avis emne

Startet af Peter Gandrup, 29 Aug 2011 - 14:51

Forrige emne - Næste emne

Peter Gandrup

hej  een eller anden......nogen der ved om man kan låne film hjem fra gamle aviser tilbage i 1860?
eksempelvis frs  Vejle  folkeblad?  inger

Hans Poulsen



Hej Inger

Om du kan låne dem helt hjem i din stue, tør jeg ikke udtale mig om, men hvis du stikker hovedet ind på dit lokale bibliotek, er jeg sikker på, at du får et fint svar dér.

Der er slægtsforskere, der er dygtige til at finde diverse artikler, dødsannoncer etc. direkte på nettet, men så skal du lige komme med lidt flere oplysninger om, hvad det er, du går efter:

Noget om en ulykke, en glædelig begivenhed, en historisk oplysning, en politisk tale etc.? - Jo mere præcist, du udtrykker dig med navn etc., desto større er sikkert chancen for, at du kan blive hjulpet hen i rette kilde på din pc-skærm.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Peter Gandrup

tak for svaret Hans......jeg  søgte  netop om en mulighed  om  en eventuel  dødsannonce.
Jeg  tænkte  om  man eventuel  netop  kunne  få  den  sendt til  landsarkivet  eller på  biblioteket.
Så  jeg  henvender mig  til  vores  lokale  bibliotek  til  at starte  med.Personen jeg leder efter  hedder Johan Henrik Løvendahl...Jeg  ved  at  han  skulle  være  død  mellem 15. juni  og 15. september 1864.
Han er født i Vejle  og født i 1830. Men  jeg  vil  i  første  omgang  henvende  mig  til vores  lokale  bibliotek..Mange  tak  hilsen  Inger

Hans Poulsen



Hej igen, Inger

Det er min - temmelig beskedne - erfaring, at dødsannoncer for *almindelige* mennesker først for alvor vinder indpas omkring omkring 1890, men var man et eller andet ved musikken eller socialt lidt højere på strå, har jeg set egentlige dødsannoncer, som vi kender dem, helt tilbage til første halvdel af 1800-tallet.

Derimod bragte aviserne på et langt tidligere tidspunkt indkaldelser til skifter etc.

Johan Henrik Løvendahl vil helt givet figurere i de lokale aviser i 1864 - måske kun med en indkaldelse til et møde i skifteretten.

Det er ikke uoverkommeligt at løbe fire måneders aviser igennem, for du vil lynhurtigt finde ud af, hvor (på hvilke sider) du skal søge i.

Det tidskrævende kommer af, at man fristes til at læse alt andet interessant, der intet har med afdøde at gøre.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Hej Inger

Den ældste dødsannonce, jeg kan finde i min familie.

Om den fine opstilling holder, når den sendes videre til dig, tvivler jeg på.

Om teksten vil de unge sikkert sige: "Den fik ikke for lidt".


Aalborg Stiftstidende og Avertissements Tidende,
Jydske Efterretninger Fredagen den 18. October 1816





†               †               †

Efter nogen Tids Svaghed og 4 a 5 Ugers vedholdende Sygeleie,
behagede det Gud i Dag Formiddag, Kl. 9 slet, ved Døden at bortkalde
min inderlig elskede og gode Mand


Lars Christensen Springborg,


i en Alder af 43 Aar, 3 Maaneder og 23 Aars kiærlig Ægteskab,
efterladende mig hans dybtsørgende Enke og 9 uforsørgede Børn
- der alle maa begræde Tabet af en god Faders og jeg af
en kiærlig og troe Ægtefælles tidlige Bortgang fra os.
Dette skulle jeg ikke undlade herved sørgeligst at bekiendtgiøre
for nærværende og fraværende Slægt og Venner,
overbeviist om enhver Deeltagelse i denne min og Børns
tunge Skiebne og hiertelige Sorg.

Aalborg, den 14de October 1816.

Giertrud, sal. Springborgs

-----

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Peter Gandrup

hej igen  Hans....tak  for dit  indslag  bare  jeg kunne finde et sådant.... Da  utroligt  sjovt... det er bare et skud i tågen for mig , kan ikke finde ham som død nogen steder.Han kan jo også være faldet i krigen  ..Men mange gange tak for hjælpen .Hilsen  Inger

Hans Poulsen

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Peter Gandrup

takker dig igen Hans  vil prøve om der skulle være  gevinst et eller andet sted. Hilsen Inger

Bendt Spendrup Mathiasen

Hej Inger

Vejle Amts Folkeblad ligger i originaler på Vejle Stadsarkiv, også for den periode du søger.
Så kommer du forbi Vejle, er det en ide at kigge ind.

Mvh
Bendt Mathiasen