Fra patientprotokol, Kommunehospitalet (Kbh.), 1887

Startet af Karsten Jacobsen, 11 Okt 2023 - 10:52

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Vil meget gerne have hjælp (se vedhæftede fil)

Jeg er nysgerrig efter, hvad der står i kolonnen mellem "Ballerup" og "61" (= stuenr.)  Kan det være Meldnitz? Måske navnet på en læge? Hos de fleste står der et etcifret tal og hos enkelte "betaler". Tallene antager jeg er kode for, hvor meget den enkelte betaler, men hos Niels Peter Samuel står et ord? Kolonnens overskrift lyder: "Bemærkning ved Indlæggelsen".

Jeg er også nysgerrig på kolonnen yderst til højre. Der er overskriften: "Andre Bemærkninger" Jeg får:

"4    ven
Fremstilles(?)
???  ???" 

Fremstilles lyder mærkeligt ved en hospitalspatient? Fra anden kilde ved jeg, at "ven" betyder venerologisk.

Venlig hilsen
Karsten

Ole Westermann

Et klip er oftest noget skidt at arbejde med - giv os i stedet et LINK.

mvh Ole


Karsten Jacobsen

#3
Linket ovenfor tøver og ender kun i "blå" hos mig???

Men denne vej virker:
https://www.starbas.net/arkivserie.php?arkivserie_id=3705
Vælg: 1887
Vælg: "Se protokollen i Kildeviseren"
Vælg: opslag 384

Spørgsmålene ophandlede nr. (55)11 Niels Peter Samuel Johansen. 

Venlig hilsen
Karsten

Karsten Jacobsen

Der står ingen læge Meldtzig (e.l.) i Den Danske Lægestand.

Venlig hilsen
Karsten

Ole Westermann

Jeg er nysgerrig efter, hvad der står i kolonnen mellem "Ballerup" og "61" (= stuenr.)
  Der står Meldt sig

Kolonnen "Andre Bemærkninger":
4    ven
Fremstilles
M??  2 Sekret[æ]r*               *ses mange andre steder i protokollerne - lige ulæseligt !!!

mvh Ole


Karsten Jacobsen

#7
Tak, Ole!

"Meldt sig" bruges måske, fordi det er en kønssygdom, og han har kunnet gå lige ind fra gaden, uden henvisning? (Lå i skilsmisse med konen, som skriver til sagen, at han havde syfilis).

"Fremstilles" lyder også lidt uvant i hospitalsjargon. Måske er det en hentydning til en politisag, da han var en stor platugle, som flere gange var indsat i Vridsløselille. Det kan selvfølgelig også være, at "meldt sig" har noget med politiet at gøre Måske kaster sygejournalen lidt lys over ordene?

Tak,Inge!

Jeg forstår ikke, hvorfor mit "direkte" link ikke virkede. Jeg stod på den konkrete side og kopierede den ind. Tak, for dit funktionsdygtige link!

Venlig hilsen
Karsten 

John Damm Sørensen

Den "ven", der henvises til i bemærkninger, er nok forkortelse for "venerisk".

Hilsen
John

Karsten Jacobsen

Tak, John, selv om jeg godt vidste det (skrevet i det indledende opslag).

Venlig hilsen
Karsten

Ole Westermann

Se https://kildeviser.kbharkiv.dk/#!?collection=133&item=1483579 hvilket fører til Magistatens 3. Afdeling (sociale forhold) 2. Sekretariat
- men hvad sekretariatet foretog sig, har jeg ikke tid til at sætte mig ind i.

mvh Ole

John Damm Sørensen

Fra Københavns Stadsarkivs Starbas:

Beskrivelse af Magistratens 3. afdeling, 2. sekretariat    Luk rammen
1871 Fra Mag.3.afds sekretariat -1871 (3100).
1928-33 Under Direktoratet for Københavns forsørgelses væsen.
1933 Nedlagt. Til Forsorgskontoret (3220).

2. Sekretariat.
Herunder sorterede sager om egentlig fattighjælp (dvs. fattighjælp med fattighjælps virkninger i h.t. Fattigloven af 9. april 1891) og den største del af den uegentlige fattighjælp (dvs. fattighjælp uden fattighjælps virkninger i h.t. Fattiglovens §§ 44 og 61,
lov nr. 66 af 29. marts 1924 om Statsstøtte til Tuberkuløses Sygebehandling m.v.) samt udstedelse af de såkaldte »Fattigattester« i H. t. Lov Nr.276 af 30. Juni 1922 § 19, indlæggelse i stiftelser, husvildeforsorg m. v.

Hilsen
John

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Karsten Jacobsen

Tusind tak, Ole, John og Inge!

Der er frygteligt meget på den familie! I første omgang har jeg bestilt en sygehusjournal på hver af forældrene og kriminalle retssager på ægtemanden. Fattigvæsenet må så vente til næste ombæring.

Venlig hilsen
Karsten

Karsten Jacobsen

Citat fra: Inger Toudal Dato 12 Okt 2023 - 19:41- Anmærkninger: B 14 61/87

Det er en henvisning til Referatprotokol B, der kan ses på Stadsarkivets læsesal.


Øv, det ser ud til at referatprotokol B, 1887, er en af få, der mangler.

Venlig hilsen
Karsten