Kassationskommissionen 1859 / 1860

Startet af Gammelgaard, 08 Aug 2023 - 19:11

Forrige emne - Næste emne

Gammelgaard

Hej

Jeg søger oplysninger på Wilhelm Alfred Otto Bentzen.

Jeg ved fra en kilde, at han blev kasseret i 1859 / 1860 af kassationskommissionen og siden arbejdede som arbejdssoldat.

Han boede i København og tilhører dermed 1. udskrivningskreds. På Daisy (link) kan jeg finde arkivet fra Kassationskommissionen, men jeg ved ikke, hvilket kompagni han tilhørte.


Jeg håber, at der er nogen, som kan hjælp

På forhånd tak

John Damm Sørensen

Det burde fremgå af lægdsrullen, hvornår og hvor han blev kasseret.

Hilsen
John

Gammelgaard

Kære John

Mange tak for dit svar.

Jeg har søgt efter ham i lægdsrullen, men uden held.

Burde jeg ikke kunne finde ham i Register til tilgangslister. 1. lægd (https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16504374#28917,3208221)

mvh. Mikkel

Verner Bentsen


Gammelgaard

Kære Verner

Mange tak for dit svar. Det er fornemt.

Min problem er nu, at jeg ved, at han blev kasseret og aflagde sin værnepligt som arbejdssoldat. Hvordan kommer jeg videre herfra?


mvh.

Verner Bentsen

Citat fra: Gammelgaard Dato 08 Aug 2023 - 19:11Jeg ved fra en kilde, at han blev kasseret i 1859 / 1860 af kassationskommissionen og siden arbejdede som arbejdssoldat.

Har du en kilde du kan henvise til ?

mvh Verner

Gammelgaard

Hej igen

Min kilde er en ansøgning om en kollegieplads fra 1866. Her lader det til, at han skulle være kasseret samme år, altså 1866. Men hans kassation synes ikke at fremgå af lægdsrullen, som Verner tidligere har henvist til (link).

Nu forsøger jeg at finde om i protokollen for Arbejds- og Sundhedstropperne, Kassationskommission (link).

mvh. Mikkel

Verner Bentsen

#7
Hans omskrevne rulle findes her. Send den evt. til tydning. Højre side øverst

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#18858,1234729

mvh Verner

Gammelgaard

Kære Verner

Så fandt jeg ham, tusind tak for hjælpen

Verner Bentsen

Har du fundet ham i en kassationsprotokol ??

mvh Verner