Selma Charlotte Mortensen mystisk sag

Startet af Helle Madsen, 01 Nov 2010 - 12:02

Forrige emne - Næste emne

Helle Madsen

Hej Dis Hjælpere.
Jeg har brug for hjælp og håber der er nogen der kan hjælpe.
Jeg har en ane der hedder Selma Charlotte Mortensen,hun er født i Ljungby Sverige
25 Juli 1877
Forældre Jens Peter Mortensen og Stine Helene Mortensen
Det eneste jeg har på Selma Charlotte er fødsel og dåb.
familien flytter tilbage til Danmark jeg finder dem i FT 1880
Odense AMt-Skovby Herrede-Søndersø Sogn
Uden at Selma Charlotte er nævnt.
Jeg finder dem i gen i FT 1890 men i Aalborg Amt-Hellum Herrede-Bælum Sogn der er de på fattiggaarden moderen er død.
Selma Charlotte er ikke nævnt.
Ved en gennemgang af AO-KB-1899-1910-opslag 14 nr 13 kirkebogen for Aalborg Amt-Hellum Herrede-Lyngby Sogn.dukker der en dreng op som født af ugifte Selma Charlotte Mortensen.Navnet på barnet er Karl Emanuel Mortensen,han er i pleje hos Niels Christian Andersen og Ingeborg Karoline Sørensen jeg finderdem i FT i 1906 han er ikke konfirmeret der mit spørgsmål er om det er den samme person Selma Charlotte Mortensen
Hilsen Helle Madsen

Laila Olsen

Hej,

Selma Charlotte er tvilling.

Her får du hende og hendes søster:

Född:   18770725   
Döpt:
      18770729      
Församling:      Ljungby   
      
Namn:      SELMA CHARLOTTA         
bostad:      VISLARYD PAG. 219
Kön:K

Fader:            
Titel:ARBETSKARL   
Förnamn:   JENS PETER   
Efternamn:   MÅRTENSEN   
Ålder:   45   
Moder:               
Titel:
Förnamn:   STINA HELENA
Efternamn:   MAGNIDR.
Ålder:   33
      
Faddrar:      STINA PETERSDR. I VISLARYD GUSTAFVA SALOMONSDR. RASMUS GÖRGENSEN I GNUSTORP



Född:   18770725   
Döpt:   18770729      
Församling:   Ljungby   

Namn:   INGEBORG GUSTAFVA         
bostad:   VISLARYD PAG. 219
Kön:      K
Fader:
Titel:      ARBETSKARL
Förnamn:   JENS PETER   
Efternamn:   MÅRTENSEN   
Ålder:45   

Moder:      
Titel:   
Förnamn:   STINA HELENA
Efternamn:   MAGNIDR.      
Ålder:33
      
Faddrar:      STINA PETERSDR. I VISLARYD GUSTAFVA SALOMONSDR. RASMUS GÖRGENSEN I GNUSTORP


Hilsen Laila
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Laila Olsen


og her har du så tvillingen - og deres far:

aalborg, Hellum, Bælum, Bælum Sogn, Bælum Fattiggaard, 116, FT-1890, D2678
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Martin Andreasen   29    Gift   Husfader   Bestyrer   Bælum Sogn
Laurehtza Christine Jensen   36    Gift   Husmoder   Bestyrerinde   Saltum Sogn
Mikkel Svendsen   20    Ugift   Tjenestetyende   Medhjælper   Bælum Sogn
Peter Viggo Christiansen   17    Ugift   Tjenestetyende   Medhjælper   Bælum Sogn
Niels Andersen   46    Gift   Tjenestetyende   Medhjælper   Bælum Sogn
Sine Larsen   19    Ugift   Tjenestetyende   Medhjælper   Astrup Sogn
Maren Larsen   26    Gift   Tjenestetyende   Medhjælper   Bælum Sogn
Ella Hvass Cicilie Christensen   20    Ugift   Tjenestetyende   Medhjælper   Skibsted Sogn
Mariane Christensen   61    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Bælum Sogn
Ane Christiansen   87    Enke   Logerende      Vesterhalne
Ane Cathrine Larsen   64    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Sebbersund
Ida Christine Petrea Axelsen   13    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Sebbersund
Else Marie Axelsen   11    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Sebbersund
Jensine Marie Christine Mathilde Jensen   12    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Soelberg Sogn
Ingeborg Gustava Mortensen   12    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Visborg i Sverrig
Maren Kirstine Hansene Johanne Dorthea Mortensen   8    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Bælum Sogn
Ane Chrestiansen   66    Enke   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Skelund Sogn
Emma Elvine Theodora Nielsen   7    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   S. Kongerslev Sogn
Ane Cathrine Andersen   58    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Soelberg Sogn
Ane Cathrine Nielsen Bech   36    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Bælum Sogn
Frants Oscar Lidholm   12    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Tranbjerg paa Samsø
Johan Christian Andersen   13    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Soelberg Sogn
Johannes Christoffer ??   79    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Aalborg
Niels Pedersen   67    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Soelbjerg Sogn
Søren Peter Petersen   26    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Soelbjerg Sogn
Anthon Vilhelm Andersen   13    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Soelbjerg Sogn
Niels Knudsen   81    Enkemand   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Hals Sogn
Søren Christiansen   43    Separeret   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Bælum Sogn
Hans Carl Frederik ??   63    Separeret   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Hillerød
Niels Christian Valdemar Hansen   9    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   S. Kongerslev, Aalborg Amt
Peter Pedersen   3    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Astrup Sogn, Aalborg Amt
Niels Vilhelm Mortensen   9    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Søndersøe Sogn, Odense Amt
Jens Peter Mortensen   58    Enkemand   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Bælum Sogn, Aalborg Amt
Karl Mourits Vendelbo   51    Enkemand   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Aarhus, Aarhus Amt
Christian Andersen   68    Gift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Bælum Sogn, Aalborg Amt
Peder Jensen   65    Enkemand   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Ø. Tørslev Sogn, Randers Amt

Du må måske hellere kigge på Niels Vilhelm Mortensen, som er født i Odense - det ermåske en søn.

Hilsen Laila
Hilsen Laila

Gl. Maribo amt, Gl. Ramsø herred, Gl. Slet herred, Gl. Præstø amt, Gl. Thisted amt og Kronobergs Len i Sverige samt Bergen i Norge og Oulu og Kajani len i Finland.
Bosat 3300

Alice Oppenheim

Niels Vilhelm Mortensen   9    Ugift   Fattiglem   Under Fattigforsørgelse   Søndersøe Sogn, Odense Amt fra FT-1890 er født 15. marts 1880 i Søndersø, Odense. Han er lillebror til Selma Charlotte.
Søndersø KB 1871-91; opslag 26.


Mht dit oprindelige spørgsmål: Jeg finder dem i gen i FT 1890 men i Aalborg Amt-Hellum Herrede-Bælum Sogn der er de på fattiggaarden moderen er død.
Selma Charlotte er ikke nævnt.
Ved en gennemgang af AO-KB-1899-1910-opslag 14 nr 13 kirkebogen for Aalborg Amt-Hellum Herrede-Lyngby Sogn.dukker der en dreng op som født af ugifte Selma Charlotte Mortensen.Navnet på barnet er Karl Emanuel Mortensen,han er i pleje hos Niels Christian Andersen og Ingeborg Karoline Sørensen jeg finderdem i FT i 1906 han er ikke konfirmeret der mit spørgsmål er om det er den samme person Selma Charlotte Mortensen


Hvad taler for? Og hvad taler imod?

For: Familien er på Ålborg-egnen.
Selma er ikke i Bællum.
Bællum og Lyngby sogn er nabosogne.
I Lyngby fødes et drengebarn af en ugift Mor ved navn SELMA CHARLOTTE MORTENSEN — et lidt usædvanligt navn med svensk klang....
Du har ikke fundet din SELMA gift på dette tidspunkt...
Moderen er 24 år ligesom din SELMA....

IMOD: Ingen faddere hedder MORTENSEN

Jeg ville veje FOR og IMOD. Derefter ville jeg ikke være i tvivl. Og Hvis jeg stadig var, så ville jeg undersøge de yderligere oplysninger, der står ved dåben:

1) Fødslen har fundet sted i Lyngbyskov i 1902
2) Fadderene er Boelsmand Anders Pedersen og Hustru Marie Pedersen af Lyngbyskov
3) Pigen Laura Jacobsen
4) Ungkarl Niels Kristensen af Terndrup
5) Husmand Niels Kristian Andersen af Lyngbyskov (der tager barnet i pleje)

Der er en folketælling i 1901. Den ligger på AO. Findes SELMA i den for Lyngby — evt som boende hos Anders og Marie Pedersen???


