Skifte, 1941

Startet af Shari Jensen, 25 Maj 2023 - 22:29

Forrige emne - Næste emne

Shari Jensen

Kan jeg finde et skifte fra februar 1941 i København på nettet? 



Britta Hansen

#1
Læs vejledningen Københavnske skifter - Kom godt i gang!

Skifteforvaltningen varetoges af Københavns Byret Skifteretten. Skifterne er delt i flere grupper, men hovedregisteret indeholder navne på de allerfleste afdøde. Dog er der et særligt register for anmeldelser af dødsfald for børn.

Fremgangsmåde
Start med at slå op i Hovedregister (årgangsvis) til forseglingsprotokol og hvidebog

Hovedregisteret henviser til tre protokolrækker. Det er for det første 'Forseglings- og registreringsprotokoller' til de almindelige skifter. For det andet er det 'Hvidebøger' som registrerede, private skifter, bevillinger til at sidde i uskiftet bo samt frem til 1934 eksekutorboer, hvor skiftet blev foretaget af en privat eksekutor uden for skifteretten. Endelig er det fra 1935 'Protokol B.II. Eksekutorboer'.
......................læs de følgende afsnit


Landsover- samt Hof- og Stadsretten, Københavns Skiftekommission
Hovedregister (årgangsvis) til forseglingsprotokol og hvidebog
1941


Find arkivserierne via Daisy under Københavns Byret, Skifteretten
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Shari Jensen

Hej Britta, tak for svar!  :)

Jeg skulle have nævnt at jeg har fundet personen i navneregistret, men at jeg ikke ved hvor jeg finder selve skiftet. Og det skal være på nettet, ikke på Rigsarkivet da jeg bor i udlandet.


Britta Hansen

Så må du afsløre mere om dit fund. Link til forekomsten.

Til 'Forseglings- og registreringsprotokoller' skal bruges afdelingsnummer, protokolnummer og sagsløbenummer.

Til Hvidebøger skal bruges sidenr. og regnskabsår

Der er flere muligheder - læs vejledningen.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Aase Madsen

Prøv via disse link:
http://ao.salldata.dk/index.php?type=skifter&n1=Retsbetjente&n2=K%C3%B8benhavn&n3=Landsover-%2C+samt+Hof-+og+Stadsretten

Første navneregister, så forseglingsprotokol via det nummer du har fundet i navneregisteret.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Shari Jensen

Tak for hjælpen, Britta!   :)

I dette tilfælde hjælper jeg en slægtning med information og kan ikke afsløre personens navn af hensyn til diskretion.




Shari Jensen

Hej Inger, mange tak for hjælpen!   :)

Jeg sender dig en privat besked.