Advarsel

Startet af Ejvind Hansen, 28 Aug 2011 - 14:24

Forrige emne - Næste emne

Ejvind Hansen

Hej med jer

Hvis man skal søge noget, f. eks. Kirkebogsindførsel eller dødsattester

på Landsarkivet, kan i regne med at skulle betale for det i fremtiden.

Det koster 602,50 kr. i timen, jeg har fået brev om det.

MVH. Ejvind.

Ingelise Edelfeldt Jacobsen

Hej Ejvind

Den pris gælder vel kun, hvis man skal have personalet til at undersøge sagen?

Det har altid kostet timebetaling, at få lavet opslag i div. arkivalier.

mvh Ingelise Jacobsen

Ejvind Hansen

Hej Ingerlise

Det er rigtigt, det gælder stadigvæk.

Nu kalder de det jeg laver for en undersøgelse og så koster det penge

og det er førnævnte oplysning.

MVH. Ejvind. Ps. Jeg ser lige at der står på brevet, at ved fremtidige henvendelser

bedes indeholde betalings tilsagn.

Karin Jakobsen

Det har altid kostet penge, hvis arkivet skal foretage opslaget og det er gratis hvis man selv laver opslaget :)
Mvh.
Karin Jakobsen
Medlem af DIS-Danmark

Ejvind Hansen

Hej Karin

Jeg bestiller tingene lige som alle andre gør,

men jeg leder selv efter det, efter det er leveret ved min plads.

Det er det de vil have der skal betales for.

MVH. Ejvind.

Poul Bæk

Citat fra: Ejvind Hansen Dato 29 Aug 2011 - 09:18
Jeg bestiller tingene lige som alle andre gør,

men jeg leder selv efter det, efter det er leveret ved min plads.

Det er det de vil have der skal betales for.

Ville dette ikke kræve, at de tager tid på, hvor længe du er på arkivet? Og burde en så radikal ændring ikke fremgå af hjemmesiden?

Så vidt jeg kan se på sa.dk, skal man betale 602,50 kr. for visse ydelser: http://www.sa.dk/content/dk/sog_pa_websitet?q=602%2C50&l=1
Men hvad angår ens egen forskning, oplyser arkivet, at "Alle er velkomne på landsarkivets læsesal, og det er gratis at benytte arkivalierne." (Min fremhævning)

Kilde:
http://www.sa.dk/content/dk/om_statens_arkiver/organisation/landsarkiverne/landsarkivet_for_norrejylland (men det gælder også de andre arkiver)

Hvis arkivet endelig skulle komme på ovennævnte idé, er jeg bange for, at interessen for at bruge arkivalierne vil dale stærkt.

Med venlig hilsen
Poul Bæk

Anna N Rasmussen

Meget mystisk sag/tråd/indlæg!

Hvilket arkiv er der tale om?  Er det på et af Statens Arkiver? 

I så fald kan jeg da kun tilslutte mig de der udtrykker at det da sandelig lyder meget mærkeligt, især fordi der ikke findes info-opslag om sagen, ej heller på nettet. At de særlige tjenester/undersøgelser koster penge, kan vi hurtigt blive enige om, men brugerbetaling på selvbetjeningen lyder mystisk.

Her i Kbh har jeg nu ikke oplevet noget som helst i den retning: Jeg har været på Jagtvej 4-5 gange i sommerens løb, og har bestilt adskillige arkivalier til gennemsyn, både hjemmefra via daisy og på stedet, og er - heldigvis - ikke blevet afkrævet en krone.

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Ejvind Hansen

Hej Anna.

Jeg forstår hvad du mener, brevet fra Landsarkivet jeg har modtaget er skrevet den 19-8- 2011

Jeg har skrevet om info fra dem og der er ikke sket noget som helst.

Jeg fik at vide i sidste uge at det stod på hjemmesiden.

Der skulle sættes et stort skilt op der ude, det kan stå ved den spærrede indgang, så kan alle se den.

Jeg er kommet der ud et par gange om ugen i de sidste par mdr. og det kalder de en større

undersøgelse, og skal derfor betales.

Der blev svaret at jeg ikke var den eneste, p.g.a. nedskæring

MVH. Ejvind.

Poul Bæk

Citat fra: Ejvind Hansen Dato 29 Aug 2011 - 19:18

Jeg fik at vide i sidste uge at det stod på hjemmesiden.


Så burde det stå her:
http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/praktiske_oplysninger_om_at_bruge_arkiverne

Citat

Der skulle sættes et stort skilt op der ude, det kan stå ved den spærrede indgang, så kan alle se den.


Hvilket af landsarkiverne er der tale om?

Citat

Jeg er kommet der ud et par gange om ugen i de sidste par mdr. og det kalder de en større

undersøgelse, og skal derfor betales.


Det lyder mystisk. Slægtsforskning er jo i sagens natur en større undersøgelse, og boede jeg i nærheden af et af landsarkiverne, ville jeg også komme der et par gange om ugen. Når jeg besøger arkivet i Viborg, bruger jeg gerne en seks-syv timer deroppe - skulle jeg betale den nævnte pris, ville det altså koste mig godt 4000 kr. Det vil da få de fleste til at rubbe sig!

Citat

Der blev svaret at jeg ikke var den eneste, p.g.a. nedskæring


En sådan politik ville til syvende og sidst føre til den ultimative nedskæring, nemlig lukning af arkiverne. Slægtsforskning vil blive så dyrt, at de fleste vil klappe bøgerne i. Så foreløbig vælger jeg at tro, at min egen forskning er gratis, og at jeg kun skal betale, hvis arkivarerne skal i gang med at forske for mig.

Venlig hilsen
Poul Bæk

Ejvind Hansen

Hej Poul

Aus, det har jeg glemt at skrive undskyld.

Det er i København.

I sagens natur kan jeg ikke sætte brevet ind, da der er underskrift på, det gør man bare ikke.

Her er noget af brevet.

Citat:
Da de løbende har søgt adgang til en del kirkebogsindførsler og dødsattester, bliver vi i fremtiden nød til at regne deres henvendelser for en del af en større undersøgelse. Statens arkiver tager sig betalt for arkivundersøgelser, og da betalingen for en undersøgelse kun dækker identikationen af materiale, kan det ikke på forhånd garanteres, at der vil blive adgang. Dette svar gælder også deres henvendelse af 8. aug. 2011, hvor de har søgt om adgang til en kirkebogsinsførsel og to dødsattester. De gældende timepriser fremgår af Stadens Arkivers hjemmeside www.sa.dk og deres
fremtidige henvendelser bedes indeholde betalingstilsagn, da vi ellers skal vende tilbage til dem med dette spørgsmål. Citat slut.

Der er blevet sagt at alt op til 1961 skal der ikke søges om, det gjorde jeg så, en dødsattest fra 1949
der fik jeg afslag, med den begrundelse at der skulle søges.
Så kommer der uvægerlig en del ansøgninger som måske er unødvendige, når der ikke er klare retningslinier.
Det skal ikke være sådan at det er humøret der styrer det.

MVH. Ejvind.


Anna N Rasmussen

Så det sker altså i forbindelse med nyere arkivalier, som der endnu ikke er umiddelbar adgang til, og som du søger om særlig tilladelse til at se?

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Ejvind Hansen

Hej Anna

Det er forskelligt.

Det er både ældre og nyere kirkebøger og det samme med dødsattester.

Hilsen Ejvind.

PS. Dødsattester fra 1906- 1912- 1920 og flere.

Poul Bæk

Citat fra: Ejvind Hansen Dato 30 Aug 2011 - 09:52

I sagens natur kan jeg ikke sætte brevet ind, da der er underskrift på, det gør man bare ikke.


Naturligvis ikke, det er heller ikke nødvendigt.

Citat
Her er noget af brevet.

Citat:
Da de løbende har søgt adgang til en del kirkebogsindførsler og dødsattester, bliver vi i fremtiden nød til at regne deres henvendelser for en del af en større undersøgelse. Statens arkiver tager sig betalt for arkivundersøgelser, og da betalingen for en undersøgelse kun dækker identikationen af materiale, kan det ikke på forhånd garanteres, at der vil blive adgang ...

Okay, nu begynder jeg at forstå. Du søger om adgang til materiale, der ikke er umiddelbart tilgængeligt. Der er åbenbart nogle helt specielle arbejdsgange her, som man skal betale for. Din egen forskning, den tid, du bruger på at sidde på arkivet og læse arkivalierne, skal du altså ikke betale for - heldigvis.

Citat
Der er blevet sagt at alt op til 1961 skal der ikke søges om, det gjorde jeg så, en dødsattest fra 1949
der fik jeg afslag, med den begrundelse at der skulle søges.
Så kommer der uvægerlig en del ansøgninger som måske er unødvendige, når der ikke er klare retningslinier.
Det skal ikke være sådan at det er humøret der styrer det.

Hvad du må og ikke må se af arkivalier, kan du læse mere om her:
http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/det_ma_du_se_i_statens_arkivers_samlinger

Venlig hilsen
Poul Bæk

Ejvind Hansen

Hej Poul

Fuldstændig rigtig, hvis de overholdes, det gør de ikke.
Så ville jeg ikke få afslag. Jeg har ikke sagt eller antydet at der skal betales for at være på Arkivet.

MVH. Ejvind.

Poul Bæk

Citat fra: Ejvind Hansen Dato 30 Aug 2011 - 13:09

Fuldstændig rigtig, hvis de overholdes, det gør de ikke.
Så ville jeg ikke få afslag. Jeg har ikke sagt eller antydet at der skal betales for at være på Arkivet.


Så har jeg ganske misforstået dit tredje indlæg. Det beklager jeg.

