Et drilagtigt par i 1890'ernes København (logikhjælp og lidt tydning)

Startet af Stegemüller, 12 Okt 2023 - 19:08

Forrige emne - Næste emne

Stegemüller

Hej (igen)  cool)

Jeg har brug for dels lidt logik-hjælp, dels lidt tydningshjælp til dette/disse par, der driller og som jeg har brugt virkelig lang tid på. Der må være noget, jeg har stirret mig blind på!

Opslaget er lidt langt, fordi jeg gerne vil fortælle, hvad jeg har forsøgt.

Larsine Karoline Nielsen (en søster til en oldemor) er født i Sahl Sogn, Houlbjerg Herred Viborg Amt den 21/4-1869. Hun er konfirmeret i Højby Kirke, Højby Sogn, Ods Herred, Holbæk Amt den 30/9-1883. Så langt så godt, og det er ikke problemet.

Ved folketællingen 1/2-1906 bor hun i Slotsgade 23, 4. sal (det er Blågård Sogn, Sokkelund Herred, Københavns Amt) med sin første mand.

Det fremgår, at hun er flyttet til kommunen i 1890. Manden hedder Louis Rudolph Jørgensen. Parret har nr. 47 og 48 - datoer og fødesteder passer. Kan I læse hans erhverv? Det er noget med "Leutjener", "Levtjener" eller "Seutjener" eller noget i den retning. Men de variationer findes ikke på ODS.

Han er født 1/5-1872 og døbt 18/8-1872 i Trinitatis Kirke, Trinitatis Sogn, Sokkelund Herred, Københavns Amt. Det står ganske vist ikke i kirkebogen for Trinitatis (tjekket flere gange), hvilket er mærkeligt. Oplysningerne findes derimod ved hans konfirmation 18/4-1886 i Thorning Kirke, Thorning Sogn, Lysgård Herred, Viborg Amt. At det er den rigtige person fremgår af folketællingen 1880, hvor faderen har samme navn og erhverv som faderen til et barn i 1880, som findes her.

Jeg har ledt efter vielsen mellem dem i disse sogne:
Københavns Amt, Sokkelund, Helligkors, 1890-1891, KM, Viede (læst til og med 1894)
Københavns Amt, Sokkelund, Sankt Johannes, 1890-1891, HM, Viede
Københavns Amt, Sokkelund, Sankt Johannes, 1900-1905, KM, Viede - har læst til og med opslag: 36 af 361 opslag - af FT 1906 fremgår, at hun har været i kommunen fra 1890 (~ 21 år) måske er hun gift kort efter 1890?
Københavns Amt, Sokkelund, Sankt Johannes, 1905-1912

Hun gifter sig igen med en anden Louis, nemlig Louis Erhard Olsen, den 23/9-1914 i Brorsons Kirke, Brorsons Sogn, Sokkelund Herred, Københavns Amt. Han er da Barber i Brorsons. Han er født 8/1-1875 og døbt 7/3-1875 i Frederiksberg Kirke, Frederiksberg Sogn, Sokkelund Herred, Københavns Amt.

Louis den 1. (altså Louis Rudolph Jørgensen) findes som ugift på Gasværksvej i 1916. Derfor regner jeg med, at første ægteskab er ophørt ved skilsmisse.

Så altså, det jeg vil være vældig glad for hjælp til er:
1) Vielsen mellem Larsine Karoline Nielsen og Louis Rudolph Jørgensen
2) Tydning af erhverv i 1906
3) Hvad som helst om Louis Erhard Olsen (især død)
4) Hvad som helst om Larsine Karoline Nielsen (især død).

Hvad søren er det, jeg har stirret mig blind på?
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Karen Margrethe Schmidt

Stillingen er Leietjener, resten har jeg ikke set på.

mvh
Karen Margrethe Schmidt
Karen Margrethe Schmidt

Stegemüller

Jamen lidt har også ret! Du skal have mange tak - og resten er også noget bøvlet, for nu at sige det mildt.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Stegemüller

Næh, det har du da ret i.

Men hvordan stemmer det med, at de er anført som gift i 1906?
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Stegemüller

Ja, jeg kategoriserer også kun folketællingerne som "1", dvs. en usikker kilde, for der står ofte så meget sludder i folketællingerne. De er gode retningsgivere men heller ikke mere.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Inger Toudal

#7
Louis Rudolph Jørgensen er født 1. maj 1872 i Trinitatis nordre Sognedistrikt (fra 1877 Sankt Pauls sogn):
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21618417#380166,73935439

KM: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21618417#380166,73935483 - øverst, nr. 117

HM: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17224656#205704,39037815 - øverst, nr. 117

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Stegemüller

Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Inger Toudal

#9
Louis Erhard Olsen døde 8. maj 1939: https://kbharkiv.dk/permalink/post/1-309981

Larsine Karoline i FT-1940, Wesselsgade 10 C:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=240208#240208,45851344

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Stegemüller

Åh hvor er I fantastiske. Mange tusind tak!

Larsine er et "uægte" barn, og hendes mor havde/fik ikke noget nemt liv. Og derfor er det så spændende at få styr på hende.

Hvis det nu af en eller grund skulle interessere jer, kan I her læse, hvad jeg hidtil har om hende og familien, nu hvor jeg rydder grundigt op i min database.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Stegemüller

Nej den er helt ny for mig. Tak igen! Jeg må vist heller huske aldrig at glemme at bruge Stadsarkivet!

Nu spørger jeg måske temmelig dumt, men betyder "Off. Fruentimmer" at hun var prostitueret?

Hvis svaret er "Ja", så er der et - som altid udokumenteret - fund på MyHeritage, der pludselig giver lidt mening, nemlig at Louis Erhard Olsen havde disse erhverv: Alfons, Garderobebetjent, Opvarter.

Dette er godt nok spændende!
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Stegemüller

Det er den første prostituerede i min slægt!

Åh ja, det har du da ret i. Man skal holde holde tungen lige i munden her.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Stegemüller

Du er da helt "vild". Jeg kan ikke takke nok.

Livet som slægtsforsker er fantastisk og måske lidt anderledes. Hvor mange andre vil synes, det er fedt at have en prostitueret i familien?  cool)
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Stegemüller

Fantastisk!

Ordet foran hendes navn (dit billede fra 11:49) læser jeg som "Handelskone". Slår man det op i ODS, får man følgende: "Handels-kone, en. (l. br.) kvinde, der driver handel ved at gaa rundt og falbyde varer, som torvekone olgn."

Kan det evt. også forstås, at det hun handler med er sex?
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Anne Messmann

Med venlig hilsen
Anne Messmann

Stegemüller

Ja for pokker. Jeg har aldrig oplevet noget lignende - jeg er helt overvældet over hjælpen her i forum.

Også manege tak for dig for linket.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Gitte Johansen

Hun kunne jo være begge dele, men ja, det kunne tænkes.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Stegemüller

Også en kæmpe tak til dig!

Jeg havde aldrig fundet ud af alt dette på egen hånd!
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata

Stegemüller

Hej igen

Jeg har nu skrevet en artikel, der starter med en kæmpe tak til alle jer, der er kommet med så mange input.

Du finder artiklen her. Der er med vilje masser af kilder og billeddokumentation, for ellers får jeg da aldrig nogen til at tro på det.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata