Krigssejlere i WW2

Startet af Johannes Blaagaard, 25 Feb 2023 - 16:31

Forrige emne - Næste emne

Johannes Blaagaard

Jeg søger oplysninger om min far, som var sømand og sejlede med handelsskibe i allieret tjeneste under WW2.
Født 28.10.1905
Død 27.05.1979
Hvordan var de 5-6 år af hans liv - hvilke skibe sejlede han med o.s.v.
Jeg har søgt i The National Archives, UK. http://www.nationalarchives.gov.uk/
men det eneste, jeg har fundet indtil nu, er en liste, hvor han er registreret som modtager af 3 medaljer for sin deltagelse i krigen.
Er der nogen, der kan give mig et tip?
Venlig hilsen
Johannes Blaagaard

Johannes Blaagaard

Peer Petersen

Hej Johannes

Har din far modtaget danske medaljer. I så fald er der måske data der?

Peer

Johannes Blaagaard

Hej Peer.
Tak for dit svar.
Nej det var engelske medaljer.
Johannes
Johannes Blaagaard

Grethe Leerbech

Hej Johannes
min far var også såamdn i England
Du skal ind på Frihedsmusset på "database over søfolk og soldater i fremmed tjeneste under ww2 "

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Johannes Blaagaard

Hej Grethe.
Mange tak.
Jeg har forsøgt Frihedsmuseet (Nationalmuseet), Frihedsmuseets Modstandsdatabase,
og er kommet til "Frihedsmuseets database over søfolk og soldater i allieret tjeneste 1939-1945", men kan ikke komme videre. Jeg kan ikke finde en søgefunktion.
Men hov. Jeg sidder lige og prøver noget, mens jeg skriver dette, og hvis jeg bruger præcis det link, du sendte sker der noget. Min far og et andet familiemedlem (vist nok en, der gik ned), dukkede op.
Her er noget at arbejde videre med - MANGE TAK.
Hilsen
Johannes

Johannes Blaagaard

Johannes Blaagaard

Hej igen Grethe.
Desværre kom jeg ikke langt med Frihedsmuseet.
Det eneste, jeg kunne finde var en registrering af min far som krigssejler og ikke meget andet.
Jeg skrev en mail til museet og fik et venligt svar:

citat:

Desværre er der generelt ikke mange oplysninger om krigssejlerne. Alt hvad vi har kendskab til af arkivmateriale og litteratur om de enkelte, henviser vi til fra profilerne i. Så vi ved desværre ikke andet og mere, end man kan se der.

Det, som søfolkene har oplevet og været med til, afsætter sig ikke nødvendigvis spor i arkiverne. Meget lagrer sig ikke andre steder end i de pågældendes egen erindring, og skriver de ikke selv noget ned, så forsvinder den viden desværre med dem selv.

citat slut.

Men nu forsøger jeg Marstal Søfartsmuseum. Der har jeg en gang set en afdeling om WW2, så måske....
Hilsen
Johannes
Johannes Blaagaard

Grethe Leerbech

#6
Hej Johannes
Fik du ikke navnet på skibet-skibene. Ved hjælp af skibsnavnet kan du gå videre i den engelske base, selvom jeg synes den er lidt svær a finde rundt i, for når man skriver skibsnavnet kommer der mange link frem, men du må forsøge dig lidt frem.
Har din far været almindelig matros eller ex. tømmermand, er der ikke mange oplysninger, men har han været officer er der mange flere i den engelske base. Men der findes en "book of membrance" i England,

Men du kan i hvert fald tracke skibet og så se hvor han har sejlet og hvilke slag de evt. har deltaget i og hvilke konvojer etc. de fleste danske søfolk kom jo i handelsflåden. Min far sejlede med skibet Søborg (Soborg) og det fandt jeg en masse ud af.
Min far ville desværre ikke tale ret meget om det, han led også af det man i dag kalder pts symptomer, med mareridt etc.;  men hvert år efter krigen tog han til Newcastle, for at mødes med sine kolleger mv, her er og var en Veteranklub og også en kirke med mindestue mv. for de fremmede søfolk.

https://blogs.lse.ac.uk/brexit/2019/01/29/on-memory-migration-and-the-idea-of-europe-danes-in-newcastle/

Måske kan du finde det skib han sejlede over til England med og så prøve at gå den vej. 

God jagt
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Johannes Blaagaard

Hej Grethe.
Jeg har min fars søfartsbøger lige fra hans første mønstring som "dreng" på fuldskibet Henry Smidt af Odense, da han kom ud at sejle som 14 årig og kom hjem 11 måneder senere.
Også hans udmønstring den 26. februar 1940 med et skib, hvor jeg stadig har svært ved at tyde navnet (Mudo Holm ??? af Aalborg) bestemt for England. Skibet blev taget som engelsk Prise den 10. april 1940.
Men rubrikken for "afmønstring" er tom, så jeg må antage at han forblev om bord, da skibet kom under britisk flag.
I søfartsbøgerne står der ikke noget om perioden herfra og frem til den 7. september 1945.
Han var almindelig matros.
Når det lykkedes mig at tyde skibets navn, må jeg prøve at søge det i en database, men jeg er ikke lige med på, hvad det er for en engelsk database, du nævner. Er det, i det link du sendte med?

Og ja, jeg er født i 1947, og kan genkende det, du skriver fra før man talte om pts symptomer.

Hilsen og tak for info
Johannes

Johannes Blaagaard

Grethe Leerbech

Hej Johannes

Det skibsnavn du ikke kan tyde- kan du ikke tage et klip, foto, kopi etc  af det og sende det i forum for at få det tydet.

men altså det er mange år siden jeg prøvede så her er hvad jeg har skrevet op:

det bedste er hvis du opretter dig som "kunde"

Nationalarchieves.gov.uk, , search the catalogue , forsiden finder du: merchant navy service tryk her
så kommer du til en side hvor der står. registry of Shiping and Seamen: War of 139-1945 -jeg mener der er flere serier. Ovenpå det gule firkatn står der "simple view" tryk på den og så skulle du få en række samlinger med årstal, hvor den første er 1939-1950  og her skal du så skrive skibets navn - Jeg går ud fra du læser nogenlunde engelsk - og så er der forskellige serier, men her bliver det svært-jeg kan ikke huske hvordan jeg fandt det videre. men der er forskellige collections med numre

En anden indgang var. Jeg trykkede på "online collections", derefter i venstre side på Merchant navy og Second world war, Så fik jeg en rubrik der hed "Merchant navy ships records movement card 1939-1945 -som hvis du ruller ned finder en rubrik hvor du kan skrive skibets navn, Du kan  evt. nøjes med M. Holm
Man kan få hjælp til at søge de har en live chat.
God jagt

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

Hej lige en gang til

jeg kan se jeg kontaktede arkivet, fordi lige netop mønstringslisterne for ww2 for fremmede søfolk ikke er på nettet.
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Johannes Blaagaard

Hej Grethe.
God ide, at få nogen til at tyde kopien fra søfartsbogen.
Jeg sendte en kopi til DIS´s facebook og fik et svar 1 minut efter fra Torben Albret Kristensen: skibet hedder Hindsholm.
Har fået et billede fra nettet - Søfartsmuseet i Helsingør og øvrige oplysninger, som bekræfter at det er skibet.
Og jeg har efterfølgende fundet dets Movement Cards for hele perioden 1939 - 1945 i The National Archives, UK.
Dine øvrige tips om The National Arvhives vil jeg se nærmere på.
Specielt, hvis der findes mønstringslister. For jeg regner ikke med at min far har sejlet med samme skib hele krigen, da han jo var matros, og derfor nok har skiftet mellem skibe.
Hilsen
Johannes
Johannes Blaagaard

Johannes Blaagaard

Hej Grethe.
Forstår jeg dig ret, at du har spurgt efter "mønstringslister" i The National Archives?
Hvad hedder mønstrings lister på engelsk?
Er det sign on- / sign off lister eller noget andet?
Jeg tager til London på familiebesøg på torsdag og vil prøve at booke et besøg på Arkivet.
Men det kræver, at jeg kan definere, hvad jeg gerne vil se på Arkivet.
HIlsen
Johannes

Johannes Blaagaard

Grethe Leerbech

Hej Johannes

Det hedder hhv. Signing on lists, and Paying off lists. fork. som du skriver sign on/off.

Men hvis din far er påmønstret i Danmark på det samme skib skal det være hans inrullering (enlistment lists)i den engelske flåde, du skal lede efter. Men jeg tror der er en anden -endda bedre - måde for dig og det er medalje listerne. derfor huske navnene på medaljerne og årstal eller tag et foto af dem og vis dem i arkivet eller skriv til nationalarkivet og spørg om du må se listerne herover. For her vil stå hvad din far har fået medaljerne for.

Andre links til dig.
museet for søfarts årbog i 1971, side 33-58 "En broget skare" krigssejlere i england. Jeg ved ikke om den er på nettet.

https://web.archive.org/web/20110413075604/http://www.danskekirke-newcastle.co.uk:80/

her kan du se mindesiden i kirken og et billede af "the book of membrance"-

http://news.bbc.co.uk/local/humberside/hi/people_and_places/religion_and_ethics/newsid_8207000/8207884.stm

http://www.stgitehistory.org.uk/danishchurch.html

ellers synes jeg du skal få din familie i London -englændere? - til at hjælpe dig med at søge på nationalarkivets hjemmeside. Jeg tror det er svært at få sagerne frem på arkivet,hvis man ikke lige netop ved hvilke man ønsker.

held og lykke
mvh
Grethe




Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