Leder efter nye spor til Svenske Maria Persson

Startet af Thomas S, 05 Maj 2023 - 20:37

Forrige emne - Næste emne

Thomas S

Hej igen..

Jeg har længe været interesseret i svenske Maria Persson, som er født d. 23/11-1865, i Loushult forsamling, Sverige. Men er efter mange forsøg på at opstøve nye informationer, ikke kommet meget videre, så nu håber jeg en venlig sjæl kan være behjælpelig  ;D

Det jeg ved er: at hun den 3 april 1889, føder sønnen Christian Julius Christiansen på det kongelige fødselsstiftelse i København. Han døbes d. 9 april samme år. Han er født udenfor ægteskabet og ingen fædre er nævnt i nogle registre jeg kan finde.
Han ender vist på børnehjem og bliver senere adopteret af: Christian Lauritz Emil Petersen blev født d. 30 december 1858, i hvad der ligner Neder Draaby & hustru svenske Amanda Nilsson som fødes d. 3 maj 1864.

Maria Persson gifter sig i 1893 med den 22 årige Adolf Otto Christian Paulsen, som er født d. 31/3 1871. Det ligner at det er et meget kort ægteskab uden børn.

d. 27 marts 1896, føder hun nemlig i København, en datter ved navn: Dagmar Johanne Hansen.
Hun beskrives som ugift vaskekone. Der står ligeledes bl.a. "Født før tvillinger udenfor stiftelsen"? - Disse kan jeg ikke finde nogle steder.
4 måneder senere, d. 1 august 1896, afgår den lille pige dog til døden, da hun på Kommunehospitalet i Købehavn dør, pga. Hydrocephalus (Vand i hovedet.)

Det er ikke Adolf Otto Paulsen barn. Han er at finde i New Zealand samme år og går bort i landet i 1906.

Jeg har også fundet Maria Persson i 1888, hvor hun bor hos Pedersen, på Holbergsgade 12, 3 sal.

Jeg er interesseret i alt der er at finde om hende. Men specielt hvis der kan oplyses noget omkring de tvillinger hun har født, hendes forældre/familien i Sverige, eller hvad der blev af hende.
Rygter i familien går på, at hun skulle være taget til USA, men har intet kunne opstøve omkring det..

Så jeg håber nogen med mere erfaring med de svenske registre, udrejser til USA eller bare er mere velbevandret i slægtsforskning kan hjælpe mig lidt på vej.. Alt er meget værdsat..

Mvh. Thomas



Link til ægteskab:
https://www.danishfamilysearch.dk/churchbook/sogn672/churchlisting23009/opslag4664712

Link til datteren Dagmar Johannes fødsel:
https://cs.rigsarkivet.dk/picture/view-values/134449?selectedTab=9&locale=da




      

Eva Morfiadakis

Förnamn:   Maria       Utflyttningsdatum:   1887-10-23
Efternamn:   Persson       Utflyttningslän:   Kristianstad
Födelsedatum:   1865-11-23       Utflyttningsförsamling:   Loshult
       Utflyttningsort:   Bohult 1
Födelselän:   Kristianstad       Destination ort:   
Födelseförsamling:   Loshult       Destination land:   Danmark
             Ensam/Familj:   E
Yrke:   Piga       Källa:   
Ålder:   22       Sida i husförhör:   59
Kön:   K       Nr i utflyttningslängd:   
Civilstånd:   O

Maria utvandrar från Loshult 23/10 1887.

Eva M

E
Eva M

Eva Morfiadakis

#2
Svensdotter, Sara

Bohult

Död 30/7 1904.

Kyrkobokförd i Loshult (Kristianstads län, Skåne).

Född 25/4 1835 i Göteryd (Kronobergs län, Småland).

Ogift kvinna.


Det här är Marias mor. Maria var född utom äktenskap, oäkta.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00131504_00032#?c=&m=&s=&cv=31&xywh=175%2C2292%2C1161%2C834

En syster:

Svensson f. Persdotter, Bengta

Östanböke 2

Död 10/5 1935.

Kyrkobokförd i Loshult (Kristianstads län, Skåne).

Född 10/10 1863 i Loshult (Kristianstads län, Skåne).

Änka (23/12 1923).


Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#3
Förnamn:   Sofia       Utflyttningsdatum:   1893-02-27
Efternamn:   Nilsson       Utflyttningslän:   Kristianstad
Födelsedatum:   1871-10-17       Utflyttningsförsamling:   Loshult
       Utflyttningsort:   Bohult 1
Födelselän:   Kristianstad          
Födelseförsamling:   Loshult       Destination land:   Danmark   
          Ensam/Familj:   E
Yrke:   Piga       Källa:   
Ålder:   22       Sida i husförhör:   59
Kön:   K       Nr i utflyttningslängd:   
Civilstånd:   O

Den yngre syster Sophia som hette Nilsson utvandrade också till Danmark.

Familjen i husförhöret 1866-1871:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0061022_00068#?c=&m=&s=&cv=67&xywh=239%2C4261%2C2890%2C1594

Eva M
Eva M

Thomas S

Tusind tusind tak Eva  ;D

Det er værdsat at du har haft tiden og lysten til at hjælpe mig! Det er meget spændende hvad du har fundet.. Nu går jagten ind på om hun ER taget til USA, eller hvor hun blev af

Thomas S

Det gjorde hun så ikke, så intet amerikansk eventyr i denne omgang. Hun døde på Amager, og levede et kummerligt og tumultarisk liv i den københavnske underklasse..

Jeg må takke dig igen Eva, for at have sat skub i sagen for mig, din hjælp gjorde at jeg har fundet en masse på hendes søskende og fået lidt indsigt i deres liv :)