Venlig hilsen
Poul Bæk

Ejvind Hansen

Hej Poul

Det er da helt i orden

MVH. Ejvind.

Susanne Andersen

Hej

Jeg ville i hvertfald ikke komme hvis jeg skulle til at betale så meget for at kigge i bøgerne selv og finde frem til slægtninge. Det ville være svineri. Men kan sagtens forestille sig et adgangsbeløb på evt. 20-30 kr pr. dag. Hvad siger i til det?

Med venlig hilsen Susanne, Randers

Lis B. Jensen

Nu har jeg lige (igår) været på Landsarkivet i København og kigget i skifter som man skal have tilladelse til uden at blive afkrævet en eneste krone.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Ejvind Hansen

Hej Susanne og Lis

Susanne det er når man/du bestiller ikke umiddelbart tilgængeligt material,
at der skal betales.

Lis.
Da jeg kontaktede dem derude på LAK. i København blev der fortalt
at der var en del der har fået brev og skulle derfor betale.
Jeg fatter ikke deres politik.

Men det undrer mig at der ikke er nogen her på tråden, der har skrevet
at de også har fået brev.

MVH. Ejvind.

Lis B. Jensen

Hej Ejvind

Nej det lyder da også underligt - men så må jeg jo bare være glad for at jeg ikke blev afkrævet betaling.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Christian Grøndberg

Hej Ejvind,

Det handler vel udelukkende om, hvor ofte man søger om adgang til en bestemt type ikke umiddelbart tilgængeligt materiale, for at dette betegnes som "en større undersøgelse" (som koster penge).

Med venlig hilsen
Christian T.G.

Ejvind Hansen

Hej Christian

Jeg søger udelukkende på mine aner og de er alle forskellige, som hos alle andre slægtsforskere.

Jeg vil da gerne følge mine aner fra fødsel til død, med hvad der til hører, det kan man da godt
kalde for en undersøgelse, det har folk da gjort i mange år.

Jeg søger en bestemt ane, de giver tilladelsen, jeg søger selv på Daisy og får tingene
leveret til bordet.

Jeg har stadigvæk ikke bedt om at de søger efter noget.

Jer der har fået brev, må meget gerne skrive jer på, ellers er det kun mig
der har fået brev, så er det straks i et helt andet lys.

Jeg kom på LAK. om Onsdagen, så blev det også om fredagen i 2 til 3 uger, en enkelt eller 2 gange
har jeg været der 3 gange på 1 uge.

MVH. Ejvind.

Egon Hansen

Mærkeligt, mærkeligt! Der er da vidst på tide vi får SA ud af busken!
De er da vel ikke ved at indføre "tyske tilstande" ad bagvejen, for at dække over den skrantende økonomi!
Hvor når skal vi til at betale for at låne arkivalier til en anden læsesal, end den hvor arkivaliet hører hjemme?

Mvh  Egon Hansen

Karin Jakobsen

Jeg har spurgt på Landsarkivet i dag om det var rigtigt de skulle til at have betaling når v i søgte om adgang til en sag. Svaret var nej.

Det eneste de kræver betaling for altid er folkeregisteroplysninger.

Men - de kræver betaling af dem der søger adgang til en sag, hvis de ikke kan dokumentere sagen med f.eks. en kopi af en dåbsattest / sagsnummer / dødsattest eller lignenede på personen der søges oplysninger om. Så skal arkivet nemlig sætte en til at søge efter dette og det koster penge og det er der intet nyt i.

Vi ved jo alle, at det kan tage tid og finde de rigtige oplysninger og det er derfor landsarkivet kræver penge for, at finde det. Jeg har tit bestilt forskellige sager uden problemer, men jeg har altid fundet sagsnumre m.m. selv - og så er det gratis.
Mvh.
Karin Jakobsen
Medlem af DIS-Danmark

Ejvind Hansen

Hej Egon og Karin

Egon man ved aldrig.

Til Karin.
Jeg kan godt se at jeg er ved at blive sat i miskredit, det ser ud til at jeg er den eneste der har fået brev, længere oppe på siden har jeg skrevet et citat
af brevet jeg fik fra LAK.

Jeg skriver det igen, jeg har aldrig spurgt om adresser, jeg har søgt om dødsattester og har søgt som
man skal og har afleveret dødsdatoen.
Alt er dokumenteret med sagsnr. eller datoer.
Kan man ikke det skal der betales, da de så skal lede efter det.
Det siger sig selv, jeg er da ikke idiot, jeg har altid ellers fået god service derude.

Jeg har nok brugt dem for meget, og har hjulpet en fra Californien, der havde hjulpet mig, jeg ved det ikke.

Og nu slutter jeg med at svare, for så kan vi blive ved i en uendelighed og det vil jeg ikke, for hver gang
jeg skal svare bliver jeg i dårligt humør, så jeg må bare blive væk, men tager det op efter valget.

MVH. Ejvind. PS. Og hvad med dem der er på arkiverne hver dag og lever af det.