Lidt at arbejde med :)
Hilsen Alice Oppenheim


Alice Oppenheim

Se her: FT-1901 for Lyngby Sogn, Ålborg Amt; Opslag 71

Næstsidste person på siden er SELMA CHARLOTTE MORTENSEN.

Hvad står der om fødselsdato & sted?

BINGO! Mere mystisk er det altså ikke.


Alice Oppenheim

Helle Madsen

Hej Alice
Mange tak for svaret så fik jeg da opklaret mysteriet.
og skal så igang med videre søgen omkring hende.
men hvorfor hun ikke er med i FT 1880 i Søndersø synes jeg er mærkeligt.
Den er svær den familie,jeg mangler at finde de 2 brødre,som jeg har ledt efter og ved snart ikke hvor jeg skal lede.

og til laila tak for hjælpen

Hilsen Helle Madsen

Poul-Erik Dahl

Hejsa alle

Hvis man kigger på originalpapiret FT1890 Bælum på arkivalieronline er der ved Niels Vilhelm på 9 år tilføjet lidt yderst til højre : Idiot    (opslag 48, linie 32)
Ikke smigrende men alt skulle åbenbart noteres  :)

mvh
Poul-Erik

Helle Madsen

Hej Poul Erik.
Ja det var nok ikke rart at få den titel men tak for oplysningen.
gad vide hvor han ender jeg har ledt efter ham i Bælum uden held.
Med hilsen Helle

Poul-Erik Dahl

Hej igen Helle

De 2 andre brødre, Axel og Karl Elaf eller Olaf eller hvad han nu hedder.

Axel kan være ham der som 18 årig bor i Oue sogn , øst for Hobro, hvis du ikke skulle have lokaliseret ham :


Samtlige personer i husstanden

Aalborg, Hindsted, Ove, Stubberup By Ove Sogn, Aalborg Amt, , 168, FT-1890, D2081
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Jensen 42  Gift Husfader Bestyrer Glæsborg Sogn, Randers Amt
Laura Kirstine Jensen 32  Gift Husmoder  Skjern Sogn, Viborg Amt
Niels Vestergaard Jensen 5  Ugift Barn  Ødum Sogn, Randers Amt
Sophus Vestergaard Jensen 1  Ugift Barn  Ove Sogn, Aalborg Amt
Ane Kjerstine Kjersgaard 42  Ugift Tjenestetyende  Søften Sogn, Aarhus Amt
Axel Mortensen 18  Ugift Tjenestetyende  Søndersø Sogn, Odene Amt
Christian Peter Carlsen 41  Ugift Tjenestetyende  Ugilt Sogn, Hjørring Amt

mvh
Poul-Erik

Poul-Erik Dahl

Hej igen

Og Stine Helene Mogensdatter dør i Bælum 12 juli 1883, 39 år gl. , så de er flyttet til de kanter mellem 80 og 83.

Karl Elaf kan jeg indtil videre ikke spore.

mvh
Poul-Erik

Helle Madsen

Hej Poul Erik
Tak for hjælpen-
Axel har jeg helt styr på da det er min oldefar
Det jeg mangler er karl Elof er henne og hvor niels er henne efter 1890
og hvor selma charlotte og hendes barn bliver af
hilsen Helle

Helle Madsen

Hejsa

Prøver at tage denne tråd op igen i håb nogen kan hjælpe mig videre.

Jeg er nemlig gået i stå og ikke kan finde ud af og komme videre.

Hvor kan Selma have befundet sig mellem 1880 og 1902 hvor jeg finder hende i Lyngbyskov

Forældrene er på Fyn Søndersø.

Og faderen er på fattiggaarden i 1890 i Bælum.

Hvor befinder Selma Charlotte sig efter hun har født sin søn Karl Emanuel i 1902.

Og hvor er Karl Emanuel efter 1906 i Lyngbyskov.

Hilsen Helle Madsen