Problemer med mit GENI-træ

Startet af Søren Prag, 25 Aug 2011 - 11:36

Forrige emne - Næste emne

Søren Prag

Efter en pause ka' jeg pludselig ikke mere 'tilføje' forældre, søskende osv.. på 'Family Tree - Geni'. Jeg bli'r bedt om at betale, og det har jeg ikke lyst til! .. og jeg ka' i øvrigt ikke rigtigt forstå, hva' de skriver. Er gratispricippet afskaffet? Hva' ska' jeg gøre? .... gode råd vil gøre underværker.

mvh. søren Prag........... soeren.prag@skolekom.dk   

Anna N Rasmussen

Hej Søren,

Ja, der er pludselig sket dramatiske ændringer hos Geni, som indebærer stærk indskrænkning af mulighederne for ikke-betalende, på bla. søgning og redigering.  Fx har man som gratist ikke længere kontrol over de profiler som man har lagt ud, hvis de ligger mere end tre generationer ude.

Omlægningen har, heldigvis, skabt voldsom debat, både på sitets egen blog og udenfor – se fx her:

http://www.geni.com/blog/geni-pro-just-got-a-whole-lot-better-369661.html
http://www.geni.com/blog/search-enhancements-forest-gedcom-369929.html
http://www.geneabloggers.com/geni-stuck-stupid/

Det er jo en omfattende diskussion, der omhandler mange aspekter, fra selve betalings-princippet over rimeligheden i enkeltpersoners ejerskabsfornemmelser over fjerne aner og til selve mekanismerne, hhv. fremmende og bremsende, bag et godt vidensdelingsprojekt.

Jeg ved, at mange synes at Geni er noget værre pop-møg, men jeg holdt selv meget af sitet, og har været aktiv og glad bruger i et lille års tid. Jeg har betragtet og brugt det som et godt supplement til den egentlige slægtsforskning, fordi onlinefacetten bringer et socialt element ind, som få andre programmer kan matche. Jeg har således især brugt det til at skabe kontakt til fjerne nulevende slægtninge, hvilket jeg personligt synes er noget af det skægge ved slægtsforskning.

Men nu tror jeg nok at jeg vil forlade sitet, har heldigvis alt mit materiale liggende andetsteds også. Jeg var ellers på vej til at blive pro-medlem, for betalingsprincippet er sådan set okay, synes jeg. Men det bør gå på muligheden for ekstra funktioner og ikke på indsnævring af basale funktioner. Og når ikke-pro-medlemmer nu ikke længere vil kunne finde mig derinde, gider jeg ikke være der. Et socialt site der forhindrer muligheden for kontakt, det kan jeg ikke se ideen i.

Bedste hilsener
Anna



Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Anna N Rasmussen

Hej igen,

Jeg glemte jo egentlig helt at give dig råd, helt opslugt af min egen frustration, det var ikke særlig venligt (hurtigsnakkende københavnere...), så her får du, ikke mit råd, men en beskrivelse af, hvordan jeg selv agter at forholde mig: Jeg vil vente lidt og se tiden an, for måske tager de rent faktisk de mange reaktioner til efterretning.

Men status og fakta pt er i hver fald, at du ikke kan redigere i dine 3.-slægtsleds-profiler uden at hive kreditkortet frem. Det må du jo så tage stilling til, om du vil betale.

Hvis du ikke har dine indtastede data liggende andetsteds i et smart pakkeformat, så vil jeg endvidere råde dig til at hente dem ud på en gedcom-fil (trin-vejledning findes inde på sitet, jeg kan ikke lige huske hvor/dan, men spørg igen, hvis du ikke kan finde det), så de kan flyttes over i et andet system uden for meget møje.

/Anna
Født 1968 i 3400 Hillerød; nu bosat 2860 Søborg.

Håndværkerslægter i Kbh samt købstæderne Fr.sund, Roskilde, Sorø, Slagelse, Korsør, Skælskør, Nyborg, Svendborg. Landsogne i Sorø og Fr.Borg Amter.

Søren Prag

Hej Anna.
1000-tak for din(-e) redegørelse(-r)! Jeg er selv københavner!... men nu bosiddende på Bornholm. Jeg vil forholde mig lidt afventende. Jeg har også overvejet at skifte til et andet system. Problemet er bare, at jeg ikke rigtigt ved til hvilket.
Det var - for et par år siden - et tilfælde, at jeg kom i gang med mit stamtræ. En slægtning gav mig et tip, og så er det bare kørt derudaf!

mvh Søren Prag

Anne Marie Holck

Hej Søren,

Hvis jeg var dig, ville jeg hurtigst muligt få flyttet mine slægtsdata fra Geni til et andet program, hvor du selv har kontrol over, hvem der 'piller' i dine slægtsdata eller har kontrollen over dem - forstået på dem måde, at det jo er fuldstændig op til ejerne af Geni, om siden kører eller lukkes. Tænk, hvis personerne bag pludselig en dag ikke har penge til at betale for opretholdelsen af de(n) server(e), som Geni kører på!
De har startet op med noget gratis, og det ender vel med, at man skal betale for at få adgang til de data, man selv har forsynet programmet med. Jeg ville ikke sove godt om natten, hvis mine data lå der :'(

Her i Forum, kan du finde beskrivelsen af de forskellige programmer, som du downloader til din PC. Se her http://www.slaegtogdata.dk/vaerktoejer/programmer

Det giver dig information om, hvilke programmer der er til rådighed. Nogle er gratis at bruge, andre skal der betales for, men det korte af det lange er, at du selv på din PC styrer, hvilke informationer, du vil have med om dine aner. Så kan man efterfølgende jo oploade de informationer til en egen hjemmeside, som man synes, at andre kan have glæde af dem :)

Søren Prag

Hej Anne Marie.
Tak for din interesse. Jeg vil flux afsøge området og få mig et andet program. Det er fint med klar rådgivning!
mvh. Søren Prag