heinrich Ludwig Ernst von Schimmelmann. I 1784 fik han angiveligt et barn med en husslave, hvilket førte til at han måtte flygte til Boston i USA. I Boston mødte han Jane Burdick (f. 1760 – d. 1806), som han ægtede og sammen fik de fem børn. Han opnåede en vis popularitet som komponist i Boston, men havde et ry for at være noget af en drukkenbolt. Hans helbred var svagt, og hans liv som komponist havde ikke ført til nogen stor rigdom. Han døde d. 28. april 1804 i Boston.

Anne Marie Gram blev født d. 29. april 1756 og døbt samme år i maj måned i Vor Frelser Kirke på Christianshavn - til dåben blev hun båret af Niels Brock.  Hun blev konfirmeret d. 22. april 1770 i Vor Frelser Kirke, samtidig med broren Hans.  Hun bliver i samtidige erindringer skildret som et stille menneske.  Hun blev gift d. 1. maj 1785 med forvalter og birkedommer på Ledreborg Peter Hauch Olufsen Münster (f. 1743 - d. 1792).  Han afgjorde flere sager under grevskabet på Ledreborg, heriblandt stridigheder om den lokale infrastruktur.  Sammen fik de fem børn. De førte et strengt hus, ligesom mor Brock havde gjort det. Således skriver den senere biskop Jacob Peter Mynster (f. 1775 - d. 1854) i sin bog Meddelelser om mit Levnet: "Den paafølgende Sommer giorde jeg atter med min Broder en Landreise paa nogle Uger. Vi besøgte først Lethraborg, hvor vor ældste Farbroder var Birkedommer og Forvalter. Egnen var deilig, Slottet pragtfuldt, men haven og det hele Væsen var stivt: man maatte stedse være ordentlig paaklædt, maatte idelig undvige eller i dybeste underdanighed hilse "Herskabet", og Tonen i Huset var kedelig."  Birkedommer Münster døde d. 26. januar 1792 på Ledreborg.  Herefter flyttede Anne hjem til svogeren, sognepræst i Gadstrup Gutzon Michael Münster (f. 1744 - d. 1825) og hustruen Elisabeth Cathrine Bech (f. 1769 - d. 1830). En sjov note er at Anne var: "(...) en høi statelig Kone der i en høi Alder blev opereret for Stær". Hun døde som 65-årig i Gadstrup Præstegård d. 6. april og blev begravet d. 4. maj 1821 , hendes gravsten findes på Gadstrup kirkegård, vest for kirketårnet. 

Maria Kirstine Gram blev født d. 19. december 1759 og døbt i Vor Frelser Kirke, fadderne var bl.a. Niels Brock og Maren Grams halvsøster Else Fenger.  Hun blev konfirmeret d. 10. april 1774 i Vor Frelser Kirke.  Maria blev gift i en alder af 16. år i 1775 med daværende øverste kappellan ved Skt. Nikolaj Kirke i København Peder Olesen Saxtorph (f. 1720 - d. 1803). Et parti som ifølge Maren Brocks grandniece Molly Elise Tang (f. 1807 - d. 1885) var noget besynderligt: "Den ældste giftede hun med den alvorlige Pastor Saxtorp som hun jævnlig hørte om Søndagen men da han var Enkemand og havde en heel Flok forvildede Sønner skulde man ei tro det var det mest passende Parti for en ung Pige paa 16 Aar.".  De boede sammen i Østergade 30 i Øster Kvarter, København.  Hun døde i en ung alder d. 15. juli 1796 af et længere sygdomsforløb med brystsyge. 


Mikkel Eide Eriksen

Hej igen

Tak for tilbagemelding, hvor dejligt med sådanne farverige beskrivelser! :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Janne Tylvad


Hej,
Jamen, så er alle jo glade. Godt med respons.

Vil lige nævne, at der i slutningen af skiftet efter skipper Hans Jensen i Randers (se Mikkels link ovenfor) er nævnt en Henrik Jacobsen Gram af Bergen - måske herfra, unge Niels Hansen har sit Gram. Skulle ikke undre mig, at der er nogle flere relationer i Norge - udover broderen Søren.

Mvh
Janne

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen :)

Det lyder meget sandsynligt. Jeg tror det var ret udbredt blandt den slags forretningsdrivende at udvide deres netværk ved at (sviger-)sønner slog sig ned i forskellige havnebyer, for derved at have direkte adgang til den lokale handel i stedet for blot at være en udefrakommende (og så kan jo avancen blive i familien). U-royale dynastier...

Til eksempel har jeg blandt mine forfædre skipper-/købmandsslægten Thuesen fra Nykøbing Falster, som i 1700-tallet sendte en søn til Bergen, hvor han blev stadskonduktør og sikkert kunne formidle de bedste handler til sine egne.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986